2026-07-05, 13:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Haha, ja, faktiskt. Jag undrar ju helhjärtat om IMY fattar vidden av detta, och det vill f-n till att dom agerar brutalt snabbt på alla berörda skitsiter.
De har mycket jobb framför sig, det finns även siter med inte publika register tex pisscastus dun and bradstreet och infotorg
Citera
2026-07-05, 13:24
Medlem
Hur blir det med sidor som antifa.se? Där hängs tusentals personer ut med extremt integritetskränkande info. Att få tag på sidans ansvariga och få denne att efterleva lagar är av naturliga skäl svårt. Google bör väl dock tvingas sluta indexera sidan? Hur är det med .se? Finns det något sätt att tvinga bort sidan från nätet?
Citera
2026-07-05, 13:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av namnnamnbranamn1
Hur blir det med sidor som antifa.se? Där hängs tusentals personer ut med extremt integritetskränkande info. Att få tag på sidans ansvariga och få denne att efterleva lagar är av naturliga skäl svårt. Google bör väl dock tvingas sluta indexera sidan? Hur är det med .se? Finns det något sätt att tvinga bort sidan från nätet?
De har väl sin server någonstans och någon hyr ju webbplatsen, kanske de kan få vara kvar på darknet det vet jag inte
Citera
2026-07-05, 13:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Haha, ja, faktiskt. Jag undrar ju helhjärtat om IMY fattar vidden av detta, och det vill f-n till att dom agerar brutalt snabbt på alla berörda skitsiter.
Alltså de får ju göras itt jobb prejudikat finns ju då, även om även du och jag kunnat utföra det jobbet bättre, frågan är om de är bakbundna av regeringen
Citera
2026-07-05, 14:43
Medlem
Citat:
Hur blir det med sidor som antifa.se? Där hängs tusentals personer ut med extremt integritetskränkande info.
De har inget utgivningsbevis till att börja med och påverkas alltså inte av utgången i målet i EU-domstolen.
Citat:
Att få tag på sidans ansvariga och få denne att efterleva lagar är av naturliga skäl svårt.
Ja, det kan bli svårt.
Citat:
Google bör väl dock tvingas sluta indexera sidan?
Det ska gå ifall någon av de drabbade begär att ett visst sökresultat avindexeras.
Citat:
Hur är det med .se? Finns det något sätt att tvinga bort sidan från nätet?
Till att börja med abuse-anmälan till Internetstiftelsen, som driver registreringen av .se-domäner.
Citera
2026-07-05, 14:56
Medlem
Jag skulle välkomna ett stopp för dessa siter. Jag har inte så mycket som en trafikförseelse men tycker ändå att dessa siter ska väck. Tycker att det är väldigt störigt att man inte kan få bestämma själv om siter som upplysning.se ska få publicera ens info eller inte. Känns som ett märkligt svenskt fenomen med att rätten att vara nyfiken och få veta allt om sina grannar trumfar rätten till privatliv och bestämmande om sin egen privata information.

Jag hoppas så klart på den här domen på torsdag men i ärlighetens namn tror jag det kommer öppnas upp för kryphål som ger möjlighet till att i Sverige fortsätta som tidigare.
Senast redigerad av Ersattningstrafik 2026-07-05 kl. 15:27.
Citera
2026-07-05, 16:45
Medlem
Citat:

Det är delvis en annan fråga. AFA håller på med någon form av journalistisk verksamhet, och detta kan göra så att det journalistiska undantaget träder in. Frågan som behandlas i den här tråden är mer om frivilliga utgivningsbevis skyddar sidor som egentligen inte sysslar med journalistik överhuvudtaget, och därigenom sätter GDPR ur spel. Det svaret är mest troligt nej.

I fallet med AFA:s hemsida så skriver de artiklar. Där blir nog frågan mer om det kan sägas att deras publiceringar har ett huvudsakligt journalistiskt syfte, eller om det egentliga syftet snarare är att hänga ut nazister och andra meningsmotståndare och utöva påtryckningar mot dem på olika sätt. Det finns det en hel del som talar för, med tanke på att deras artiklar bär prägeln av utpressning, där de kan tänka sig att ta bort informationen om de uthängda kontaktar dem och gör som de säger. Det huvudsakliga syftet tycks alltså inte vara att informera allmänheten om någonting, utan snarare informera sina anhängare om personer som på olika sätt riskerar att trakasseras.

Men utfallet i Lexbase-målet kommer inte direkt vara applicerbart på Antifas hemsida. Men någon som förekommer där skulle för all del kunna försöka angripa deras publiceringar med stöd av GDPR. Kontakta den personuppgiftsansvarige och begära radering, och görs inte det, rapportera till IMY eller stämma i domstol. Det skulle inte förvåna mig om deras sida strider mot dataskyddsförordningen, men inte av samma anledning som sidor som Lexbase gör det.
Citera
2026-07-05, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpollon
ok hade för mig den 6, men då blir det på torsdag då, funderar på köpa hem skumpa
Jag är way ahead of you. En Moët-flaska ligger kyld och kavajen är pressad. 🍾
Skulle domstolen däremot döma till Lexbases fördel finns även en betydligt starkare dryck i beredskap. 🥃
Citera
2026-07-05, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpollon
De har mycket jobb framför sig, det finns även siter med inte publika register tex pisscastus dun and bradstreet och infotorg

Ja - vad gäller i de fallen, egentligen? Det måste väl bli svårt att få dem att stänga ned? De bedriver ju sin verksamhet under radarn, så att säga.
Citera
2026-07-05, 20:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes
Jag är way ahead of you. En Moët-flaska ligger kyld och kavajen är pressad. 🍾
Skulle domstolen däremot döma till Lexbases fördel finns även en betydligt starkare dryck i beredskap. 🥃
som jag ser det finns det inte en möjlighet de dömer till dera fördel dock
Citera
2026-07-05, 20:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av .vitalicus
Ja - vad gäller i de fallen, egentligen? Det måste väl bli svårt att få dem att stänga ned? De bedriver ju sin verksamhet under radarn, så att säga.
enligt6 GDPR får man inte göra register över folk med deras personuppgifter.
Citera
2026-07-05, 21:51
Medlem
rallykalle69s avatar
Frågan är kamrater. Även om siterna kan leva kvar om dom vill, i väntan på åtgärd från exempelvis IMY.

Kommer däremot Google avindexera dom illa kvickt tror ni? För sökmotorerna dras ju med i fallet även dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in