Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Jag tycker att USA och Hollywood ska hålla sina fingrar borta från att göra filmer som utspelar sig i forntida grekland. Det blir bara så jävla fel att se vita män/kvinnor spela rollerna när historien helt uppenbart händer i forntida Grekland öar och möjligen utanför Italien.
Det hade varit mycket bättre och mer trovärdigt om skådespelarna då varit greker och deras grannländer.
Nu är man väl även tvungna att fylla flera roller med afrikaner, asiater och även en och annan viking bara för att uppfylla woke-kriterierna.
Som sagt, denna historia ska berättas av rätt land helt enkelt, vilket är Grekland.
Titta på gamla statyer och målningar från antiken, i princip alla var vita, blonda och blåögda.
Citat:
Ursprungligen postat av
GoggeGogelius
...ska man tro Matt Walsh (och han brukar vara tillförlitlig) är hela skiten en woke-hysteri...
https://www.youtube.com/watch?v=cbc9vEluweE
Sköna Helena beskrivs av Homeros som kritvit (grekerna var inte lika uppblandade då) och hon spelas... ...*trumvirvel*... ...självklart av en kolsvart negress.
Jaha.
Hade det varit ett udda undantag hade folk inte brytt sig. Folk vänder sig mot hjärntvätt. Själv slutade jag med mycket få undantag titta på Hollywood-filmer runt 2010-2015. Jag tittar gärna på filmer från 70-80 och 90-talet men när jag tittar på dessa idag så ser jag dem med andra ögon än då det begav sig. Hollywood gör sig själva irrelevanta.
Citat:
Ursprungligen postat av
goderian2
Shakespeares språk reflekterar inte hur folk pratade på den tiden. Men i filmer som baseras på Shakespeares pjäser så pratar dom inte som samtidens folk pratar.
Är du säker på det? Kanske inte att folket på landsbygden talade exakt på samma språkliga nivå som lärda, men att språket försämras - det upplever jag i realtid. Jag talar med rätt mycket människor i olika åldrar och med olika nivå på utbildning/skolning. Genomgående med de över 65-70 är att de har ett bättre språk, högre ordförståelse än läkare, ingenjörer, lärare i 30-35 års åldern och de i 20-25 års åldern ska vi inte ens tala om.
Jag såg ett klipp för något år sedan där en kvinna som endast hade 6 års skolgång i början av 1900-talet intervjuades på 70-80-talet. Hon talade grammatiskt riktigt och med ord som många akademiker sannolikt inte använder idag. Det var långa meningar och stringens i henne retorik. Inga svordomar så klart men ej heller utfyllnadsord eller trams. Om jag kan notera en språklig förflackning under min livstid så är det inte långsökt att gissa att det kan ha varit en högre språklig nivå för 200 och kanske 300 år sedan också.