2026-06-05, 18:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Matt Damon, herregud. Kunde inte ha hittat en tråkigare skådis. Nästan vem som helst hade varit bättre.
såg en trailer. när damon ska leda sina män in i strid ropar han "let's go!"
vilket brandtal!
Citera
2026-06-06, 07:07
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
såg en trailer. när damon ska leda sina män in i strid ropar han "let's go!"
vilket brandtal!

Det är just detta med att karaktärerna snackar med moderna, amerikanska uttryck i trailern som kritiseras på nätet.

Vilket slags språk använde de under antiken och var det verkligen högmodigt?
Citera
2026-06-06, 10:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Det är just detta med att karaktärerna snackar med moderna, amerikanska uttryck i trailern som kritiseras på nätet.

Vilket slags språk använde de under antiken och var det verkligen högmodigt?
Shakespeares språk reflekterar inte hur folk pratade på den tiden. Men i filmer som baseras på Shakespeares pjäser så pratar dom inte som samtidens folk pratar.
Citera
2026-06-06, 11:46
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag tycker att USA och Hollywood ska hålla sina fingrar borta från att göra filmer som utspelar sig i forntida grekland. Det blir bara så jävla fel att se vita män/kvinnor spela rollerna när historien helt uppenbart händer i forntida Grekland öar och möjligen utanför Italien.

Det hade varit mycket bättre och mer trovärdigt om skådespelarna då varit greker och deras grannländer.

Nu är man väl även tvungna att fylla flera roller med afrikaner, asiater och även en och annan viking bara för att uppfylla woke-kriterierna.

Som sagt, denna historia ska berättas av rätt land helt enkelt, vilket är Grekland.

Titta på gamla statyer och målningar från antiken, i princip alla var vita, blonda och blåögda.

Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
...ska man tro Matt Walsh (och han brukar vara tillförlitlig) är hela skiten en woke-hysteri...

https://www.youtube.com/watch?v=cbc9vEluweE

Sköna Helena beskrivs av Homeros som kritvit (grekerna var inte lika uppblandade då) och hon spelas... ...*trumvirvel*... ...självklart av en kolsvart negress.

Jaha.

Hade det varit ett udda undantag hade folk inte brytt sig. Folk vänder sig mot hjärntvätt. Själv slutade jag med mycket få undantag titta på Hollywood-filmer runt 2010-2015. Jag tittar gärna på filmer från 70-80 och 90-talet men när jag tittar på dessa idag så ser jag dem med andra ögon än då det begav sig. Hollywood gör sig själva irrelevanta.

Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Shakespeares språk reflekterar inte hur folk pratade på den tiden. Men i filmer som baseras på Shakespeares pjäser så pratar dom inte som samtidens folk pratar.

Är du säker på det? Kanske inte att folket på landsbygden talade exakt på samma språkliga nivå som lärda, men att språket försämras - det upplever jag i realtid. Jag talar med rätt mycket människor i olika åldrar och med olika nivå på utbildning/skolning. Genomgående med de över 65-70 är att de har ett bättre språk, högre ordförståelse än läkare, ingenjörer, lärare i 30-35 års åldern och de i 20-25 års åldern ska vi inte ens tala om.

Jag såg ett klipp för något år sedan där en kvinna som endast hade 6 års skolgång i början av 1900-talet intervjuades på 70-80-talet. Hon talade grammatiskt riktigt och med ord som många akademiker sannolikt inte använder idag. Det var långa meningar och stringens i henne retorik. Inga svordomar så klart men ej heller utfyllnadsord eller trams. Om jag kan notera en språklig förflackning under min livstid så är det inte långsökt att gissa att det kan ha varit en högre språklig nivå för 200 och kanske 300 år sedan också.
Citera
2026-06-06, 12:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Titta på gamla statyer och målningar från antiken, i princip alla var vita, blonda och blåögda.

Hade det varit ett udda undantag hade folk inte brytt sig. Folk vänder sig mot hjärntvätt. Själv slutade jag med mycket få undantag titta på Hollywood-filmer runt 2010-2015. Jag tittar gärna på filmer från 70-80 och 90-talet men när jag tittar på dessa idag så ser jag dem med andra ögon än då det begav sig. Hollywood gör sig själva irrelevanta.

Är du säker på det? Kanske inte att folket på landsbygden talade exakt på samma språkliga nivå som lärda, men att språket försämras - det upplever jag i realtid. Jag talar med rätt mycket människor i olika åldrar och med olika nivå på utbildning/skolning. Genomgående med de över 65-70 är att de har ett bättre språk, högre ordförståelse än läkare, ingenjörer, lärare i 30-35 års åldern och de i 20-25 års åldern ska vi inte ens tala om.

Jag såg ett klipp för något år sedan där en kvinna som endast hade 6 års skolgång i början av 1900-talet intervjuades på 70-80-talet. Hon talade grammatiskt riktigt och med ord som många akademiker sannolikt inte använder idag. Det var långa meningar och stringens i henne retorik. Inga svordomar så klart men ej heller utfyllnadsord eller trams. Om jag kan notera en språklig förflackning under min livstid så är det inte långsökt att gissa att det kan ha varit en högre språklig nivå för 200 och kanske 300 år sedan också.
" William Shakespeare är främst känd som poet och dramatiker. Hans litterära verk inkluderar odödliga pjäser skrivna på vers, fristående lyrik och berättande dikter som kan liknas vid epos"

"Dramatisk poesi: Huvuddelen av hans 37 pjäser (som Hamlet och Romeo och Julia) är skrivna i bunden vers, närmare bestämt obrimmad blankvers"

Låter inte som att hans pjäser avspeglade hur vanligt folk talade.
Tror inte språket försämras, det förändras dock hela tiden.
Vad gäller den gamla gumman som kunde talets gåva är det endast ett exempel, och kan bero på väldigt många orsaker, orsaker som jag inte har lust att reflektera över nu.
Citera
2026-06-08, 10:45
Medlem
Snapcounts avatar
Skall visst bli "R-rated" i Usa.
Citera
2026-06-08, 13:10
Medlem
peterZiipens avatar
Man har minst sagt fått dåliga vibbar så här långt, men något som ändå talar för att filmen, (förhoppningsvis), kommer bli bra är att embargot släpps hela 3 veckor innan premiären. Brukar vara ett tecken på att distributören/studion är övertygad om positiva recensioner.
Citera
2026-06-08, 14:30
Medlem
Denna film verkar urtråkig, jag hade hoppats på en blandning av Troy och Clash of the titans men icke.
Citera
2026-07-06, 08:22
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Det är en störd tokvänster-propagandafilm med en stor dos av Hollyweird-hjärntvätt som inte kommer att ses. Nolan gör bort sig radikalt.

En ful negress som världens vackraste kvinna, Helena of Troy.

En liten tanig kvinna/transa 155 cm lång som den stora Achilles. (Spelades för övrigt av en muskulös Brad Pitt i filmen Troy).

Ett språkbruk som inte passar för tidsåldern. Tänk om man pratade så i Sagan om Ringen: "I'll be your daddy, precious!".

Zendaya och Tom Holland är tillsammans i varenda jäkla film. Lite som Pedro Pascal är med i nästan varenda film som släpps nuförtiden. Jag ser inte deras "storhet". Så tröttsamt.

"The Odyssey Trailer Gets DESTROYED! | MASSIVE Backlash For Chris Nolan After INSANE Casting"
https://www.youtube.com/watch?v=L05OTaHi42M 👎
Senast redigerad av EnRosaHamster 2026-07-06 kl. 09:11.
Citera
2026-07-06, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

Blonda och blåögda människor förekommer knappast i Grekisk antik konst. Däremot i konst från Renässansen som ska föreställa antiken. Flera hundratals år senare. Ungefär som när man under medeltiden föreställde sig Jesus som islänning och inte judisk.

Vad gäller Shakespeare så talade inte folk på vers under 1600-talet. Dessutom talade inte Marcus Antonius, Julius Caesar mfl Engelska så som de gör i pjäserna. Och i Hollywood.
Senast redigerad av Alpoxen 2026-07-06 kl. 08:50.
Citera
2026-07-06, 18:58
Avstängd
usel trailer.
rörig som fan. helt obegriplig.
inte en enda minnesvärd scen.
kalkonvarning
Citera
2026-07-07, 12:25
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Blonda och blåögda människor förekommer knappast i Grekisk antik konst. Däremot i konst från Renässansen som ska föreställa antiken. Flera hundratals år senare. Ungefär som när man under medeltiden föreställde sig Jesus som islänning och inte judisk.

Vad gäller Shakespeare så talade inte folk på vers under 1600-talet. Dessutom talade inte Marcus Antonius, Julius Caesar mfl Engelska så som de gör i pjäserna. Och i Hollywood.
Hur många negrer förekom på höga poster inom det historiska Europa under bronsåldern, vikingatiden, medeltiden, renässansen, upplysningstiden, industrialiseringen, och den viktorianska eran? Enligt Hollyweird har de ju alltid funnits där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in