2026-07-06, 12:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Det räcker inte med bara en historia. En falsk tillvitelse kräver:

1. En person som är tillräckligt empatistörd i förhållande till sitt offer, så att hon/han kan tänka sig att falskt tillvita personen. Det är låååångt ifrån alla tjejer/kvinnor som kan bete sig så mot en person de velat ha sex med. Har tjejer/kvinnor haft sex med en person, så blir ju i regel tjejer/kvinnor mer fästa vid sin sexpartner. Genom oxytocin. Och blir då mer kärvänliga och ömsint inställda till personen. Så. det krävs en viss empatistörning inför sexpartnern, för att ens kunna förmå sig till en falsk tillvitelse av vederbörande. (Eller total panik och desperation, som i fallet med 21-åringen som falskt tillvitade en man för att rädda sin sambo från fängelsestraff för misshandel). Så. Det krävs rätt mycket en person för att kunna begå denna form av falsk tillvitelse. Risken är rätt liten att du ens råkar på en sådan person!

2. Har du haft otur och råkat på en person som är kapabel till att begå falsk tillvitelse... Så krävs det betydligt mer än "en berättelse om våldtäkt till polisen" för att bli (oskyldigt) dömd för våldtäkt! Endast 5% av alla våldtäktsanmälningar går till fällande dom!

Risken är alltså väldigt liten att bli oskyldigt dömd för våldtäkt.

Risken är betydligt större att bli våldtagen! Både för kvinnor och män! Cirka 300-400 våldtäktsanmälningar/år kommer från män. Och här finns det garanterat ett mörkertal av killar/män som blivit våldtagna (oftast av andra killar/män, men även av tjejer/kvinnor), men som inte vill anmäla. Vill inte ses som "den våldtagna".

Våldtagna tjejer och kvinnor har blivit bättre på att anmäla. Även om det även för tjejer/kvinnor är jobbigt att ses som "den våldtagna".

Så. Det blir lite märkligt när ni antifeminister är så strängt emot en lag, som ni själva skulle behöva om ni själva en mörk afton möter på ett gäng som förnedrings-rånar er och våldtar er analt med tillhyggen. Och som sedan säger "han ville, han bad om det, han fick inte nog, han betalade tom. för det, vi har inte snott hans pengar, han gav dessa till oss, för att han ville ha sex". Där blir lagen om oaktsam våldtäkt, viktig, även för er antifeminister. Kan sätta dit era förövare!

Ni behöver även lagen, den dag ni är på en dejt med en kvinna och hon visar sig vara en person ni inte alls tänder på. Men måste ändå sova hos henne. Och när ni håller på att somna, så tar hon sig sexuella friheter med er, mot er vilja. Även den dagen kan lagen om oaktsam våldtäkt komma er väl till pass, för att polisanmäla hennes totala övertramp. Markera för henne att hon gjorde fel. (Men inte säkert hon blir dömd, endast 5% av alla våldtäktsanmälningar går till fällande dom, som sagt var. Men då har ni iaf. fått markera mot henne att hon gjorde fel. Även om bevisningen inte höll till fällande dom).

Ni tänker tyvärr inte på lagen om oaktsam våldtäkt som er vän. utan ni tänker på den som er fiende. Som att våldtäkt inte kan drabba er själva/som att ni aldrig själva skulle kunna bli våldtagna. Men det kan ni. Ni kan bli våldtagna. Och skulle det ske, så kommer ni fatta att lagen om oaktsam våldtäkt är er vän.

Fundera en stund på detta. Och inse att jag har rätt. Tänk utanför era snäva boxar. Inse att ni kanske inte alls riskerar att bli falsk tillvitade för våldtäkt. Utan att risken är större att ni blir våldtagna eller oaktsamt våldtagna.

Nej jag har läst om många domar där bevisningen är i princip obefintlig och det har ändå lett till fällande dom, vissa av dessa fallen är det tydligt att kvinnan bara hittar på för att få skadestånd, visst krävs det en viss empatistörning för att falskt tillvita men mängder med människor är giriga och har svårt med empati, skulle tro att många av fallen som leder till fällande dom är falska anklagelser eftersom de är de som utstuderat ser till att manipulera bevis medan riktiga offers våldtäkt blir nerlagda just för att riktiga offer inte utstuderat manipulerar fram bevis

Ingen risk att jag skulle bli våldtagen eller isåfall blir jag det när jag är död för dem kommer vara tvungna att slå ihjäl mig först innan de kan sätta på mig

Sex ska vara frivilligt ja och det är ett rimligt krav att ställa att den som inte vill delta får säga ifrån precis som lagen såg ut innan 2018
Citera
2026-07-06, 12:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Men seriöst, du anser alltså att vi har mängder med fall där kvinna eller barn har konspirerat ihop en story, fixat så den som ska anmälas inte har alibi, och är på plats för att donera sperma på rätt ställe etc etc… för att sen knalla till polisen utsättas för allehanda tester, förhör och domstol? För att nu inte tala om hur jobbigt det kan bli socialt pga en sån här sak?

Well du, jag är betydligt mer benägen tro att sexuellt våld/ tvång/ utnyttjande/ vårdslöshet/ oförstånd / fylla etc är orsaken.

Behövs ingen konspiration vittnet som fått våldtäktssagan berättad för sig ljuger ju inte hon berättar vad vi hört, räcker med att de har sex så har mannen inget alibi och hon kan enkelt konstruera ihop en historia till vänner och polis behövs ingen konspiration räcker med en girig brud därför kan aldrig ord mot ord vara tillräckligt för fällande dom även om hennes lögn spridits till hela bekantskapskretsen faktum är att jag tror falska anmälningar är vanligare bland de fällande domarna än de nerlagda, riktiga offer brukar inte utstuderat manipulera fram bevis men de gör däremot de som anmäler falskt
Citera
2026-07-06, 12:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Well får stå för dig, personligen hade jag satsat på att plugga nått under denna tid.

Har du inte suttit så vet du inte vilket helvete det är, jag har både suttit och blivit grovt rånad och jag väljer att bli grovt rånad alla dagar i veckan framför att förlora min frihet
Citera
2026-07-06, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Nej jag har läst om många domar där bevisningen är i princip obefintlig och det har ändå lett till fällande dom, vissa av dessa fallen är det tydligt att kvinnan bara hittar på för att få skadestånd, visst krävs det en viss empatistörning för att falskt tillvita men mängder med människor är giriga och har svårt med empati, skulle tro att många av fallen som leder till fällande dom är falska anklagelser eftersom de är de som utstuderat ser till att manipulera bevis medan riktiga offers våldtäkt blir nerlagda just för att riktiga offer inte utstuderat manipulerar fram bevis

Ingen risk att jag skulle bli våldtagen eller isåfall blir jag det när jag är död för dem kommer vara tvungna att slå ihjäl mig först innan de kan sätta på mig

Sex ska vara frivilligt ja och det är ett rimligt krav att ställa att den som inte vill delta får säga ifrån precis som lagen såg ut innan 2018

Och vad är det som får dig att tro att bara för att du anser att bevisningen i dessa domar är obefintlig, att våldtäkt inte har skett? Våldtäkt mellan folk som känner varandra är ju i regel svåra att bevisa. Men det är liksom troligare, mycket troligare: att våldtäkt har skett, än att det är en falsk tillvitelse. Kåta killar/män/kvinnor/tjejer som gått över gränsen för vad den andra har samtyckt till, är givetvis betydligt vanligare än att en person är så pass empatistörd att denna kan falskt tillvita sin sexpartner. Krävs liksom mer än kåthet/girighet för att falsk tillvita en person. Men för våldtäkt krävs det att man i stunden (av kåthet och dåligt omdöme) gör något den andra inte alls vill. Men som förövaren sedan försöker rationalisera kring och låtsas som "hon/han ville ju!" och känna sig "oskyldigt dömd". Trots att förövaren är skyldig. Fundera kring detta.

Tja, så där är det många offer för våldtäkt som har tänkt, innan de blev utsatta för en våldtäkt. "Det händer inte mig, om någon skulle försöka göra något med mig så är den dödens" etc. Och sedan när det väl händer, så hamnar 70% av dem i freezemode och kan inte agera alls, innan skadan är skedd och våldtäkten fullbordad eller iaf. inledd. Eller så blir de så pass rädda och är under hot, att de kan agera, men helt enkelt inte vågar. Tex. när förövaren är starkare/har vapen eller det rentav är fler än en förövare.

Alla kan inte säga ifrån. 70% hamnar som sagt var i freezemode och kan då inte agera och säga ifrån innan våldtäkten är fullbordad (om den är kortvarig) eller iaf. inledd. Eller så hinner de inte ens säga ifrån, innan våldtäkten är inledd. Att överrumplas med en våldtäkt, tar lite tid för hjärnan att fatta och sedan ska det formuleras att man inte vill. Rädsla kan kicka in också. Som gör att offret helt enkelt inte vågar. Just pga. sådant här så är det ju upp till den som vill ha sex/tar initiativ till sex: att försäkra sig om att den andra är med på noterna.

Man tar ju inte någons bil utan att fråga om lov först.
Och man tar sig inte sexuella friheter med någon annans kropp, utan att försäkra sig om att denna vill.
Lagen om oaktsam våldtäkt är liksom till för att det finns folk som är så pass ignoranta att de tar sig sexuella friheter, utan samtycke. Vilket drabbar deras offer illa. Och eftersom offren inte alltid förmår eller vågar säga ifrån innan våldtäkten är fullbordad eller iaf. inledd. Så behövs lagen om oaktsam våldtäkt. Så att folk slutar vara så förbaskat ignoranta och bara egoistiskt gå efter sin egen kåthet.
Citera
2026-07-06, 13:36
Medlem
Citat:
Japp och det bör aldrig räcka för fällande dom då ord mot ord inte når upp till kravet om bortom rimligt tvivel

Så tex misshandel/grov misshandel/stora skador på könsorganen måste alltid förekomma i samband med våldtäkt enligt dig?
Citera
2026-07-06, 13:38
Medlem
Citat:
Har du inte suttit så vet du inte vilket helvete det är, jag har både suttit och blivit grovt rånad och jag väljer att bli grovt rånad alla dagar i veckan framför att förlora min frihet

Vad innebär "grovt" rånad? Väpnat rån? Gav du dina pengar och tillhörigheter till rånaren? Kände du dig hotad och rädd? Försökte du protestera?
Senast redigerad av gum69mo 2026-07-06 kl. 13:53.
Citera
2026-07-06, 15:08
Avstängd
Citat:
Och vad är det som får dig att tro att bara för att du anser att bevisningen i dessa domar är obefintlig, att våldtäkt inte har skett? Våldtäkt mellan folk som känner varandra är ju i regel svåra att bevisa. Men det är liksom troligare, mycket troligare: att våldtäkt har skett, än att det är en falsk tillvitelse. Kåta killar/män/kvinnor/tjejer som gått över gränsen för vad den andra har samtyckt till, är givetvis betydligt vanligare än att en person är så pass empatistörd att denna kan falskt tillvita sin sexpartner. Krävs liksom mer än kåthet/girighet för att falsk tillvita en person. Men för våldtäkt krävs det att man i stunden (av kåthet och dåligt omdöme) gör något den andra inte alls vill. Men som förövaren sedan försöker rationalisera kring och låtsas som "hon/han ville ju!" och känna sig "oskyldigt dömd". Trots att förövaren är skyldig. Fundera kring detta.

Tja, så där är det många offer för våldtäkt som har tänkt, innan de blev utsatta för en våldtäkt. "Det händer inte mig, om någon skulle försöka göra något med mig så är den dödens" etc. Och sedan när det väl händer, så hamnar 70% av dem i freezemode och kan inte agera alls, innan skadan är skedd och våldtäkten fullbordad eller iaf. inledd. Eller så blir de så pass rädda och är under hot, att de kan agera, men helt enkelt inte vågar. Tex. när förövaren är starkare/har vapen eller det rentav är fler än en förövare.

Alla kan inte säga ifrån. 70% hamnar som sagt var i freezemode och kan då inte agera och säga ifrån innan våldtäkten är fullbordad (om den är kortvarig) eller iaf. inledd. Eller så hinner de inte ens säga ifrån, innan våldtäkten är inledd. Att överrumplas med en våldtäkt, tar lite tid för hjärnan att fatta och sedan ska det formuleras att man inte vill. Rädsla kan kicka in också. Som gör att offret helt enkelt inte vågar. Just pga. sådant här så är det ju upp till den som vill ha sex/tar initiativ till sex: att försäkra sig om att den andra är med på noterna.

Och man tar sig inte sexuella friheter med någon annans kropp, utan att försäkra sig om att denna vill.
Lagen om oaktsam våldtäkt är liksom till för att det finns folk som är så pass ignoranta att de tar sig sexuella friheter, utan samtycke. Vilket drabbar deras offer illa. Och eftersom offren inte alltid förmår eller vågar säga ifrån innan våldtäkten är fullbordad eller iaf. inledd. Så behövs lagen om oaktsam våldtäkt. Så att folk slutar vara så förbaskat ignoranta och bara egoistiskt gå efter sin egen kåthet.

SJÄLVKLART sker det våldtäkter! jag har inte ifrågasatt det det var faktiskt en bög som började ta mig på kuken och äckla sig för ett gäng år sedan men jag klarade nog minsann av att säga nej till hans närmaden det var en nära vän på fyllan och han slutade vid nej men hade han fortsatt hade jag slagit ner honom

självklart kan det hända att en brud fryser och inte säger ifrån men det köper inte att det är så vanligt som ni påstår det kan hända vid gruppvåldtäkter till exempel eller om förövaren har en tydlig maktposition över offret men det är inte så vanligt som ni vill göra gällande, själv blir jag rätt avständ om tjejen ligger som en död sill så jag är inte i riskzonen för att begå en våldtäkt men jag är uppenbart bekymrad över att jag kan bli ditsatt på så lösa grunder ifall en brud efter frivilligt sex bestämmer sig för att förstöra mitt liv går inte att träffa brudar med den ångesten det medför och det har feminismen orsakat och falsk tillvitare men de lär ju vara feminister också

Jo 250 k lockar fattiga pundarbrudar att anmäla våldtäkt till och med 100 k hade lockat ett ex hon anklagade aldrig mig men hon hade falskt anklagat en annan kille både inför vänner och polis han blev dock aldrig åtalad det erkände hon själv till mig, jag vet dock inte varför hon gjorde det om hon ville hämnas eller få skadestånd jag gissar på skadestånd för hon var en vidrig parasit som levde på andra så jag har fog för det jag påstår
Citera
2026-07-06, 15:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Vad innebär "grovt" rånad? Väpnat rån? Gav du dina pengar och tillhörigheter till rånaren? Kände du dig hotad och rädd? Försökte du protestera?

Well allt är ju relativt men sprucket ögonbryn för jag blev slagen med en revolverreplika de var två fick ett par smällar till och de tog allt det var i mitt hem till och med mina kläder jo jag protesterade var väll därför mycket jag fick däng klart man var hotad och på högspänn,
Citera
2026-07-06, 15:27
Medlem
Citat:
Well allt är ju relativt men sprucket ögonbryn för jag blev slagen med en revolverreplika de var två fick ett par smällar till och de tog allt det var i mitt hem till och med mina kläder jo jag protesterade var väll därför mycket jag fick däng klart man var hotad och på högspänn,

Så med andra hade du sluppit bli slagen/misshandlad om du inte protesterat/gjort motstånd. Utgången hade ju ändå blivit densamma oavsett.

Det är så jävla märkligt att män som ändå är den grupp som utsätts för mest våld och trauma inte kan översätta detta till unga tjejer som hamnar med unga män som kan slå ihjäl dem med bara händerna. Eller ge dem permanenta hjärnskador etc.

Och jag vet, du skulle hellre bli ihjälslagen än att bli våldtagen, men långt ifrån alla är såna pundiga daredevils som du.
Citera
2026-07-06, 15:29
Medlem
Citat:

Ok så eftersom kvinnor är som små barn och inte kan ta ansvar för sina egna kroppar och liv så måste vi ha en samtyckeslag.

Fine. Men om nu det svenska samhället bedömer att kvinnor är barn, vilket det gör i och med samtyckeslagen, varför har då kvinnor självbestämmande, rösträtt osv? Det låter inte särskilt konsekvent.

Ska vi ha lagar som bygger på att kvinnor är barn som inte kan ta ansvar för sina egna liv (samtyckeslagen, sexköpslagen etc) så får vi ju ta och omyndigförklara kvinnor helt och hållet. Barn kan inte få ha självbestämmande och rösträtt, det säger sig självt.
Citera
2026-07-06, 15:34
Medlem
Citat:
Jo 250 k lockar fattiga pundarbrudar att anmäla våldtäkt till och med 100 k hade lockat ett ex hon anklagade aldrig mig men hon hade falskt anklagat en annan kille både inför vänner och polis han blev dock aldrig åtalad det erkände hon själv till mig, jag vet dock inte varför hon gjorde det om hon ville hämnas eller få skadestånd jag gissar på skadestånd för hon var en vidrig parasit som levde på andra så jag har fog för det jag påstår

Men fattiga pundarbrudar måste väl ändå vara enkla att undvika för vanliga killar som inte umgås i pundarkretsar?

Summa kardemumma, visst finns det helt bindgalna pundartjejer/borderline brudar som lever hela det livet där en falsk våldtäktsanmälan bara ingår i deras vanliga repertoar. Men det handlar om ett fåtal av alla våldtäktsanmälningar. Och de leder aldrig till nåt, minst av allt till åtal och dom.
Senast redigerad av gum69mo 2026-07-06 kl. 15:41.
Citera
2026-07-06, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Ok så eftersom kvinnor är som små barn och inte kan ta ansvar för sina egna kroppar och liv så måste vi ha en samtyckeslag.

Fine. Men om nu det svenska samhället bedömer att kvinnor är barn, vilket det gör i och med samtyckeslagen, varför har då kvinnor självbestämmande, rösträtt osv? Det låter inte särskilt konsekvent.

Ska vi ha lagar som bygger på att kvinnor är barn som inte kan ta ansvar för sina egna liv (samtyckeslagen, sexköpslagen etc) så får vi ju ta och omyndigförklara kvinnor helt och hållet. Barn kan inte få ha självbestämmande och rösträtt, det säger sig självt.

Samhället ser inte på kvinnor som barn. Det är du och några kvinnohatare till i denna tråden som gör det.

Övriga samhället, alltså övriga vuxna, diskuterar kring ett väldigt svårbedömt brott (våldtäkt) och hur samhället kan bevara/öka rättssäkerheten för både män och kvinnor gällande detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in