2026-07-05, 21:46
Medlem
WhiteBoySummers avatar
Så jag var på den lokala pizzerian, en med fulla rättigheter

Jag tog några öl

Efter en stund började kvinnan vid bordet bredvid mitt prata med mig

"Snygga byxor, innehåller de bambu eller något sånt?" sa hon

Jag svarde: "Jag vet inte, de är japanska så det är möjligt att de innehåller bambu"

Vi byter några ytterligare ytliga kommentarer om mina byxor

Eftersom jag tagit några öl gjorde jag misstaget att flytta ett bord närmare denna kvinna

Jag lutade mot mig henne och sa "Ursäkta, men jag kanske kommer säga något du tycker är lite jobbigt nu"

Hon svarade direkt med "Är det för att jag är SVART!!!!??? Är det för att jag är KVINNNNNAN???!?!?"

"Nej" svarade jag, "har inget med det att göra alls"

"ÄR DET FÖR ATT JAG ÄR SVART KVINNA?????!!" skrek hon som om jag slagit henne… hon tappade helt förståndet och bara bräkte ur sig "SVAAAART" "KVIIIIINNNNNNNAA!!!!"

Eftersom precis alla på stället började titta på mig så gick jag där ifrån…

Till saken hör att jag tidigare på kvällen hört samma kvinna säga till en annan man "Jag tar inte droger längre" och när jag senast såg denna kvinna på min lokala krog var hög som ett hus och stod och gormade i ansiktet på mig och min dåvarande flickvän i 30 minuter utan att ens ta ett andetag…

Det jag tänkte säga till denna kvinna, som först började prata med mig, var att jag var glad att hon slutat med droger, att det var bättre för henne… men jag fick direkt "ÄR DET FÖR ATT JAG ÄR SVART KVINNA??!?!?!??" rakt i ansiktet, bara för att jag sa "jag vill säga något som kanske låter dumt/jobbigt för dig"…

Fy fan…

Går inte att närma sig dessa djur ens när de själva börjar prata med en

--

Frågeställning och trådstart

Har ni varit med om liknande? När offermentaliteten hos svarta och/eller kvinnor till synes är viktigare än verkligheten? Berätta om era erfarenheter
Citera
2026-07-05, 21:54
Medlem
"dessa djur"

låter som hon kallade dig precis det du är - rasist.
Citera
2026-07-05, 22:18
Medlem
WhiteBoySummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
"dessa djur"

låter som hon kallade dig precis det du är - rasist.

Hon var kamelen som fick strået att bryta ryggen, såg att säga

--

Att helt psykotiskt börja skrika anklagelser mot en person som inte yttrat det minsta hostila, är det din tanke om samhället?

--

Jag är rasist för att det om och om visar sig vara det enda rätta.

Åter igen, om du eller någon annan saknar läsförståelse, i det här sammanhanget har jag inte gjort eller sagt något fientligt alls, jag har bara försökt fortsätta ett samtal efter att kvinnan initierade det
Senast redigerad av WhiteBoySummer 2026-07-05 kl. 22:23.
Citera
2026-07-05, 22:23
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteBoySummer
Jag lutade mot mig henne och sa "Ursäkta, men jag kanske kommer säga något du tycker är lite jobbigt nu"

Vem säger så till någon?
Citera
2026-07-05, 22:26
Medlem
WhiteBoySummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Vem säger så till någon?

En som redan är i ett pågående samtal med en person på en bar…

Hon började prata med mig, om mina byxor
Vi pratade lite om dessa
Jag sa sen till henne "Ursäkta, men jag kanske kommer säga något du tycker är lite jobbigt nu"

Hon skrek direkt "ÄR DET FÖR ATT JAG ÄR SVAAAART KVIIIINNNNA??!"

Vilket inte alls hörde till saken

Jag sa "Nej"

Men kom inte längre för hon var redan inne i sin psykotiska offerroll

Det jag ville säga var att jag tyckte det var bra att hon slutat med droger, vilket var min tidigare erfarenhet av att ha träffat samma kvinna cirka ett år tidigare när hon var hög som ett hus
Citera
2026-07-05, 22:29
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:

Vi pratade lite om dessa
Jag sa sen till henne "Ursäkta, men jag kanske kommer säga något du tycker är lite jobbigt nu"

Jag sa "Nej"

Det jag ville säga var att jag tyckte det var bra att hon slutat med droger, vilket var min tidigare erfarenhet av att ha träffat samma kvinna cirka ett år tidigare när hon var hög som ett hus

Verkar som hon inte slutat med droger ändå.
Citera
2026-07-05, 22:30
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:

Vi pratade lite om dessa

Jag sa "Nej"

Jag misstänker att vid ditt första svar där så kände hon sig lite avfärdad. Men det har nog mer att gör med ditt intresse just för tyger.

Detta inklusive självkänsla eller gamla droger satte nog rejält igång alla grillerna i huvudet.

Du slåss mot två saker här. Delvis ett gammalt missbruk, men också att hon är svart och dessa har enligt någon gammal forskning väldigt mycket svårare att hantera tunga känslor.
Senast redigerad av buhbye 2026-07-05 kl. 22:33.
Citera
2026-07-05, 22:35
Medlem
Citat:
Så jag var på den lokala pizzerian, en med fulla rättigheter

Jag tog några öl

Efter en stund började kvinnan vid bordet bredvid mitt prata med mig

"Snygga byxor, innehåller de bambu eller något sånt?" sa hon

Jag svarde: "Jag vet inte, de är japanska så det är möjligt att de innehåller bambu"

Vi byter några ytterligare ytliga kommentarer om mina byxor

Eftersom jag tagit några öl gjorde jag misstaget att flytta ett bord närmare denna kvinna

Hon svarade direkt med "Är det för att jag är SVART!!!!??? Är det för att jag är KVINNNNNAN???!?!?"

"Nej" svarade jag, "har inget med det att göra alls"

"ÄR DET FÖR ATT JAG ÄR SVART KVINNA?????!!" skrek hon som om jag slagit henne… hon tappade helt förståndet och bara bräkte ur sig "SVAAAART" "KVIIIIINNNNNNNAA!!!!"

Eftersom precis alla på stället började titta på mig så gick jag där ifrån…

Till saken hör att jag tidigare på kvällen hört samma kvinna säga till en annan man "Jag tar inte droger längre" och när jag senast såg denna kvinna på min lokala krog var hög som ett hus och stod och gormade i ansiktet på mig och min dåvarande flickvän i 30 minuter utan att ens ta ett andetag…

Det jag tänkte säga till denna kvinna, som först började prata med mig, var att jag var glad att hon slutat med droger, att det var bättre för henne… men jag fick direkt "ÄR DET FÖR ATT JAG ÄR SVART KVINNA??!?!?!??" rakt i ansiktet, bara för att jag sa "jag vill säga något som kanske låter dumt/jobbigt för dig"…

Fy fan…

Går inte att närma sig dessa djur ens när de själva börjar prata med en

--

Frågeställning och trådstart

Har ni varit med om liknande? När offermentaliteten hos svarta och/eller kvinnor till synes är viktigare än verkligheten? Berätta om era erfarenheter
Om du hört tidigare att hon sagt till någon annan att hon slutat ta droger så är det socialt fail att du tänkte ta upp det med henne om hon inte själv börjat prata med dig om det.

Ni känner inte varandra så det är därför också lite socialt märkligt att plötligt säga "Ursäkta, men jag kanske kommer säga något du tycker är lite jobbigt nu".

Gå till baren för trevligt umgänge och lägg inte näsan i blöt. Umgås och ha kul. Om hon skulle ta upp samtalsämnet själv med dig och ni börjat knyta kontakt så skulle du säkert kunna klämma in att du är glad för hennes skull.
Problemet med att lyssna in vad andra snackat om tidigare är att det kan bli tagit ur kontext. Du vet inte helt 100 ifall hon varit drogmissbrukare eller om hon slutat bara för att du hörde henne prata om det tidigare under kvällen, och med någon annan. Hon kunde lika bra ha gestaltat någon annan för en vän.
Citera
2026-07-05, 22:36
Medlem
WhiteBoySummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Verkar som hon inte slutat med droger ändå.

Nä, precis. Tror lite samma, jag hörde henne säga "jag har slutat med droger nu" till en annan person tidigare på kvällen, ville mest bara uppmuntra henne … men jag kom inte så långt innan skadorna av tidigare eller pågående drogbruk brakade lös med full kraft.

Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Jag misstänker att vid ditt första svar där så kände hon att hon fick nog lite dissen.

Detta inklusive självkänsla eller gamla droger satte nog rejält igång alla grillerna i huvudet.

Du slåss mot två saker här. Delvis ett gammalt missbruk, men också att hon är svart och dessa har enligt någon gammal forskning väldigt mycket svårare att hantera tunga känslor.

Grejen var att jag inte kom så långt att jag ens han nämna något om drogerna innan hon började skrika "SVAAART" och "KVINNNA" så hela stället vände sig mot oss…

--

Jag vill egentligen inte reda ut mitt exempel, jag förstår att det här är en kvinna med problem… vad jag egentligen vill lyfta med tråden är andra exempel på där kvinnor eller icke-vita/svenskar utmålar sig som offer per automatik, få er syn och erfarenhet av det och vad vi kan göra åt det beteendet i samhället i stort, för det här är inte acceptabelt, önskvärt eller hållbart.
Citera
2026-07-05, 22:41
Medlem
WhiteBoySummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Om du hört tidigare att hon sagt till någon annan att hon slutat ta droger så är det socialt fail att du tänkte ta upp det med henne om hon inte själv börjat prata med dig om det.

Ni känner inte varandra så det är därför också lite socialt märkligt att plötligt säga "Ursäkta, men jag kanske kommer säga något du tycker är lite jobbigt nu".

Gå till baren för trevligt umgänge och lägg inte näsan i blöt. Umgås och ha kul. Om hon skulle ta upp samtalsämnet själv med dig och ni börjat knyta kontakt så skulle du säkert kunna klämma in att du är glad för hennes skull.
Problemet med att lyssna in vad andra snackat om tidigare är att det kan bli tagit ur kontext. Du vet inte helt 100 ifall hon varit drogmissbrukare eller om hon slutat bara för att du hörde henne prata om det tidigare under kvällen, och med någon annan. Hon kunde lika bra ha gestaltat någon annan för en vän.

Du har delvis rätt…

Du har delvis fel…

Hon började prata med mig

Förra sommaren var hon hög som ett jävla hus och stod och gormade till mig och min dåvarande flickvän i cirka 30 minuter…

Jag nämnde inte ens något om droger innan hon började skrika "SVAAART!!!" "KVIIINNNNA!!"

Hon började med att ge mig komplimanger om mina byxor och vi pratade lite om dessa

Ärligt talat tror jag det här handlar mer om psykproblem hos henne än hur jag skötte det, så ja… du har lite rätt, jag har också lite rätt

--

Men som jag sa i tidigare inlägg, det här handlar mindre om att reda ut min situation än att höra om andras erfarenhet av kvinnor och icke-vita/icke-svenkar som direkt drar offerkort och rullar runt i sin egen dynga för att de vill vinna poäng, hur vanligt är det?
Citera
2026-07-05, 22:43
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Grejen var att jag inte kom så långt att jag ens han nämna något om drogerna innan hon började skrika "SVAAART" och "KVINNNA" så hela stället vände sig mot oss…

Jo men det är klart. Det är bara sitta kvar medans hon skriker och bara skita i de andra.

Men jag förstår att det är jävligt konstigt första gången som det händer...

Mig hände det för första gången i gymnasiet... Vill jag inte dra upp här dock så jag kör den i ett pm. Men det gör att jag har fått lite tid att faktiskt tänka på det.
Senast redigerad av buhbye 2026-07-05 kl. 22:50.
Citera
2026-07-05, 22:49
Medlem
Citat:
Du har delvis rätt…

Du har delvis fel…

Hon började prata med mig

Förra sommaren var hon hög som ett jävla hus och stod och gormade till mig och min dåvarande flickvän i cirka 30 minuter…

Jag nämnde inte ens något om droger innan hon började skrika "SVAAART!!!" "KVIIINNNNA!!"

Hon började med att ge mig komplimanger om mina byxor och vi pratade lite om dessa

Ärligt talat tror jag det här handlar mer om psykproblem hos henne än hur jag skötte det, så ja… du har lite rätt, jag har också lite rätt

--

Men som jag sa i tidigare inlägg, det här handlar mindre om att reda ut min situation än att höra om andras erfarenhet av kvinnor och icke-vita/icke-svenkar som direkt drar offerkort och rullar runt i sin egen dynga för att de vill vinna poäng, hur vanligt är det?
Om ni drack alkohol kan det också ha bidragit till att det blev lite eldigare än tänkt.
Smidigast är att utgå från att man inte vet helt riktigt förrän man fått en djupare relation med människan och att undvika blunders som att ge beröm för något personen inte själv tagit upp. Särskilt om det gäller något så allvarligt som droger.
Du ville väl men utefter situationen blev det socialt klumpigt och hon själv drog slutsatserna efter tidigare erfarenheter, att du skulle påpeka hennes hudfärg och att hon var en kvinna.

Tråkig sits bara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in