Citat:
Ursprungligen postat av
Straightenyourbody
Dum som man är så har man genom åren dragit på sig otroligt korkade skulder.. men nu har jag bestämt mig att gå 100% all in på att få bort skiten. Har skulder på totalt 183K två krediter och ett lån varav krediterna är vardera 28k och 50k.
Får i dagsläget ut 24k efter skatt i månaden så jag planerar att lägga 15-18k rakt av på att betala av lånen varje månad och fokusera på att få undan den minsta krediten först osv. Så förhoppningsvis kan man kalla sig skuldfri nästa år den här tiden även om vägen dit innebär att man får leva skralt. Har ju ingen annan än mig själv att skylla på!
Känns ju som att den kan vara en ganska bra sak att inte inneha så jävla mkt lån heller med tanke på att omvärlden känns mer och mer ostabil för varje år som passerar och med arbetslöshet och skenande omlevnadskostnader.
Är 30 så man får väl helt enkelt lägga i en högre växel på sparandet när man får den möjligheten med 0:- i lån.
Någon mer som också har inlett en ny bana som kalkylerat sin skuldfrihet inom ett år eller så?
Mycket bra om du gör detta. Hade en gång för hundra år sen ett billån, men jag valde att eskalera inbetalningstakten och det var jävligt skönt när det var klart.
Det du ska tänka på är att inte vara för hård mot dig själv ekonomiskt, det kan vara smartare att ändå ha lite mer rörelsemån i sin ekonomi. Risken är att om du är för hård är att du "inte orkar" slutföra det ordentligt och tappar sugen totalt.
Citat:
Ursprungligen postat av
kyrkstocken
Kämpa vidare bara så ses vi i en tråd om ett år. Men knäck dig inte. Det gäller att hålla en takt som man kan hålla över tid utan sammanbrott och nya utflykter.
Exat detta! TS ska inte köpa något om han inte verkligen behöver det. Exempelvis, vore kul med ny TV eller Mobil, men om den han har så är det ju fullständigt onödigt att köpa nytt.
Citat:
Ursprungligen postat av
DraconianTimes
Jag hoppas verkligen att du lyckas! Snälla gör inget dumt när du är klar.
Utnyttja gratis evenemang. Satsa på att gå prommenader och cykla. Njut av solnedgången. Du kommer upptäcka att det finns roligare saker att göra än att köpa prylar.
När du är i ett köpcenter, fråga dig själv: "Behöver jag skiten?" Ofta är svaret "nej" och därmed behöver man heller inte komma hem med skräp. Din bostad blir faktiskt betydligt stilrenare.
Ett 12 år långt förhållande mellan mig och min exsambo är slut på grund av hennes skulder. Mitt krav på henne var att bli skuldfri innan vi flyttade ihop. Det lyckades hon med och vi bodde ihop i 5 år. Tyvärr skaffade hon sig nya skulder och gjorde så mycket dumt att jag valde och säga upp både förhållande och lägenhet.
Instämmer fullständigt och jag fattar att du dumpade ditt ex p g a detta. Det är viktigare än många tror att båda i en relation har likartade tankar om ekonomin i hushållet. Hade själv en sån tjej för ca 25 år sen, hon ville leva med mig och jag gillade henne väldigt mycket, men hon var hopplös med pengar så jag sa att vi kan flytta ihop om du ser till att röja upp din ekonomi, hon lovade givetvis detta men det hände aldrig. Hon ville ändå flytta ihop men jag sa faktiskt nej och sen så tog förhållandet slut så småningom.
Min fru som jag träffade senare har ungefär samma tänk om ekonomi som jag och vi har aldrig tjafsat om pengar, vilket är jätteskönt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Straightenyourbody
Jag ska pröva med 15k så får jag utvärdera
Låter klokt tycker jag. Bättre att avbetalningen tar lite längre tid och att du orkar, än att du tar knäcken på dig. Men köp bara sånt du verkligen måste, typ mat för månaden. Undvik att äta ute i möjligaste mån. Sen kan du ändå unna dig en eller två öl ute om du skulle vilja det. Jag tror att det viktigaste är att du bestämt dig för att bli av med gamla skräpskulder och faktiskt tar tag i det. Men börja med 15K om du har möjlighet. Du kan ju alltid öka eller minska om du skulle se att det går eller om det blir för tajt.