2026-07-06, 13:28
Medlem
Weitzmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straightenyourbody
Dum som man är så har man genom åren dragit på sig otroligt korkade skulder.. men nu har jag bestämt mig att gå 100% all in på att få bort skiten. Har skulder på totalt 183K två krediter och ett lån varav krediterna är vardera 28k och 50k.

Får i dagsläget ut 24k efter skatt i månaden så jag planerar att lägga 15-18k rakt av på att betala av lånen varje månad och fokusera på att få undan den minsta krediten först osv. Så förhoppningsvis kan man kalla sig skuldfri nästa år den här tiden även om vägen dit innebär att man får leva skralt. Har ju ingen annan än mig själv att skylla på!

Känns ju som att den kan vara en ganska bra sak att inte inneha så jävla mkt lån heller med tanke på att omvärlden känns mer och mer ostabil för varje år som passerar och med arbetslöshet och skenande omlevnadskostnader.

Är 30 så man får väl helt enkelt lägga i en högre växel på sparandet när man får den möjligheten med 0:- i lån.

Någon mer som också har inlett en ny bana som kalkylerat sin skuldfrihet inom ett år eller så?

Låter som ett klokt val, och det enda rätta om man vill leva ett fritt liv.

För ett par år sedan tog jag och familjen beslut om att realisera övervärdet i vårt boende, vi sålde med en rejäl vinst samt flyttade till en närliggande stad. Vi köpte vårt nya boende utan lån och har inga övriga krediter.

Det går väldigt lätt att anpassa sig till ett nytt område och nya miljöer, bara efter några veckor tänker man inte ens på det som varit. Det är naturligtvis bara en mental spärr i början, kanske funderar man mest på vad andra ska säga? Vilket naturligtvis är väldigt fånigt, och i slutändan är det ingen som bryr sig.

Om fler tagit sig loss från krediter och lån hade mest troligen fler tänkt på sin personliga utveckling i större utsträckning, med nya jobb eller studier. Krediter är ett elände, men företag som erbjuder helt meningslösa arbeten tycker säkert det är kanon, de anställda stannar oavsett hur sinnessjukt arbetet är. Är personalen helt fria kan de resa sig och gå.

Ungas skuldsättning idag är framtidens riktiga bekymmer. Lån utan säkerheter eller affärsplaner borde förbjudas helt. Att det tillåts att låna till semester eller nöje är helt obegripligt ur ett samhällsperspektiv.

Blir intressant att följa din resa, börja med krediten som är störst och har högst ränta. När du är klar väntar intäktsränta och avkastning på placeringar.

Ser fram emot dina resultat!
Citera
2026-07-06, 13:30
Avslutad
Citat:
800k då tror jag att det hade blivit en snara. 183K är fullt förjävligt som den är och den ska ner till 0.

Fast då går det att ge fan att betala.
Så går det till kfm
Så får man en avbetalningsplan på fem år.
Efter fem år är man skuldfri.

Det är ett bättre alternativ än snara
Citera
2026-07-06, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GetSomHeterRalf
Fast då går det att ge fan att betala.
Så går det till kfm
Så får man en avbetalningsplan på fem år.
Efter fem år är man skuldfri.

Det är ett bättre alternativ än snara

Tur jag inte behöver välja då 😁
Citera
2026-07-06, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weitzmann
Låter som ett klokt val, och det enda rätta om man vill leva ett fritt liv.

För ett par år sedan tog jag och familjen beslut om att realisera övervärdet i vårt boende, vi sålde med en rejäl vinst samt flyttade till en närliggande stad. Vi köpte vårt nya boende utan lån och har inga övriga krediter.

Det går väldigt lätt att anpassa sig till ett nytt område och nya miljöer, bara efter några veckor tänker man inte ens på det som varit. Det är naturligtvis bara en mental spärr i början, kanske funderar man mest på vad andra ska säga? Vilket naturligtvis är väldigt fånigt, och i slutändan är det ingen som bryr sig.

Om fler tagit sig loss från krediter och lån hade mest troligen fler tänkt på sin personliga utveckling i större utsträckning, med nya jobb eller studier. Krediter är ett elände, men företag som erbjuder helt meningslösa arbeten tycker säkert det är kanon, de anställda stannar oavsett hur sinnessjukt arbetet är. Är personalen helt fria kan de resa sig och gå.

Ungas skuldsättning idag är framtidens riktiga bekymmer. Lån utan säkerheter eller affärsplaner borde förbjudas helt. Att det tillåts att låna till semester eller nöje är helt obegripligt ur ett samhällsperspektiv.

Blir intressant att följa din resa, börja med krediten som är störst och har högst ränta. När du är klar väntar intäktsränta och avkastning på placeringar.

Ser fram emot dina resultat!

Minsta krediten är dyrast så jag räknar med att den är borta på 3-4 månader sen kan man kötta bort dom andra två med pengarna man annars hade lagt på ockerräntan på lilla krediten
Citera
2026-07-06, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jurstudenten2000
Låter som att du har en solid plan, det här fixar du! Tänk vad skönt det kommer vara att se skulderna och räntorna minska månad för månad!

Precis, det kommer vara min belöning!
Citera
2026-07-06, 13:44
Medlem
Smart.

Skapa en tråd på Lånforum.se, där har du A-laget av skulder. Dom kan hjälpa dig med en bra plan, finns olika metoder typ snöbollsmetoden.

Lycka till
Citera
2026-07-06, 13:59
Medlem
Citat:
Dum som man är så har man genom åren dragit på sig otroligt korkade skulder.. men nu har jag bestämt mig att gå 100% all in på att få bort skiten. Har skulder på totalt 183K två krediter och ett lån varav krediterna är vardera 28k och 50k.

Får i dagsläget ut 24k efter skatt i månaden så jag planerar att lägga 15-18k rakt av på att betala av lånen varje månad och fokusera på att få undan den minsta krediten först osv. Så förhoppningsvis kan man kalla sig skuldfri nästa år den här tiden även om vägen dit innebär att man får leva skralt. Har ju ingen annan än mig själv att skylla på!

Känns ju som att den kan vara en ganska bra sak att inte inneha så jävla mkt lån heller med tanke på att omvärlden känns mer och mer ostabil för varje år som passerar och med arbetslöshet och skenande omlevnadskostnader.

Är 30 så man får väl helt enkelt lägga i en högre växel på sparandet när man får den möjligheten med 0:- i lån.

Någon mer som också har inlett en ny bana som kalkylerat sin skuldfrihet inom ett år eller så?

Jag bakade ihop allt mitt till ett lån via Lendo, 200000 kr där och inga sparpengar och är 35 år. Känns ändå ok.
Citera
2026-07-06, 14:04
Medlem
Citat:
Såklart, annars är det här omöjligt uppdrag.

Får jag fråga vad som föranlett skulderna? Är det spel eller ren konsumtion?
Citera
2026-07-06, 14:22
Medlem
Weitzmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XN
Smart.

Skapa en tråd på Lånforum.se, där har du A-laget av skulder. Dom kan hjälpa dig med en bra plan, finns olika metoder typ snöbollsmetoden.

Lycka till

Jösses vilket forum, verkligen A-laget av skuldsatta. Det första man möts av är reklam där forumet tipsar om lån och vilka som lånar ut utan UC. Sjukt!
Citera
2026-07-06, 14:39
Medlem
Bra och rätt tänk! Även om storleken på avbetalningsbeloppet låter lite väl högt i förhållande till inkomst.

Men lycka till och hoppas det går vägen, och i värsta fall är det inte hela vägen om det tar ett år längre att betala av. Du är på rätt väg!
Citera
2026-07-06, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weitzmann
Jösses vilket forum, verkligen A-laget av skuldsatta. Det första man möts av är reklam där forumet tipsar om lån och vilka som lånar ut utan UC. Sjukt!

Haha ja. Det är lite motsägelsefullt lol. Men det är ju trots allt ett lånforum
Citera
2026-07-06, 15:09
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag fattar att du absolut har känslor för den tjejen, det hade jag rätt långt efter med min ekonomiska katastroftjej med. Det är bara naturligt, men det var helt rätt av oss att inte gå vidare med dessa kvinnor. Det blir inte bra i längden, man måste ha någorlunda samma tänk när det gäller ekonomi.

Jo, jag tycker om öl och jag håller med dig om det du säger där med. Jag handlar vanligtvis på Systembolaget och tar mina öl hemma. Har en rätt bra samling i ett av kylskåpen faktiskt. Köper ofta olika lite ovanliga öl och noterar vad jag gillar. Så jag betalar hellre 40 kr för en bra öl från bolaget än 70 kr för en stor stark på puben.

Men puben har sin grej, jag och en jobbarkollega brukar gå till puben någon eller några gånger i månaden för att sitta och tjata lite. Det jag egentligen menar till TS är att han inte ska lägga en för snäv avbetalning om han verkligen inte måste, risken är att han tröttnar totalt annars. Bättre att det kanske tar två år med god takt i avbetalningen än att han siktar på ett år och misslyckas totalt. Det beror ju lite på vad man är för person.

Sen håller jag med om att dumpa toxiska polare om han har såna. Prylbögar finns överallt. Jag har f f a träffat på dem i mina unga år, och TS får väl ändå ses som rätt ung. Några runt mig i mina unga år var lite "bilfantaster" de köpte typ gamla BMW och bilar med stora motorer och gjorde sig lustiga över mina bilar, t ex Volvo 340, Ford Sierra osv. Men jag hade råd att köra mina bilar och när de gäller brudar så skiter de rätt ordentligt i vad man har för bil bara den är ren inuti vilket mina alltid var då jag hatar att ha skräp i drivor runt mig. Medan i deras bilar så var det McDonaldspapper högt och lågt. Gissa vem tjejerna ville åka med? Dessa killar har jag ingen kontakt med idag men jag vet att vissa sitter med duktiga skulder för skräp. Min bästa vän som jag känt hela livet resonerar som mig och har alltid haft bilar och boenden efter ekonomi och våra familjer är idag stadda vid kassa.

Jag fick tyvärr börja tänka klart eftersom jag levde lite i en drömvärld med henne där jag ignorerade allt fler varningssignaler. Dessutom har ju Kronofogden och polisen helt andra möjligheter idag när det gäller utmätning.

Ölpriser på uteservering i Sverige är helt horribla. För att få öl för 70:- i Malmö kommer du att få leta dig ut till diverse sunkpubar med alkisklientel i stans utkant. Kinafloden på Lundavägen tror jag fortfarande erbjuder något för 69:- på flaska, men stället är allmänt bedrövligt.

Haha... "bilexperter" alla känner vi en sådan. "Det skall vara BMW" och "Kia är bara skit". Slutar med att de bara kan åka högst till grannkommunen med sitt "feta" åk eftesom den pissar olja medan jag själv har varit Europa runt flera gånger med min lilla Opel som de andra tyckte var "mesig".
Här är vi dessutom lika. Jag hatar också att köra runt i en soptipp eller ha massa fluffdjur hängandes från backspegeln.
När det gäller tjejer så kan jag hälsa att det smäller högre att ta en roadtrip ner i Europa med henne än att stå på en parkering i kommunens utkant och jämföra sina spruckna topplock. I slutändan har man ju en bil för att kunna köra med den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in