Igår, 21:30
Medlem
Merwinnas avatar
Funderar på det här, att fast jag sover och det logiska tänkandet är bortkopplat, så lyckas min hjärna alltid få språket rätt i drömmarna. Jag talar inte svenska med personer som inte kan svenska, utan antingen engelska (vanligast) eller den andra personens språk. Även om jag inte kan det språket, eller bara mycket begränsat och inte alls skulle kunna tala med sådant flyt i verkligheten.

T.ex. har jag drömt att jag har pratat med araber på arabiska och med turkar på turkiska, helt flytande... jag har vetat vad både den andra personen och jag sa i drömmen, samtidigt som jag har hört bådas röster tala språket... Men när jag vaknar så blir det jättekonstigt, för jag kan ju inte språket så bra, vad är det jag har sagt egentligen? Man önskar att man skulle kunna ladda ner sina drömmar på något sätt, och lyssna efteråt! TALADE jag verkligen språket, eller var det bara gallimatias? Kanske får framtidens människor den möjligheten?

Vad är era erfarenheter av språkanvändning i era drömmar?
Citera
Igår, 21:54
Medlem
Jag kan flera språk och tror att jag pratat flera i drömmarna. Beror på vem som är i drömmen och vem jag pratar med. Oftast svenska, och engelska (för har många engelska vänner) men händer att man pratar andra språk också om ngn specifik är med i drömmen.

Drömmar är så jävla weird ändå och ibland är det inte ens ett språk utan mer mummel och känsla. Inte så klartytt.
Citera
Igår, 22:10
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Funderar på det här, att fast jag sover och det logiska tänkandet är bortkopplat, så lyckas min hjärna alltid få språket rätt i drömmarna. Jag talar inte svenska med personer som inte kan svenska, utan antingen engelska (vanligast) eller den andra personens språk. Även om jag inte kan det språket, eller bara mycket begränsat och inte alls skulle kunna tala med sådant flyt i verkligheten.

T.ex. har jag drömt att jag har pratat med araber på arabiska och med turkar på turkiska, helt flytande... jag har vetat vad både den andra personen och jag sa i drömmen, samtidigt som jag har hört bådas röster tala språket... Men när jag vaknar så blir det jättekonstigt, för jag kan ju inte språket så bra, vad är det jag har sagt egentligen? Man önskar att man skulle kunna ladda ner sina drömmar på något sätt, och lyssna efteråt! TALADE jag verkligen språket, eller var det bara gallimatias? Kanske får framtidens människor den möjligheten?

Det är väl troligast att det har varit nonsensspråk eller ”gallimatias” som du säger. Men om det nu inte var det, och du nu talade det faktiska turkiska språket i sömnen/drömmen, ja vad ska man säga då, då bör det ha rört sig om något övernaturligt. Enligt kristendomen skulle det då kunnat ha varit att du fått så kallat ”tungomålstalande” av Gud (när en person plötsligt kan tala ett främmande språk som denne inte behärskar).
Senast redigerad av SoulOfSophia Igår kl. 22:14.
Citera
Igår, 22:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Det är väl troligast att det har varit nonsensspråk eller ”gallimatias” som du säger. Men om det nu inte var det, och du nu talade det faktiska turkiska språket i sömnen, ja vad ska man säga då, då bör det ha rört sig om något övernaturligt. Enligt kristendomen skulle det då kunnat ha varit att du fått så kallat ”tungomålstalande” av Gud (när en person plötsligt kan tala ett främmande språk som denne inte behärskar).

Ja, eller att själavandring faktiskt förekommer, och att jag har varit en turkiska eller arabisk kvinna i ett tidigare liv!

Ett annat alternativ (som jag i så fall tror på mera), är att vissa delar av våra hjärnor är förborgade för oss i vaket tillstånd (det är erkänd kunskap att vi inte använder hela vår hjärna om dagarna), och att dessa delar snabbt och lätt plockar upp kunskap. T.ex. ett nytt språk från de begränsade möjligheter som de får: genom invandrare som pratar språket runt en, folk som pratat runt en när man var i det landet på semester, filmer och TV-serier. Men att denna kunskap inte är tillgänglig för oss (tyvärr) i vaket tillstånd.
Senast redigerad av Merwinna Igår kl. 22:17.
Citera
Igår, 22:16
Medlem
andan0s avatar
det kan hända att jag drömmer på engelska ibland, fastän den enda kopplingen jag har till språket är att man lär sig det i skolan.
Citera
Igår, 22:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andan0
det kan hända att jag drömmer på engelska ibland, fastän den enda kopplingen jag har till språket är att man lär sig det i skolan.

Ja fast engelska är ju inte så konstigt, eftersom vi alla här i Sverige behärskar det minst hyfsat. Vi hör det ju hela tider i filmer och TV-serier och på Youtube!
Citera
Idag, 00:08
Medlem
Horverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Jag pratar de språk jag behärskar i drömmar MEN jag pratar väldigt mycket i sömnen! Min sambo brukar höra mig prata alla de tre språken jag behärskar. Dessutom har jag använt en app som spelar in mig, och när jag har lyssnat tillbaka på det hör jag mig själv prata något språk jag själv inte begriper. Det har hänt två gånger!

Språket är främmande och det låter verkligen som att det är struktur i kommunikationen, trots att det med allra största sannolikhet är hittepå.
Citera
Idag, 00:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horverket
Jag pratar de språk jag behärskar i drömmar MEN jag pratar väldigt mycket i sömnen! Min sambo brukar höra mig prata alla de tre språken jag behärskar. Dessutom har jag använt en app som spelar in mig, och när jag har lyssnat tillbaka på det hör jag mig själv prata något språk jag själv inte begriper. Det har hänt två gånger!

Språket är främmande och det låter verkligen som att det är struktur i kommunikationen, trots att det med allra största sannolikhet är hittepå.

Spännande! Du skulle kunna ladda upp ljudfilen på något språkforum på nätet, och fråga om någon känner igen språket! Jag pratar inte (eller väldigt sällan och inte mycket) i sömnen - for good and for bad - så jag har inte den möjligheten.
Citera
Idag, 01:09
Medlem
pn222jws avatar
Jag har drömt att jag pratat med både katter och hundar (som svarade på svenska) i drömmar.
Citera
Idag, 01:26
Medlem
Silfverryggs avatar
För egen del så är språket i mina drömmar (i det mån jag minns dem) engelska och/eller tyska. Detta trots att jag det mesta delen av livet snackat svenska och finska. Gäller även de personer man möter (vars verkliga versioner befinner sig i Sverige) i ens drömmar.

Kan ha med att göra med att jag har knappt använt andra språk än tyska och engelska muntligt på sistone . Tror att vad för språk man talar vardagligt påverkar drömmarna.
Citera
Idag, 01:39
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Jag har drömt att jag pratat med både katter och hundar (som svarade på svenska) i drömmar.

Samma här. Jag vill minnas en pingvin oxå. Det var dock inte ett samtal om Grönland vs USA faktiskt.

I övrigt skiftar det från engelska till svenska i drömmar men det speglar bara hur jag tänker i vaket tillstånd. Ofta händer det att jag tänker på ett engelskt ord först å sedan letar efter den svenska motsvarigheten (å även vice versa kan förekomma).
Senast redigerad av JohnnySamhall Idag kl. 01:42.
Citera
Idag, 18:05
Medlem
Anybodykillers avatar
Jag talar svenska när jag talar i sömnen dock med en annan tonart/uttal. Det är osammanhängande utan att direkt kan få ut något av det.
Citat:
Ursprungligen postat av Horverket

Se där en som talar Sömnländska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in