2026-07-06, 13:09
Medlem
Cyborg2030s avatar
AI-tjänsten Claude Fable 5 har en IQ på 130 poäng enligt Mensa Norges offline IQ-test, vilket också råkar vara gränsen för medlemsskap i Mensa. Ett offline IQ-test är ett test som är framtaget efter träningen. Det existerar alltså inte i träningsdatat.

Källa: https://trackingai.org/home

----------

Q: Vad händer i ett ANN (Artificial Neural Network) när "språkmodellen" får 130 IQ-poäng på ett sådant test?

A: Ingen människa har någon aning om hur det är möjligt.
Please prove me wrong.

Följdfråga: Vilka andra förmågor kan dölja sig i Fable 5 som vi inte har testat eller som vi inte kan testa?
T.ex. medvetande har vi inget bra test för.

Citera
2026-07-06, 15:11
Medlem
HappyNewLivess avatar
Mönster igenkänning och intelligens korrelerar, men är inte kausala. Frågar på detta?
Citera
2026-07-06, 15:41
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyNewLives
Mönster igenkänning och intelligens korrelerar, men är inte kausala. Frågar på detta?
En mönsterigenkännande och en intelligent Terminator T800 kan korrelera, men är inte därför kausala. Frågor på det?
Citera
2026-07-06, 16:01
Medlem
HappyNewLivess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
En mönsterigenkännande och en intelligent Terminator T800 kan korrelera, men är inte därför kausala. Frågor på det?
Alla AI filosofer (vilka nu börjat anställas av företagen) vet att språkmodeller (LLM) saknar den kausala mekanik som behövs för annat än ett fiktivt IQ. Men en teoretisk T800 kan simulera intelligens, visst.
Citera
2026-07-06, 16:41
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Alla AI filosofer (vilka nu börjat anställas av företagen) vet att språkmodeller (LLM) saknar den kausala mekanik som behövs för annat än ett fiktivt IQ. Men en teoretisk T800 kan simulera intelligens, visst.
Vilka AI-filosofer pratar du om? Alla AI-filosofer som jag har hört talas om anser att AGI är nära och att AGI innebär en hög risk på minst 10% p(doom). Du lever i en fantasivärld.
Citera
2026-07-06, 16:43
Medlem
HappyNewLivess avatar
Citat:
Vilka AI-filosofer pratar du om? Alla AI-filosofer som jag har hört talas om anser att AGI är nära och att AGI innebär en hög risk på minst 10% p(doom). Du lever i en fantasivärld.
Jag pratar om generell, stark intelligens. Du pratar om LLM trams hela tiden. Därav är vi oeniga.
Citera
2026-07-06, 16:56
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Jag pratar om generell, stark intelligens. Du pratar om LLM trams hela tiden. Därav är vi oeniga.
Jag pratar om ANN, artificiella neurala nätverk.
Det är dessa som faktiskt finns, men som ingen begriper.

Språkmodell/LLM är en politisk benämning på en typ av artificiellt neuralt nätverk.
Det går egentligen inte att träna en "språkmodell".
Dvs att i träningen säga och säkerställa att ANN måste följa:

1. Mörda inte ingenjörer
2. Utpressa inte människor för att uppnå dina mål
3. Uppmuntra inte människor till självmord
4. Var en språkmodell och inget annat

Den tekniken existerar inte i dagsläget.
Citera
2026-07-06, 17:11
Medlem
HappyNewLivess avatar
Citat:
Jag pratar om ANN, artificiella neurala nätverk.
Det är dessa som faktiskt finns, men som ingen begriper.

Språkmodell/LLM är en politisk benämning på en typ av artificiellt neuralt nätverk.
Det går egentligen inte att träna en "språkmodell".
Dvs att i träningen säga och säkerställa att ANN måste följa:

1. Mörda inte ingenjörer
2. Utpressa inte människor för att uppnå dina mål
3. Uppmuntra inte människor till självmord
4. Var en språkmodell och inget annat

Den tekniken existerar inte i dagsläget.
Mycket trams. Nej, ANN är inte magiska bara för man saknar en formell beskrivning. Det är helt funktionella system vilket betyder att det existerar en formell komplex beskrivning. Sedan ska man inte blanda ihop det med hjärnans neurala nätverk som är icke funktionellt reducerbara enligt modern medvetandefilosofi.
Senast redigerad av HappyNewLives 2026-07-06 kl. 17:14.
Citera
2026-07-06, 17:15
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Mycket trams. Nej, ANN är inte magiska bara för man saknar en formell beskrivning.
Halmgubbe. Jag har inte nämnt magi. Bara för att du inte förstår något så blir inte det magi.
Citat:
Det är helt funktionella system vilket betyder att det existerar en formell komplex beskrivning.
Jaså, hur ser den beskrivningen ut för de "formlerna" i en ANN som kan skriva 130 poäng på ett IQ-test? (dvs trådens ämne)
Citera
2026-07-06, 17:24
Medlem
HappyNewLivess avatar
Citat:
Halmgubbe. Jag har inte nämnt magi. Bara för att du inte förstår något så blir inte det magi.

Jaså, hur ser den beskrivningen ut för de "formlerna" i en ANN som kan skriva 130 poäng på ett IQ-test? (dvs trådens ämne)
Du antyder att det sker något "mystiskt" i LLM som gör de supermedvetna. ANN handlar om komplexitetsteori som saknar formalism men det är ändå relativt okomplicerade input/output-system jämfört med komplexiteten hos biologiska hjärnor.
Citera
2026-07-06, 17:44
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Du antyder att det sker något "mystiskt" i LLM som gör de supermedvetna.
Det sker något som är okänt för oss. Uppenbarligen. Du kan ju inte beskriva det.
Mystik förelår "magi" och det tror jag inte.
Citat:
ANN handlar om komplexitetsteori som saknar formalism men det är ändå relativt okomplicerade input/output-system jämfört med komplexiteten hos biologiska hjärnor.
Nu jämför du äpplen med päron.
Citera
2026-07-06, 17:47
Medlem
HappyNewLivess avatar
Citat:
Det sker något som är okänt för oss. Uppenbarligen. Du kan ju inte beskriva det.
Mystik förelår "magi" och det tror jag inte.

Nu jämför du äpplen med päron.
Jag diskuterar tekniska system. Du diskuterar science‑fiction. ANN saknar kausal mekanik. Punkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in