2026-07-07, 09:47
Medlem
Klandalfs avatar
Nej.

Lorry är den bästa svenska humorserien som gjorts.
Citera
2026-07-07, 09:49
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Nej. Rena rama Rolf är bättre.
Det är bara en svensk version av The Honeymooners.

Bästa svenska sitcom? Nilecity.
Citera
2026-07-07, 09:53
Medlem
SodaFointains avatar
Nej vår tid är nu
Citera
2026-07-07, 09:55
Medlem
”Tre kärlekar” var en fantastiskt bra serie, slutet av 80-talet, finns på svtplay, av Lars Molin som även gjorde ”Saxofonhalliken”, ”Den tatuerade änkan”, ” Potatishandlaren” och flera andra otroligt bra filmer. Så skön humor.
Men ”Reuter & Skoog” också, vissa scener är oslagbara 🤣
Citera
2026-07-07, 09:58
Medlem
Hem till byn klår allt med hästlängder.
Citera
2026-07-07, 09:58
Medlem
okok1s avatar
Tycker Bonusfamiljen och Ondskan var bra. Dock är filmen och boken mycket bättre (Ondskan).

Edit: Heja Björn och Hem till Midgård var också bra.
Senast redigerad av okok1 2026-07-07 kl. 10:08.
Citera
2026-07-07, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollarna
https://www.svtplay.se/svensson-svensson
Nej finns många bättre serier som gjorts genom tiderna.
Någonstans i Sverige ; Raskens; etc.etc.

däremot får man hålla med att Allan Svensson och Suzanne Reuter träffade tidsandan rätt bra.
Men knappast den bästa eller mest välgjorda genom alla tider.
Citera
2026-07-07, 10:04
Medlem
GiveMeHeads avatar
Långt ifrån bäst. C/o segermyhr var bra.
Citera
2026-07-07, 10:07
Medlem
kyrkstockens avatar
Det är en ovanligt lyckad sit-com för att var svensk ja. En genre vi egentligen inte behärskar alls.

Den skulle med all sannolikhet få flest röster av svenska folket.
Citera
2026-07-07, 10:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Ja, Rederiet och Tre kronor krossade allt vad komedi heter. Men ska vi den vägen vandra så måste ju Skärgårdsdoktorn nämnas med den undersköna Ebba Hultkvist, jistanes vad man saknar henne. Det måste ju vara 20 år sedan hon var med i Let's Dance?

Skärgårdsdoktorn var kvalité rakt igenom.

Skärgårdsdoktorn var bra. Jag minns t.ex. avsnittet med den förlossningsrädda kvinnan som ville ha kejsarsnitt. I stället fick hon föda - en sätesförlossning! - med bara doktorn och någon medhjälpare (en sjuksköterska?) på någon kobbe. Om jag minns rätt nu. Och det gick bra och sedan var hon inte förlossningsrädd mer. Så fint!

...men den var också mycket politiskt korrekt. T.ex. det där att det var den GODE skärgårdsdoktorn som inte ville ange låtsasflyktingarna, medan någon DÅLIG karaktär (minns inte vem det var nu, jag såg den här serien när den gick på TV när den var ny) förstås ville ange dem. Låtsasflyktingarna var förstås RIKTIGA flyktingar som var Goda människor som flydde från det Onda. Så tröttsamt och typiskt för SVT på den tiden - vänsterpropaganda.

Och även avsnittet om den 16-åriga flickan som hade smitit till fastlandet ensam för att göra abort. Aborten problematiserades överhuvudtaget inte, utan skärgårdsdoktorn och hans vänner pratade om hur MODIG flickan var, och sedan skrattade dom till och med åt hur hon hade lurat sina föräldrar... På så sätt skulle åsikten att abort är normalt och oproblematiskt säkerställas i huvudena på oss.

Jämför med min favoritläkarserie "Der Bergdoktor", en österrikisk-tysk serie som utspelas i Alperna. Där är det tvärtom: när en tjej visar sig vara gravid så säger doktorn "hjärtliga gratulationer". Om tjejen säger att hon inte har tänkt sig att bli mor, så säger han "men nu ska ni bli det!". Om tjejen ändå begär abortpiller, så ger han henne dem - men mycket motvilligt. När tjejen sedan kommer tillbaka och kastar till honom pillren och säger "jag tog dem aldrig!", så spricker doktorn upp i ett stort leende och säger "jag visste att ni skulle göra det rätta!", och så börjar de tillsammans planera för hur hon ska kunna föda och ta hand om sitt barn. Det var förmodligen p.g.a. sådant som SVT slutade köpa in serien till Sverige, för att vi inte skulle få några idéer som strider mot de sosse-feministiska...
Citera
2026-07-07, 10:40
Medlem
kraftfoders avatar
Studierektorns sista strid.

Studierektor Bertilson begår kupper, den sista serien finns fortfarande på SVTplay,
(De tidigare två säsongerna är tyvärr borta nu).
-Men sista serien är (3x60min) helt avslutade, alltså en hel "film".

https://www.svtplay.se/video/eYPNLD8/studierektorns-sista-strid/avsnitt-1?video=visa
Citera
2026-07-07, 10:48
Medlem
Varuhuset och Rederiet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här