2026-07-05, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Det är uppenbart att du trots många försök inte förstår gravitationen. Det är för svårt för dig.

Låt oss ta något lättare:

Solens upp- och nedgång.

Nej det är mycket svårare. Jag vet ej vad solen är för nånting. Hur stor den är, hur långt borta. Jag vet inte vad som finns mellan mej och solen.

Det som kallas "gravitation" däremot är mycket enklare eftersom det handlar om marken, som jag befinner mig på.
Citera
2026-07-05, 22:21
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Nej det är mycket svårare. Jag vet ej vad solen är för nånting. Hur stor den är, hur långt borta. Jag vet inte vad som finns mellan mej och solen.

Det som kallas "gravitation" däremot är mycket enklare eftersom det handlar om marken, som jag befinner mig på.
Solen är det som ger ljus på jorden.
Jorden belyses på olika ytor beroende på jordens rotation.
Citera
2026-07-05, 23:00
Medlem
Citat:
Jo det finns ett motsatsförhållande. Visar det sig att ett föremåls vikt beror på att det blir accelererat av marken i en viss takt, så finns ju ingen anledning längre att tro på den nedåtriktade kraften.

Du fortsätter virra ihop klassik mekanik och relativitetsteorin. Och nej, det finns inget motsatsförhållande.

Dessutom är du ohyggligt tramsig när du försöker göra en poäng av "tro på den nedåtriktade kraften" och jordens form. Jordens är utforskad och känd sedan 2000 år tillbaka - och detta oavsett om du förstår fysik eller inte.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-07-05 kl. 23:03.
Citera
2026-07-05, 23:39
Medlem
Citat:
.... Jag vet ej vad solen är för nånting. Hur stor den är, hur långt borta. Jag vet inte vad som finns mellan mej och solen. ...

Så vad du försöker säga är att du är okunnig? Och att det på något vis gör det troligt att jorden är platt?
Citera
2026-07-06, 00:27
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Vi har alltså två modeller: den ena är att saker blir accelererade nedåt mot marken. Den andra, är sakerna blir accelererade av marken, när de befinner sig den.

Och poängen här, som är väldigt svår att förneka, är att dessa två modeller står i motsatsförhållande till varandra. dvs om ena är sann så måste den andra vara falsk.

Eller så är det väldigt lätt att förneka din idiotiska poäng, och så kan det vara så att du helt enkelt inte förstår grundläggande fysik?

Citat:

Vet du inte vad solen är? Svaren på alla dina frågor står ju på wikipedia t ex? Är det svårt att läsa den informationen eller vad är det som gör att du inte vet vad solen är, när exakt alla andra normalbegåvade människor på jorden vet vad solen är och hur långt bort den är?
Citera
2026-07-06, 06:55
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:

Fast allt det där är känt sedan länge. Du är bara ignorant och/eller korkad.
Citera
2026-07-06, 07:36
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Nu finns det vetenskapsmän som faktiskt mätt upp avståndet till solen och oavsett avstånd så går dess gång över himlen och hur den går upp och ner på olika platser inte att få ihop med en platt jord.
Om den sedan består av något annat än den plasma som de vetenskapliga teorierna säger ändrar inte på det faktum att solens gång inte går att få ihop med platt jord.
Citera
2026-07-06, 08:29
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Vi har alltså två modeller: den ena är att saker blir accelererade nedåt mot marken. Den andra, är sakerna blir accelererade av marken, när de befinner sig den.

Och poängen här, som är väldigt svår att förneka, är att dessa två modeller står i motsatsförhållande till varandra. dvs om ena är sann så måste den andra vara falsk.
Förklaringarna till vad gravitation är, skiljer sig radikalt mellan teorierna, men de beräknade effekterna skiljer sig helt minimalt för i stort sett allting i vårt solsystem med dess svaga gravitation (jmf m svarta hål). I båda fallen kan inte jorden vara något annat än rund. (Och hade den kunnat vara det enligt någon av teorierna så hade det motbevisat den teorin eftersom vi VET att jorden är rund.)
Citera
2026-07-06, 08:35
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Din egen enorma okunskap och kunskapsresistens är naturligtvis inte ett argument för någonting. Många andra vet, men inte du, ditt val.
Citera
2026-07-06, 20:25
Avstängd
Citat:

Näe, det är massan. All materia har gravitation.
Citera
2026-07-06, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nu finns det vetenskapsmän som faktiskt mätt upp avståndet till solen

Nej, där har du fel. Man har bara gissat. Aldrig mätt.
Citera
2026-07-06, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Förklaringarna till vad gravitation är, skiljer sig radikalt mellan teorierna, men de beräknade effekterna skiljer sig helt minimalt för i stort sett allting i vårt solsystem med dess svaga gravitation (jmf m svarta hål). I båda fallen kan inte jorden vara något annat än rund. (Och hade den kunnat vara det enligt någon av teorierna så hade det motbevisat den teorin eftersom vi VET att jorden är rund.)

Men ena teorin/modellen är totalt oförenlig med kloformad jord. Så därför blir det rätt viktigt avseende denna fråga, den om jordens form alltså, vilken som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in