2026-07-06, 11:17
Medlem
Masingas avatar
Hej. Jag behöver tips på luftrenare med Hepafilter. Har två katter hemma och skulle behöva något i prisklassen upp till 3000kr helst.

Har ni några förslag?
Citera
2026-07-06, 11:31
Medlem
NyaHenriksss avatar
Köp så stor som möjligt.
Då är fläkten stor och går på lägre hastighet och blir då tystare.
App är mycket bra så du kan köra den på schema.
Citera
2026-07-06, 11:31
Medlem
Jordgubbes avatar
De gånger jag haft luftrenare har luften blivit sämre, och det har jag även hört från andra. Borde kunna mätas på nåt sätt av något seriöst test-institut en gång för alla. Är nåt fundamentalt feltänk i det där - dels att man vispar upp luft som annars ligger still (och kan dammsugas, våttorkas, etc) och dels att hur många dar tar det innan det där filtret bara är en bakteriehärd istället.
Citera
2026-07-06, 11:59
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
De gånger jag haft luftrenare har luften blivit sämre, och det har jag även hört från andra. Borde kunna mätas på nåt sätt av något seriöst test-institut en gång för alla. Är nåt fundamentalt feltänk i det där - dels att man vispar upp luft som annars ligger still (och kan dammsugas, våttorkas, etc) och dels att hur många dar tar det innan det där filtret bara är en bakteriehärd istället.
Jag frågade "Perplexity" och fick detta som svar. Det gäller att välja rätt!

Vanliga orsaker
Fel typ av luftrenare för problemet, till exempel att den inte klarar partiklar, pollen eller lukt bra nog �.
Smutsiga eller gamla filter som inte byts i tid, vilket kan försämra effekten och i vissa fall sprida damm igen �.
Ozonbaserade eller liknande lösningar som kan irritera luftvägarna och göra inomhusluften sämre att andas �.
För svag kapacitet i förhållande till rummets storlek, så att luften mest cirkulerar utan att renas ordentligt.
Citera
2026-07-06, 12:47
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Man kan bygga en egen av några datorfläktar, filter och lite spånskiva och en transformator. Man kan lägga till fläktkontroll om man vill. Detta blir såklart inte appstyrt men vad ska du egentligen med en app till?
Filter är dyra och köper du istället på rulle eller matta har du så det räcker ett bra tag då nya filter annars kostar nästan lika mycket som luftrenaren.
Citera
2026-07-06, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Hej. Jag behöver tips på luftrenare med Hepafilter. Har två katter hemma och skulle behöva något i prisklassen upp till 3000kr helst.

Har ni några förslag?
Är det för kattlukten, kattpisslukt eller är det för att katterna hårar och drar upp damm?
Om det är för lukt ska du ha en ozongenerator istället för ett filter, dessa är väldigt effektiva på att ta bort lukt, mögel, bakterier och allergener.
Citera
2026-07-06, 13:59
Medlem
Kleiners avatar
Jag har en " Electrolux Well A5 luftrenare" Den är jag riktigt nöjd med.

https://www.elon.se/electrolux-wa51-303gy-116363
Citera
2026-07-06, 15:53
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Är det för kattlukten, kattpisslukt eller är det för att katterna hårar och drar upp damm?
Om det är för lukt ska du ha en ozongenerator istället för ett filter, dessa är väldigt effektiva på att ta bort lukt, mögel, bakterier och allergener.
Kanske ska ta och börja med en sån då.
Citera
2026-07-15, 00:42
Medlem
Väldigt sällan luftrenare gör spec mycket skillnad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in