2026-07-05, 16:40
Avstängd
GiveMeHeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Du är efterbliven. Jag bor inte på ett hem och detta är min verklighet till mardröm jag lever i pga falsk ryktesspridning.

Vad då för ryktesspridning?
Citera
2026-07-05, 17:03
Medlem
Lyzzas avatar
Du får använda dig av den nya lagen så du slipper bli kontrollerad, kränkt och psykiskt misshandlad.

Skriv upp alla gånger de kommer hem och rotar, alla gånger de kallar på polisen. Kolla om du kan få ut papper på alla gånger de skickat polisen på dig så det går att se ett mönster.

När du samlat tillräckligt med bevis så anmäl dom. Peka på denna nya lagen. Kolla med socialen om de kan ge dig tips då det är sjukligt kontrollerande av din person och förhör om vem du träffar. Heders relaterat? Allt som kan dokumentera att du mår dåligt av deras trakasseri.

Försök få ett besöksförbud. Hjälper det inte flytta till adress med portkod så de inte kan komma in.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/stockholm/2026/juli/ny-lag-om-psykiskt-vald-trader-i-kraft-1-juli/
Citera
2026-07-05, 17:54
Medlem
Citat:
Hur hanterar ni familjemedlemmar som dyker upp oannonserade och så fort man öppnat för dom så går dom den vanligen turen runt i hemmet där dom öppnar garderober, klädkammare och skåpsluckor som om dom letade efter någon eller något?
Nästa gång man inte vill ha den formen av besök så öppnar man självklart inte för dom men då ringer dom polisen.

Hur gör ni för att bli av med sådana familjemedlemmar så att ni får lugn och ro i era hem?
Låter som om du är en pundare och de letar efter din gömma
Citera
2026-07-05, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sieerra
Har kommit på min mamma att noggrant läsa och bläddra igenom vår familjekalender som hänger på kylskåpet när hon är på besök. Det irriterar mig något oerhört. Så den senaste tiden har jag börjat ta bort den när jag vet att hon ska komma.
Förstår. Det är privat och rör inte henne. Min mamma gör likadant. Rotar i lådor och vill veta hela ens schema och vad jag äter. Hon försöker pracka på mig mat som jag bet 1000 gånger om att hon inte får ta med. Låtsas som att hon glömmer det varje gång och står därefter och skäller ut mig för att jag är otacksam vidrig unge. Därefter kommer ”gör jag ingenting rätt som din mamma, du hatar mig wuhäää”.
Sen varvas det runt runt runt.
Citera
2026-07-05, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Du får använda dig av den nya lagen så du slipper bli kontrollerad, kränkt och psykiskt misshandlad.

Skriv upp alla gånger de kommer hem och rotar, alla gånger de kallar på polisen. Kolla om du kan få ut papper på alla gånger de skickat polisen på dig så det går att se ett mönster.

När du samlat tillräckligt med bevis så anmäl dom. Peka på denna nya lagen. Kolla med socialen om de kan ge dig tips då det är sjukligt kontrollerande av din person och förhör om vem du träffar. Heders relaterat? Allt som kan dokumentera att du mår dåligt av deras trakasseri.

Försök få ett besöksförbud. Hjälper det inte flytta till adress med portkod så de inte kan komma in.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/stockholm/2026/juli/ny-lag-om-psykiskt-vald-trader-i-kraft-1-juli/
Jag har bett polisen om utskrift på anmälningarna men det står bara ”sekretess”.
Så jag har ingenting att visa för vården eller när nya poliser dyker upp.

Jag flyttade till nytt ställe med insynsskydd och portkod. Det var då polisen började komma stup i ett.
Mamma använder att jag inte lämnar ut portkoden som anledning att hota med psyket då hon anser att det inte är ett normalt beteende från min sida att inte vilja lämna ut portkoden till henne.
Jag har sett henne patrullera ett par gånger utanför min port. Jag får då sitta och vänta i mitt hem tills hon lämnat. Ibland tar det flera timmar. Sist patrullerade hon trotts att tre poliser varit inne hos mig och sedan varit ute och pratat med henne.
Citera
2026-07-05, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rogare.pontare
Låter som om du är en pundare och de letar efter din gömma
Jag har aldrig drogat. Har inte ens rökt ett bloss i mitt liv.
Citera
2026-07-05, 18:14
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Jag har bett polisen om utskrift på anmälningarna men det står bara ”sekretess”.
Så jag har ingenting att visa för vården eller när nya poliser dyker upp.

Jag flyttade till nytt ställe med insynsskydd och portkod. Det var då polisen började komma stup i ett.
Mamma använder att jag inte lämnar ut portkoden som anledning att hota med psyket då hon anser att det inte är ett normalt beteende från min sida att inte vilja lämna ut portkoden till henne.
Jag har sett henne patrullera ett par gånger utanför min port. Jag får då sitta och vänta i mitt hem tills hon lämnat. Ibland tar det flera timmar. Sist patrullerade hon trotts att tre poliser varit inne hos mig och sedan varit ute och pratat med henne.
Törs man fråga vad din mamma säger till polisen när hon ringer och kräver att de åker hem till dig? Jag begriper att hon ringer och säger att du inte vill släppa in henne. Varpå polisen svarar "Damen, det är inte ett brott att inte vilja släppa in folk i sitt hem. Nej, vi kan inte hjälpa dig med detta".

Och då säger din mamma...mer exakt vad, till polisen?
Citera
2026-07-05, 18:16
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Hur hanterar ni familjemedlemmar som dyker upp oannonserade och så fort man öppnat för dom så går dom den vanligen turen runt i hemmet där dom öppnar garderober, klädkammare och skåpsluckor som om dom letade efter någon eller något?
Nästa gång man inte vill ha den formen av besök så öppnar man självklart inte för dom men då ringer dom polisen.

Hur gör ni för att bli av med sådana familjemedlemmar så att ni får lugn och ro i era hem?
Detta är ett mycket vanligt problem bland pundare. Låter jobbigt, mitt råd är att sluta punda. Ett alternativt råd är att söka hjälp pga aktiv psykos.
Citera
2026-07-05, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Törs man fråga vad din mamma säger till polisen när hon ringer och kräver att de åker hem till dig? Jag begriper att hon ringer och säger att du inte vill släppa in henne. Varpå polisen svarar "Damen, det är inte ett brott att inte vilja släppa in folk i sitt hem. Nej, vi kan inte hjälpa dig med detta".

Och då säger din mamma...mer exakt vad, till polisen?
Jag har inte frågat polisen om vad hon säger till dom men dom är alltid väldigt oroliga när dom dyker upp och det är också ytterligare en anledning till att jag alltid släpper in polisen när dom kommer. Jag har inget att dölja. När dom kommer svarar jag bara ”nu igen?”.
Eftersom det alltid är nya poliser som kommer och inte samma så är det förståeligt att dom undrar. Men jag har faktiskt inte ens tänkt tanken på vad för anledning min mamma ringer in om. Ska fråga dom nästa gång. Tack!
Citera
2026-07-05, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Detta är ett mycket vanligt problem bland pundare. Låter jobbigt, mitt råd är att sluta punda. Ett alternativt råd är att söka hjälp pga aktiv psykos.
Jag har aldrig pundat eller drogat. Jag har ingen psykos. Det ordnade dom så att jag fick åka in och bevisa. Vilket bara är sjukt. Jag fick ingen som helst information om varför polisen kom och hämtade mig mer än ”någon är orolig för dig”. Missbruk av myndigheterna för att ha kontroll över mig.
Jag har ett vanligt jobb på heltid.
Jag har en egen bostad.
Jag har hobbys.
Jag hade vänner innan mina familjemedlemmar började trakassera även dom.
Vid slutet av varje vecka innan helg måste jag rapportera till min mamma om vem jag ska umgås med, ifall jag ska vara hemma, vilka tider som gäller, om jag ska åka kollektivt, om vad jag äter osv osv.
Citera
2026-07-05, 18:30
Medlem
Citat:
Jag har aldrig drogat. Har inte ens rökt ett bloss i mitt liv.
Men herrejävlar vad är det då som pågår? Nu påstår jag inte att du går på droger eller så.Men försöker dom tvinga dig i nån slags äktenskap men nån kusin eller vad?
Citera
2026-07-05, 18:30
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Jag har aldrig pundat eller drogat. Jag har ingen psykos. Det ordnade dom så att jag fick åka in och bevisa. Vilket bara är sjukt. Jag fick ingen som helst information om varför polisen kom och hämtade mig mer än ”någon är orolig för dig”. Missbruk av myndigheterna för att ha kontroll över mig.
Jag har ett vanligt jobb på heltid.
Jag har en egen bostad.
Jag har hobbys.
Jag hade vänner innan mina familjemedlemmar började trakassera även dom.
Vid slutet av varje vecka innan helg måste jag rapportera till min mamma om vem jag ska umgås med, ifall jag ska vara hemma, vilka tider som gäller, om jag ska åka kollektivt, om vad jag äter osv osv.
Fast polisen kommer inte och tar random folk för att deras mamma ringer och säger att hon är orolig. Det går inte ihop. Det går inte ihop att dina familjemedlemmar plötsligt utan anledning började konspirera mot dig för att kartlägga ditt liv och övervaka dig och kontrollera dig. Det stämmer inte. Det är tomt någonstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in