Citat:
Ursprungligen postat av
BEATNGU-NR1
Jag ser logiskt på det hela. Det "borde" inte hända något alls efter att man dör. När hjärnan slutar fungera "dör", så kan vi inte uppleva något. Inget mörker, inga känslor eller intryck. Så något efterliv finns inte av naturliga skäl. Kan man inte uppleva något eller känna något, se något, höra något, så är det bara över. Sen tror vissa att energin som finns i oss eller en själ dra vidare och startar om nånstans. Men då är det ju fortfarande inte "jag" som börjar ett nytt liv. "Jag" är ju mina minnen, personlighet mm som jag har i detta livet. Men visst vore det fint om det finns en fortsättning. Men den kommer man ju inte få uppleva som individ i så fall. Man kanske blir ett knott eller en maskros?
Det finns vittnesmål från personer som dött men sedan kommit till liv igen
som tyder på att åtminstone vissa har haft upplevelser medan de var döda. Många talar om en mörk tunnel i vars slut de upplever ljus och varelser.
Intressant att du tänker att du finns i hjärnan men har en odödlig själ av opersonlig energi. Jag tror att hjärnan är bioligisk intelligens genom vilken vi (själar, personer) kan uppleva (och lära oss att förflytta våra bioligiska kroppar i) en materiell värld. Ungefär som virtual reality.
Jesus menar att Gud skapar oss, själen, och låter oss uppleva världen.
Och frukten icke för dem som väl kunna dräpa kroppen, men icke hava makt att dräpa själen, utan frukten fastmer honom som har makt att förgöra både själ och kropp i Gehenna. -- — Matteus 10:28