2026-07-05, 15:03
Medlem
Läste artikeln i Expressen idag. Vilken soppa! Men min första tanke var inte hur hemska döttrarna varit, för där anar jag en bakgrund av enorma konflikter som inte kommer fram. Utan jag tänkte: Hur kan man vara så in i norden korkad att man fördelar arvet så skevt?

Att knte fördela arv jämnt mellan bröstarvingar är som att be om gigantiskt trassel o släkthat generationer framåt. Jag misstänker att den här gubben genom hela livet manipulerat sin familj med pengar och njutit av den makten. Av typen:”Hihi, ni är inte tacksamma, ja då ska ni för fan inte få ärva, tihi fick ni!”. Det möste till något exceptionellt för att döttrar ska misshandla sin egen pappa. Har han betett sig som en skitsövel mot dem bör se var små? Misshandel etc? Nej, det ligger nog en hel kennel begravd här!

Dessutom-vill han att barnbarnen ska hata varadra genom att ge enbart ett barnbarn allt utom döttrarnas laglott? Måste vara en enormt dysfunktionell familj, något som inte synts utåt. En familj där pengar betyder mer än kärlek och omtanke. Uppenbarligen har han fostrat sina barn till att bli lika giriga avbilder.

Dessutom, är det där barnbarnet osjälviskt eller är omtanken om morfadern enbart ett sätt att tillskansa sig merparten av arvet? Vi hade en sådan i släkten, som med åratal av fjäsk lyckades få merparten av en ogift gammelfasters stora arv, men det enklaste för oss andra var att vända människan ryggen istället för att ta strid. Personen i fråga var ändå så allmänt avskydd av alla vederbörande kom i kontakt med att livet inte kunde varit kul trots miljonerna.
Citera
2026-07-05, 15:04
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
Ingen av systrarna verkar vara gift nu i alla fall.

Hur många barnbarn finns det?

Det gamla paret skrev kanske testamentet utifrån att de funktionsnedsatta barnbarnsbarnen ska klara sig när deras mamma gått bort? (De ärver ju sin mamma).

Jag lyssnade på rättegången, och jag kan känna igen att människor kan upplevas som ”förändrade” efter att de skrivit sitt testamente (precis som det beskrevs under rättegången). Antagligen för att man vet att ens barn kommer att känns sig åsidosatta.

Fem.
Citera
2026-07-05, 15:20
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Läste artikeln i Expressen idag. Vilken soppa! Men min första tanke var inte hur hemska döttrarna varit, för där anar jag en bakgrund av enorma konflikter som inte kommer fram. Utan jag tänkte: Hur kan man vara så in i norden korkad att man fördelar arvet så skevt?

Att knte fördela arv jämnt mellan bröstarvingar är som att be om gigantiskt trassel o släkthat generationer framåt. Jag misstänker att den här gubben genom hela livet manipulerat sin familj med pengar och njutit av den makten. Av typen:”Hihi, ni är inte tacksamma, ja då ska ni för fan inte få ärva, tihi fick ni!”. Det möste till något exceptionellt för att döttrar ska misshandla sin egen pappa. Har han betett sig som en skitsövel mot dem bör se var små? Misshandel etc? Nej, det ligger nog en hel kennel begravd här!

Dessutom-vill han att barnbarnen ska hata varadra genom att ge enbart ett barnbarn allt utom döttrarnas laglott? Måste vara en enormt dysfunktionell familj, något som inte synts utåt. En familj där pengar betyder mer än kärlek och omtanke. Uppenbarligen har han fostrat sina barn till att bli lika giriga avbilder.

Dessutom, är det där barnbarnet osjälviskt eller är omtanken om morfadern enbart ett sätt att tillskansa sig merparten av arvet? Vi hade en sådan i släkten, som med åratal av fjäsk lyckades få merparten av en ogift gammelfasters stora arv, men det enklaste för oss andra var att vända människan ryggen istället för att ta strid. Personen i fråga var ändå så allmänt avskydd av alla vederbörande kom i kontakt med att livet inte kunde varit kul trots miljonerna.

Fast de får sin laglott, och någon annans död är inte ett sätt att sko sig. Han ger dem sin laglott och sen väljer han att ge resten till någon han uppenbart tycker är värd det. Alla barnbarnen har fått en halv miljon var. Bara det är snällt, han ger innan sin död.

För allt efter hand fru tillföll väl honom och sen ska barnen dela på hälften av det han efterlämnar sig, resten har man rätt att göra precis va man vill med.
Citera
2026-07-05, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Fem.

Då är ju många miljoner redan utdelade.

Men att för det vill ha ihjäl sin gamla pappa känns rubbat.
Citera
2026-07-05, 15:21
Medlem
Herregud så sjukt.
Vilka onda giriga människor. Mörda sin egen gamle far för arv. Kan det bli mycket värre?
Och pappan ska bjuda dem på tårta när de kommer ut ur fängelset? De har ju visat hur mycket han betyder för dem.
Citera
2026-07-05, 15:23
Medlem
WallabeJoys avatar
Någon som har en färsk fup länk?

Se för jävligt dåligt av polisen hur de skötte utredningen,,,
Citera
2026-07-05, 15:31
Medlem
Ja, om brottsoffer talar om i larmsamtalet vilka det var så hämtar man väl dessa på en gång. Så dom inte hinner tvätta kläder eller slänga eventuella tillhyggen.
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Citera
2026-07-05, 15:34
Medlem
Tror att Susanne har minst 1 och Anette har även hon minst 1, är väl Anettes barnbarn som han vill ge pengarna? Vem av dem försökte ta sucid?
Citera
2026-07-05, 15:53
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorjkpg
Då får du gärna rätta mig genom saklig fakta.

Vi bryter ner det, du motbevisar om jag har fel.

1. Personen som varit i minneslunden och inte sett systrarna berättar fritt i tingsrätten att dem gick ner efter att kyrkan var avklarad, var där nere i 5 minuter, hon säger att hon frös för att hon inte hade någon jacka på sig. På fråga från åklagaren, kan ni ha varit i minneslunden 10 minuter? Då svarar hon MAX 10 minuter - min tolkning, hon uppskattar att hon vart där kring 5 minuter men absolut inte mer än 10 minuter - kan varit 6minuter kan ha varit 8 minuter men inte 11 minuter.

2. Vädret som du såg låg på 8-9gr + relativt hög luftfuktighet vilket gör att det känns något kallare men jag personligen skulle inte frysa nämnvärt i en jacka i de temperaturerna. Det är inte våldsamt kallt så att säga om man har som ena systern säger sin tunnare jacka. Vad refererar hon till, en tunnare vinterjacka? En tunnare dunjacka? Hade du varit aningens påläst så kan du i FUP se att de gjort blodanalyser på 2 st enligt min uppfattning dunjackor - jag hade inte frusit och flera med mig hade nog inte heller gjort det.

3. Vad är det som är bevisat i någon av domarna?
Att det finns en tvist inom familjen - absolut, dock inget olagligt.
Att MÄ ådragit sig skador? - absolut.
Att systrarna varit där? - nej.
Att MÄ faktiskt utsatts för fysiskt våld? - nej. Läs FUP och rättsläkarens utlåtande, där står förenligt med, vilket innebär att det skulle kunna vara som han säge men också på 1 000 andra sätt.

Att det är en sorglig historia- absolut, ännu sorgligare är kanske är att du med flera endast tycks ha läst det som står i tidningar / lyssnat på radio men ändå låtsas veta allt. Ibland är det bättre att vara tyst än att trolla bakom en datorskärm.

Du får jättegärna motbevisa ovan med fakta och inte känslor / tyckande.

Tomte.
Nu sitter dom i alla fall där dom hör hemma.
Citera
2026-07-05, 16:08
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Någon som har en färsk fup länk?

Jönköpings TR B 5488-25 Dom 20260401_ocr
Jönköpings TR B 5488-25 Ab143 FUP
Jönköpings TR B 5488-25 Ab144 FUP
Vsg, temporär länk
credd upplysa
https://gofile.io/d/k3Nh1p
Citera
2026-07-05, 17:35
Medlem
jugbandbluess avatar
vad skulle kärringarna ha pengarna till? bag in box , kanarieöarna gissar jag utefter en halv sekunds utseendegranskning
Citera
2026-07-05, 17:57
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
vad skulle kärringarna ha pengarna till? bag in box , kanarieöarna gissar jag utefter en halv sekunds utseendegranskning
Finns det någon bild på ödlorna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in