2026-07-07, 06:44
Medlem
B´stards avatar
"Han skickade 12 miljoner ur skattekassan till sin frus syster"

Jadu, Maggan norpade miljardbelopp ur skattekassan för att köpa vänstervilden Amineh Kakabavehs röst 2021.

Två fel blir inte ett rätt, men vänstersidan har gröpt ur skattekassan betydligt mer för att köpa röster. Och då har vi inte kommit in på evighetsbidragen/ till deras kärnväljare. 12 miljoner räcker inte många timmar där...
Citera
2026-07-07, 06:57
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hudmothud
Precis! Så går det till för exakt alla pastorsadjunkter också. Du prästvigs, därefter är du pastorsadjunkt i ett år (många i tråden verkar ha missförstått det, en pastorsadjunkt är alltså redan präst och får göra allt som präster får göra) och när det året börjar närma sig sitt slut är det dags att söka en annan tjänst. Jag har inte hört om nån som är så korkad att den väntar tills året är slut och börjar söka jobb först när den är arbetslös. Sen behöver inte tjänsterna lysas ut offentligt heller, precis som du säger men som många inte verkar förstå. Kanske är det omoraliskt, men det är ju nåt som ligger hos den som valde att inte lysa ut tjänsten i så fall.
Exakt så!
Det är ett otroligt vanligt förfarande, arbetsgivare kan ha ett villkorat anställningsavtal, att du får tillträda tjänsten när du har erhållit ditt examensbevis. Men att du söker tjänsten innan.

Likadant var det för Birgitta Ed, att hon skulle göra klart sitt introduktionsår först.
Citera
2026-07-07, 07:00
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Tror du att det är så det brukar gå till?

Att man kan tjinga jobb i väntan på att utbildningen är färdig?
Ja, det tror jag.

Det gjorde jag och en uppsjö av mina studiekamrater sista terminen på universitetet. Det var i många av dessa fall villkorade anställningar, att de skulle erhålla examen.

Tror du på fullt allvar att de flesta studenter väntar tills de har erhållit sitt examensbevis innan de söker en anställning som kräver en examen?

I Birgitta Eds fall var det precis som ovan nämnt, villkorat att hon skulle få tillträda tjänsten först när hon genomfört sitt introduktionsår.

Så du menar att hon skulle göra klart det först, sedan skicka in en ansökan efteråt?
Citera
2026-07-07, 07:00
Avslutad
Inte utannonserades, begreppet känns bekant på gräddhyllan

Ulf Kristersson är nog stolt, Birgitta ta för sig överallt ..
Citera
2026-07-07, 07:01
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 01.7.2026
Inte utannonserades, begreppet känns bekant på gräddhyllan

Ulf Kristersson är nog stolt, Birgitta ta för sig överallt ..
Så det som är mer eller mindre ett standardförfarande inom kvalificerade yrken i den privata sektorn är "gräddhyllan"?
Citera
2026-07-07, 07:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hudmothud
Precis! Så går det till för exakt alla pastorsadjunkter också. Du prästvigs, därefter är du pastorsadjunkt i ett år (många i tråden verkar ha missförstått det, en pastorsadjunkt är alltså redan präst och får göra allt som präster får göra) och när det året börjar närma sig sitt slut är det dags att söka en annan tjänst. Jag har inte hört om nån som är så korkad att den väntar tills året är slut och börjar söka jobb först när den är arbetslös. Sen behöver inte tjänsterna lysas ut offentligt heller, precis som du säger men som många inte verkar förstå. Kanske är det omoraliskt, men det är ju nåt som ligger hos den som valde att inte lysa ut tjänsten i så fall.

Fast grejen är att tjänster i en domkyrkoförsamling är mycket attraktiva, det är inte det första jobbet man får som präst om man inte har en "stötta". De nya prästerna brukar få börja i oattraktiva församlingar, typ antingen invandrartäta förorter med mycket sociala problem och våld, eller tvärtom långt ute i glesbygden någonstans, där kyrkor hela tiden läggs ner och församlingar slås ihop för att det bara är en handfull gamlingar som dyker upp i kyrkbänkarna om söndagarna.

Och självklart ska tjänster utlysas så att alla har möjligheter att söka dem.

Jag är helt övertygad om att det ligger något lurt bakom det här. Tjänsten kanske till och med SKAPADES just med tanke på statsministerfrun?
Citera
2026-07-07, 07:44
Medlem
Hur många kompisrekryteringar/skumma rekryteringar är vi uppe i nu under Tidö?
Säkerhetsrådgivaren
AKB
Denna

Någon som kommer på fler? Sedan finns det säkert de som inte kommit till vår kännedom.
Citera
2026-07-07, 07:48
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Fakenews, Fru Kristersson har mer Jesus i sig än de flesta andra.
Därför kunde hon få jobbet.
Citera
2026-07-07, 08:16
Medlem
Kanske läste en nyhetsartikel om fallet slarvigt men som jag minns det hade kyrkan rätt att göra som de ville med jobbtillsättningen och utannonsering. Om detta stämmer så faller ju korruptionsanklagelserna pladask.

Om någon part ska kritiseras i detta fall så är det väl kyrkan och inte den som sökte och fick jobbet dessutom.
Citera
2026-07-07, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Kanske läste en nyhetsartikel om fallet slarvigt men som jag minns det hade kyrkan rätt att göra som de ville med jobbtillsättningen och utannonsering. Om detta stämmer så faller ju korruptionsanklagelserna pladask.

Om någon part ska kritiseras i detta fall så är det väl kyrkan och inte den som sökte och fick jobbet dessutom.
Hon borde ha vetat bättre.
Citera
2026-07-07, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Hon borde ha vetat bättre.
Kritiken ska väl riktas mot kyrkan i första hand det var ju deras rutiner som inte var i fas med standard. Hon sökte ju bara ett jobb så varför ska hon kritiseras?
Citera
2026-07-07, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Kritiken ska väl riktas mot kyrkan i första hand det var ju deras rutiner som inte var i fas med standard. Hon sökte ju bara ett jobb så varför ska hon kritiseras?
Jag vet inte ens om kyrkan kan kritiseras, kan inte deras rutiner kring rekryteringar tillräckligt väl.

Statsministerhustrun vet dock om att hon är hustru till en statsminister/partiledare och att hennes göranden kommer att granskas därefter. Hade hon varit smart hade hon krävt att tjänsten skulle utlysas som en förutsättning för att hon skulle ansöka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in