Citat:
Ursprungligen postat av
Mechila
Ja, Rederiet och Tre kronor krossade allt vad komedi heter. Men ska vi den vägen vandra så måste ju Skärgårdsdoktorn nämnas med den undersköna Ebba Hultkvist, jistanes vad man saknar henne. Det måste ju vara 20 år sedan hon var med i Let's Dance?
Skärgårdsdoktorn var kvalité rakt igenom.
Skärgårdsdoktorn var bra. Jag minns t.ex. avsnittet med den förlossningsrädda kvinnan som ville ha kejsarsnitt. I stället fick hon föda - en sätesförlossning! - med bara doktorn och någon medhjälpare (en sjuksköterska?) på någon kobbe. Om jag minns rätt nu. Och det gick bra och sedan var hon inte förlossningsrädd mer. Så fint!
...men den var också mycket politiskt korrekt. T.ex. det där att det var den GODE skärgårdsdoktorn som inte ville ange låtsasflyktingarna, medan någon DÅLIG karaktär (minns inte vem det var nu, jag såg den här serien när den gick på TV när den var ny) förstås ville ange dem. Låtsasflyktingarna var förstås RIKTIGA flyktingar som var Goda människor som flydde från det Onda. Så tröttsamt och typiskt för SVT på den tiden - vänsterpropaganda.
Och även avsnittet om den 16-åriga flickan som hade smitit till fastlandet ensam för att göra abort. Aborten problematiserades överhuvudtaget inte, utan skärgårdsdoktorn och hans vänner pratade om hur MODIG flickan var, och sedan skrattade dom till och med åt hur hon hade lurat sina föräldrar... På så sätt skulle åsikten att abort är normalt och oproblematiskt säkerställas i huvudena på oss.
Jämför med min favoritläkarserie "Der Bergdoktor", en österrikisk-tysk serie som utspelas i Alperna. Där är det tvärtom: när en tjej visar sig vara gravid så säger doktorn "hjärtliga gratulationer". Om tjejen säger att hon inte har tänkt sig att bli mor, så säger han "men nu ska ni bli det!". Om tjejen ändå begär abortpiller, så ger han henne dem - men mycket motvilligt. När tjejen sedan kommer tillbaka och kastar till honom pillren och säger "jag tog dem aldrig!", så spricker doktorn upp i ett stort leende och säger "jag visste att ni skulle göra det rätta!", och så börjar de tillsammans planera för hur hon ska kunna föda och ta hand om sitt barn. Det var förmodligen p.g.a. sådant som SVT slutade köpa in serien till Sverige, för att vi inte skulle få några idéer som strider mot de sosse-feministiska...