2026-07-06, 22:56
Avstängd
https://www.smp.se/vaxjo/borjade-prata-med-aldre-kvinna-i-centrum-blev-polisanmald/

"En äldre kvinna har kontaktat Kronobergspolisen har anmält att hon blev utsatt för brott när hon befann sig i Växjö centrum en dag i förra veckan.

– Målsägande uppger att en för henne okänd kvinna kom fram till henne och började prata med henne. Bland annat ska den andra kvinnan ha frågat målsägande hur det var med henne och hur hon hade det nuförtiden, säger polisens presstalesperson Ola Severinsson. Polisen har upprättat en anmälan som gäller ofredande, det vill säga att den andra kvinnan störde målsägarens frid på ett kännbart sätt genom sitt frågvisa beteende.

– Man skulle ju kunna tycka att det inte är så farligt att börja prata med någon på stan. Men målsägaren upplever att hon blev utsatt för en störande kontakt, fortsätter Ola Severinsson."
Citera
2026-07-06, 23:08
Moderator
Schlesiens avatar
Utgången rubrik:
Det svenskaste brottet någonsin?

Aktuella brott och kriminalfall --> Brott och brottsbekämpning

/Moderator
Citera
2026-07-06, 23:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Menzies
https://www.smp.se/vaxjo/borjade-prata-med-aldre-kvinna-i-centrum-blev-polisanmald/

"En äldre kvinna har kontaktat Kronobergspolisen har anmält att hon blev utsatt för brott när hon befann sig i Växjö centrum en dag i förra veckan.

– Målsägande uppger att en för henne okänd kvinna kom fram till henne och började prata med henne. Bland annat ska den andra kvinnan ha frågat målsägande hur det var med henne och hur hon hade det nuförtiden, säger polisens presstalesperson Ola Severinsson. Polisen har upprättat en anmälan som gäller ofredande, det vill säga att den andra kvinnan störde målsägarens frid på ett kännbart sätt genom sitt frågvisa beteende.

– Man skulle ju kunna tycka att det inte är så farligt att börja prata med någon på stan. Men målsägaren upplever att hon blev utsatt för en störande kontakt, fortsätter Ola Severinsson."

Att gamlingen är förvirrad är en sak men att polisen tar emot anmälan är ju sinnessjukt
Citera
2026-07-06, 23:34
Medlem
Jordgubbes avatar
Jag tror vi saknar några detaljer här, och kanske är det dråpligast så.
Citera
2026-07-07, 00:34
Medlem
pn222jws avatar
"...att tala är silver men tiga är guld".
Citera
2026-07-07, 01:04
Medlem
Har polisen ingenting för att ta detta på allvar? Gängkriminaliteten bör vara prioriterad, inte sådana oseriösa fall.
Citera
2026-07-07, 02:49
Medlem
Ganska rimligt ändå. Jag vill inte heller bli störd när jag är ute och exponerar mig.
Citera
2026-07-07, 03:38
Medlem
Något får mig att misstänka äldrebrottslighet. Först invaggar de trygghet och låtsas att de känner varandra, sedan ska de låna pengar eller följa med hem och fika. När de skiljs så är alla smyckena borta. Men det kan ju även vara att tanten glömt sina gamla bekanta.
Citera
2026-07-07, 07:53
Medlem
Kanske inte så vanligt nu för tiden, men är det inte ganska svenskt med ett fyllebråk om någon tjej på en traditionell festplats?
Citera
2026-07-07, 08:07
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Att gamlingen är förvirrad är en sak men att polisen tar emot anmälan är ju sinnessjukt

Anmälan kommer ju inte gå vidare någonstans såvida det inte finns andra detaljer vi inte vet något om. Men med tidningar så är det oftast så. Så klart de ska ta emot anmälan. Vill du att polisen inte ska ta emot anmälningar om de inte känner för det?

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Något får mig att misstänka äldrebrottslighet. Först invaggar de trygghet och låtsas att de känner varandra, sedan ska de låna pengar eller följa med hem och fika. När de skiljs så är alla smyckena borta. Men det kan ju även vara att tanten glömt sina gamla bekanta.

Äldrebrottslighet är något som dök upp i bakhuvudet här också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in