2026-07-06, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Var Zedig alltså jude?

F.ö. tycker jag det är fel att skriva om "den mördade polismannen" då det rör sig om en person som, oavsett yrke, dött i ett handgemäng utanför aktiv tjänstgöring. Nästan lika fånigt som Piratens ryktbara exempel "Fil. dr nära att drunkna", om någon ens förstår hur löjligt det låter och läses!
Jag tycker det är fånigt inte svensk media går ut med bild på MGM och beskriver dennes bakgrund
Citera
2026-07-06, 22:20
Medlem
immenhusens avatar
Han är ju vänsterpartist också, som grädde på moset. Visst blir man inte förvånad?

/AI
Citera
2026-07-06, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bildburgare
Han lever i sin egen lilla värld, bittra värld. Här finns statistik: https://bra.se/rapporter/arkiv/2025-03-25-offer-och-garningspersoner-vid-dodligt-vald

Invandrare står för 43% av alla mord och är offer i 49% av fallen. Enligt hur brå räknar, förmodligen är siffran betydligt högre om man breddar definitionen. Brås definition av invandrare är i rapporten "utrikes född eller inrikes född med två utrikes födda föräldrar". Läs gärna och rätta mig om jag läst slarvigt.

Kopplingen mellan socioekonomi och brottsligheten är mycket svag.

Kopplingen mellan att vara en bitter haschrökande looser med misslyckade föräldrar som inte kan lära sina barn att skilja på rätt och fel eller hjälpa dem med läxor och brottslighet är däremot mycket tydlig. Tänka sig.

Jag läste delar av rapporten:

Som beskrivits i rapportens inledningskapitel visar tidigare forskning att såväl utsatthet för brott som delaktighet i brott är ojämnt fördelad i befolkningen, och att personer från mer resurssvaga grupper både
registreras för brott i högre grad och är mer brottsutsatta än personer från socioekonomiskt starka grupper. Rapporten visar att offer och gärningspersoner även vid det allra grövsta våldet, det dödliga, till stor del tillhör socioekonomiskt resurssvaga grupper. Utifrån denna tidigare forskning är det inte förvånande, utan kanske snarare ett förväntat resultat. (Sid 104)

Du säger att kopplingen är väldigt svag. Men ovan säger rapporten att de till stor del tillhör de resurssvaga grupperna.
Citera
2026-07-06, 22:56
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Var Zedig alltså jude?

F.ö. tycker jag det är fel att skriva om "den mördade polismannen" då det rör sig om en person som, oavsett yrke, dött i ett handgemäng utanför aktiv tjänstgöring. Nästan lika fånigt som Piratens ryktbara exempel "Fil. dr nära att drunkna", om någon i nutiden ens förstår hur löjligt det låter och läses!

Var mycket relevant att skriva polis. Han var van att konfronteras med kriminella. Då med polisuniform och hade väl en viss vana att många då backar. Uppenbarligen är de här personerna gränslösa i sitt beteende om inte de motas med vapen och statlig våldsmonopol. Ytterligare ett skäl för att 15-åriga straff i Uzbekistan - och därefter livstids utvisning är det enda som hjälper.
Citera
2026-07-06, 22:59
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag läste delar av rapporten:

Som beskrivits i rapportens inledningskapitel visar tidigare forskning att såväl utsatthet för brott som delaktighet i brott är ojämnt fördelad i befolkningen, och att personer från mer resurssvaga grupper både
registreras för brott i högre grad och är mer brottsutsatta än personer från socioekonomiskt starka grupper. Rapporten visar att offer och gärningspersoner även vid det allra grövsta våldet, det dödliga, till stor del tillhör socioekonomiskt resurssvaga grupper. Utifrån denna tidigare forskning är det inte förvånande, utan kanske snarare ett förväntat resultat. (Sid 104)

Du säger att kopplingen är väldigt svag. Men ovan säger rapporten att de till stor del tillhör de resurssvaga grupperna.

Det där är bara trams. De bor i ett land med världens bästa välfärd med en boendestandard långt bättre än random amerikan.
Citera
2026-07-06, 23:06
Medlem
Personen det handlar om ts får mig att tänka på Johnny Somali

https://en.wikipedia.org/wiki/Johnny_Somali

Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Det där är bara trams. De bor i ett land med världens bästa välfärd med en boendestandard långt bättre än random amerikan.

Och de är relativt de fattigaste i Sverige. Så frågan uppstår varför finns det mer offer och GM i de lägre socialgrupperna. De har lägre utbildning och högre arbetslöshet.

När det gäller kvinnomord så är det mer jämt fördelat mellan socialgrupperna.
Citera
2026-07-06, 23:16
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Personen det handlar om ts får mig att tänka på Johnny Somali

https://en.wikipedia.org/wiki/Johnny_Somali

Och de är relativt de fattigaste i Sverige. Så frågan uppstår varför finns det mer offer och GM i de lägre socialgrupperna. De har lägre utbildning och högre arbetslöshet.

När det gäller kvinnomord så är det mer jämt fördelat mellan socialgrupperna.

Svaret är enkelt. De kommer från dysfunktionella kulturer där ingen socioekonomi i världen kan ändra på på utfallet av missanpassning och aggressivitet.
Citera
Igår, 00:21
Medlem
Citat:
Var mycket relevant att skriva polis. Han var van att konfronteras med kriminella. Då med polisuniform och hade väl en viss vana att många då backar. Uppenbarligen är de här personerna gränslösa i sitt beteende om inte de motas med vapen och statlig våldsmonopol. Ytterligare ett skäl för att 15-åriga straff i Uzbekistan - och därefter livstids utvisning är det enda som hjälper.

Och trots sin polisutbildning och -vana underskattade han tydligen grovt sin motståndare, och valde att gå in i striden ändå, med den följd det fick.

Det låter brutalt och cyniskt, men exakt denna typ av muskelstarka poliser med stort självhävdelsebegär är vad som rätteligen bör elimineras ur poliskåren! RIP.
Det korrekta förfarandet hade varit att inte söka eskalera gruffet, utan tillkalla just polis, och i mån av möjlighet dokumentera det pågående bråket med kamera el.dyl.
Citera
Igår, 00:42
Medlem
Sidhellacopters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
90% av alla som mördas i sverige är INVANDRARE !!!😔

Och ingen bryr sig ? 🙄

Nu när en svensk dödats blir folk galna .
Varför skulle vi bry oss om invandrare mördas?
Citera
Igår, 06:52
Medlem
Vilken skillnad i media i jämförelse med uthängningen av svenskarna i aktivklubben som heilade och slog nån på käften. Har inte sett gärningsmannens ansikte i svensk media.
Citera
Igår, 09:10
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Fiender mitt ibland oss. Sinnessjuk utveckling jämfört med när jag växte upp på 70-talet.
Citera
Igår, 10:02
Medlem
Citat:
håller med bara trams under finanskrisen på 90-talet var det ju inte heller så
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in