2026-07-06, 23:18
Medlem
Leibachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoseyWales
Jag tycker vi ska använda samma regler som i baseball. 3 strikes and your out...

"You´re out", heter det (som i you are out). Det var ditt första grammatiska fel, två till så blir det livstids finka...
Citera
2026-07-06, 23:20
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
Nej din åsna. Vad som är värdelöst är vurmandet för kriminella.

Begreppet "suicidal empathy" inom politisk diskurs, migration och samhällskritik är starkt förknippat med den brittiske författaren och journalisten Douglas Murray.

I princip så bevisade du min poäng, helt ofrivilligt. Vilket misslyckande av dig, va?
När har jag vurmat för kriminella. Du kanske kan testa läsa min inlägg om reformen? Hur bevisar jag din poäng genom att påtala att du och dina gelikar tenderar att inte vara särskilt smarta?

Kan du åtminstone vara lite bildad i begreppet du försöker (du kanske kan försöka aningen hårdare?) propagera för?
Citat:
The term was coined by Canadian marketing professor Gad Saad in his book Suicidal Empathy: Dying To Be Kind.[1] According to Saad, suicidal empathy is the inability to implement optimal decisions when one is psychologically conditioned to prioritize empathy or displays of empathy over a rational course of action.[2] He argues that suicidal empathy prioritizes minority groups such as illegal immigrants at the expense of survival and security of one's own groups and values.[3] For example, Saad claims that in the US, soldiers fighting for the country receive much less empathy than immigrant gang members.[1]
"ability to implement optimal decisions" är alltså helt arbiträrt. Han kan säga att det är suicidal empathy att vi har haft mängdrabatt. Han kan säga att det är suicidal empathy att vi inte avrättar alla kriminella. Att vi ens har den här tråden är suicidal empathy. Vilket värdefullt koncept!
Citera
2026-07-06, 23:25
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
När har jag vurmat för kriminella. Du kanske kan testa läsa min inlägg om reformen? Hur bevisar jag din poäng genom att påtala att du och dina gelikar tenderar att inte vara särskilt smarta?

Kan du åtminstone vara lite bildad i begreppet du försöker (du kanske kan försöka aningen hårdare?) propagera för?

"ability to implement optimal decisions" är alltså helt arbiträrt. Han kan säga att det är suicidal empathy att vi har haft mängdrabatt. Han kan säga att det är suicidal empathy att vi inte avrättar alla kriminella. Att vi ens har den här tråden är suicidal empathy. Vilket värdefullt koncept!

Douglas Murray har använt uttrycket i minimum 10 år, förmodligen längre tillbaka. När började Gad använda det?

Edit: Jag kände inte till Gad, utan behövde kolla upp honom. Det verkar vara en smart kille. Jag är inte förvånad över att en låg-IQ:are som du hatar honom. Han kommer med fakta och du kommer med känslor. Fakta vinner alltid vet du.
Senast redigerad av EnRosaHamster 2026-07-06 kl. 23:45.
Citera
2026-07-06, 23:59
Medlem
pundarfans avatar
Dett är välkommet !!!! Att du skall stjäla en cykel eller 2 handlar inte detta om.. jag har aldrig suttit inne men haft fotboja å blivit dömd iaf 4ggr ja tycker vi skall sätta åt skräpet !!!!och det är banne mig på tiden! visst missbrukar idioter o annat byk kommer åka dit för att dessa tiktok gangsters styr i sverige nu...
Citera
2026-07-07, 00:25
Medlem
Om det blir för dyrt så fungerar bly.
Citera
2026-07-07, 00:29
Medlem
karlgunnars avatar
Hela Sveriges rättsväsende och samhälle är byggt på devisen "knark är bajs" så jag ser inte att man kommer tillsätta några förebyggande åtgärder det närmsta 50 åren. Sedan är det ju även så att många, kanske majoriteten av dessa narkomaner och annat småbus är av inställningen redan att livet suger så varför bry sig. Att dessa inte sysslar med grövre brott är flera anledningar, bla. självhat, inte helt avsaknad av empati för andra osv.

Jag anser att det mest etiska är att låsa in folk på institutioner istället, med utskriftsprövning. När man är ren från droger och kan påvisa ett friskt psyke nog för att fungera i samhället kan man få komma ut. Men är man en sådan som bråkar skriker härjar dag ut och dag in då sitter man på livstid. Man ska även själv vilja skrivas ut, så att t.ex. autister som inte fungerar eller kan ta hand om sig själva i vardagen men som annars inte är en risk för att falla i brottslighet har någonstans att vara då dessa oftast far mer illa i vårt samhälle som det är idag. Dessa får ofta hjälp för föräldrarna men dessa går ju bort före barnen i normalfallet och då sitter den megaautistiske 50åringen helt ensam utan chans att fungera ens i vardagen.

Dock har vi sedan 90-talet ansett det oetiskt med dessa institutioner och ja, vissa var nog det också, men varför kan fängelser fungera i rimligt etiska former men inte en institution? Självklart ser man till att inte blanda alla dårar med skötsamma och det behövs ju en transparens och tillsyn vilket vi redan har inom kriminalvården idag.
Senast redigerad av karlgunnar 2026-07-07 kl. 00:34.
Citera
2026-07-07, 00:50
Medlem
Eller så kan man sluta begå brott
Citera
2026-07-07, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoseyWales
Jag tycker vi ska använda samma regler som i baseball. 3 strikes and your out...
Funkade ju i new york
Citera
2026-07-07, 00:53
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
20x365x3500= 25 550 000kr Kanske skattebetalarna blir nog lite ledsna.
Ja det kommer att bli dyrt ett tag i början, innan småtjuvarna sett tillräckligt många avskräckande exempel i sin närhet.

Men så småningom kommer, förhoppningsvis, brottsligheten att minska och då sjunker även antalet som är inlåsta lång tid, och därmed kostnaderna.

Jag anser för övrigt att vi har råd med lite högre "kriminalvårds"-kostnader under en period och kanske även i framtiden, för att vanligt folk ska få ha sina saker ifred och känna sig trygga. Det vräks ut pengar på allt möjligt som är mindre viktigt...
Citera
2026-07-07, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 100knutarsbacke
Fast nu bygger du upp en extrem halmdocka och fantiserar ihop ett scenario som inte existerar i verkligheten. Det är ingen som påstår att det är hållbart om 1 000 personer synkroniserat plundrar en och samma Pressbyrå. Just den Pressbyrån du nämner verkar det för övrigt gå ganska bra för:
Nettoomsättning: ~16 000 000 kr
Årets resultat: ~352 000 kr
Vinstmarginal: 2,93 %
Men om vi ska prata om vad som faktiskt är ohållbart, låt oss titta på ekonomin i det du förespråkar:

En fängelseplats i Sverige kostar skattebetalarna runt 3 500 till 4 000 kronor per dygn(överlägset största är personalkostnader). Om vi med de nya reglerna ska låsa in en cykeltjuv eller en småskalig cannabissäljare i 4 till 6 år, snackar vi om en nota på 5 till 8 miljoner kronor för en enda person.

Tycker du själv att det är ekonomiskt hållbart eller proportionerligt att du och jag ska betala 6 miljoner kronor i skatt för att hålla en tjackis inlåst, för att han har snott cyklar eller godis för några tusenlappar? Det är en ren förlustaffär för samhället. De miljonerna hade gjort betydligt mer nytta på riktiga poliser eller i vården.

Dessutom kan inte bara tänka som en osympatisk dator. Det handlar inte om att blint "välja tjuven framför offret", utan om att inse att om staten helt knäcker tjuven över småsaker, så garanterar vi bara att det skapas fler brottsoffers i framtiden.

Jag har själv blivit av med två cyklar och var jätteledsen. Men det handlar om att kräva proportionalitet och rationalitet av staten. En tjuv är också en människa. Precis som du inte bara är en "städare" utan mycket mer än så.

Ingen ska behöva bli utsatt för vad som i praktiken blir ett statligt människorov för att man har gjort några småbrott, en destruktiv bana man ofta hamnade på för att man tidigt i livet blev avskärmad från samhället.
Med din retorik så borde du inte ha något emot sharialagar.
Skulle man kunna automatisera detta för att sänka kostnaden?
Citera
2026-07-07, 00:57
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xtramarl
Lösningen är i grunden enkel: vi måste reformera lagstiftningen kring mindre förseelser, såsom cykelstölder och ringa narkotikabrott, för att i stället lägga alla resurser på den grova brottsligheten. För de allvarligaste brotten bör vi införa maximala fängelsestraff eller dödsstraff – kriminaliteten måste helt utrotas ur samhället.

Stränga straff fungerar dessutom avskräckande och förebygger brott innan de ens hinner ske. Om straffen vore kännbara skulle langarna inte våga riskera sin frihet, och konsumenterna skulle tänka om. Framför allt skulle den nya generationen, som växer upp med dessa hårda lagar, välja en annan väg.
Mindre förseelser är det som först sänker ribban för att begå något som inte är tillåtet. När den gränsen är passerad är det fritt fram för en upptrappning till grövre brott, både för att moralen skadats och för att man kanske fått ett olämpligt umgänge.

Jag förstår hur du tänker men jag håller inte med.
Citera
2026-07-07, 01:05
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det stämmer ju inte om att brottslingar ångrar sig i USA. Återfallen är långt högre än Sverige. När det gäller egendomsstölder så blir nog offret mest glas om hen får ordentligt med ek ersättning. Straffet är mindre viktigt.

Ett problem med försäkringarna är att människor blir mindre försiktiga.

Jag vill att man ska införa det Nya Zeeländska systemet i stället.
Försäkringar är MYCKET dyrare än dom skulle behöva vara, av en anledning.

Och ingen jäkel är glad, för att man måste hosta upp 1000kr i självrisk PLUS lägga till mellanskillnaden från försäkringsbolagets värdering upp till priset för en ny, cykel eller vad man nu blivit bestulen på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in