2026-07-05, 13:41
Medlem
Hur hanterar ni familjemedlemmar som dyker upp oannonserade och så fort man öppnat för dom så går dom den vanligen turen runt i hemmet där dom öppnar garderober, klädkammare och skåpsluckor som om dom letade efter någon eller något?
Nästa gång man inte vill ha den formen av besök så öppnar man självklart inte för dom men då ringer dom polisen.

Hur gör ni för att bli av med sådana familjemedlemmar så att ni får lugn och ro i era hem?
Citera
2026-07-05, 13:44
Medlem
CoralinesGhosts avatar
En mamma antar jag? Man säger väl att det inte är uppskattat.
Citera
2026-07-05, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
En mamma antar jag? Man säger väl att det inte är uppskattat.
Mamma rotar mest i medicinskåpet. Småsyskonen drämmer upp klädkammaren varje gång. Frågar om någon varit på besök och liknande.
Citera
2026-07-05, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Hur gör ni för att bli av med sådana familjemedlemmar så att ni får lugn och ro i era hem?
Skulle det hända så säger man upp bekantskapen.

Din mamma antar jag. Hota med polisanmälan.

Citat:
Mamma rotar mest i medicinskåpet.
Aha, då kanske jag förstår.
Citera
2026-07-05, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Skulle det hända så säger man upp bekantskapen.

Din mamma antar jag. Hota med polisanmälan.
Har redan satt stopp för mamma att ta sig in och begränsat telefonkontakten med. Men då skickar hon andra familjemedlemmar när som helst och oannonserat. Jag tror varje gång att någon dött eller att dom kommer med viktig information. Men nej slutar alltid likadant. Dom gör sin rutinkoll i hemmet.
Citera
2026-07-05, 13:51
Medlem
Jag vet inte hur många gånger polisen varit på hembesök hos mig och tom hämtat in mig för att jag vägrat öppna dörren för mina familjemedlemmar. Jag försökte polisanmäla en gång men blev hemskickad av polisen för dom trodde inte på mig.
Citera
2026-07-05, 13:54
Medlem
Citat:
Har redan satt stopp för mamma att ta sig in och begränsat telefonkontakten med. Men då skickar hon andra familjemedlemmar när som helst och oannonserat. Jag tror varje gång att någon dött eller att dom kommer med viktig information. Men nej slutar alltid likadant. Dom gör sin rutinkoll i hemmet.
Du måste inte släppa in någon.

Bor du på ett LSS- boende? Inte ens då har något med dina saker att göra.

Det är djupt integritetskränkande att rota bland dina saker, och åtalbart. Hota med det.

Citat:
Jag vet inte hur många gånger polisen varit på hembesök hos mig och tom hämtat in mig för att jag vägrat öppna dörren för mina familjemedlemmar. Jag försökte polisanmäla en gång men blev hemskickad av polisen för dom trodde inte på mig.
Nu hittar du bara på.
Citera
2026-07-05, 13:56
Medlem
Citat:
Du måste inte släppa in någon.

Bor du på ett LSS- boende? Inte ens då har något med dina saker att göra.

Det är djupt integritetskränkande att rota bland dina saker, och åtalbart. Hota med det.
Har försökt förklara för dom. Nej bor i inte på nått slags hem. Men om jag gör motstånd så ringer dom polisen. Om jag i nästa steg ska anmäla tillbaka så blir jag hämtad med polisen några dagar senare igen eller så tar polisen inte emot anmälan helt enkelt. ”Dina familjemedlemmar är oroliga för dig”. Helt ologiskt.
Citera
2026-07-05, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Det är så skönt med sommarlov på FB.
Nej hade hellre jobbat.
Citera
2026-07-05, 14:00
Medlem
Citat:
Har försökt förklara för dom. Nej bor i inte på nått slags hem. Men om jag gör motstånd så ringer dom polisen. Om jag i nästa steg ska anmäla tillbaka så blir jag hämtad med polisen några dagar senare igen eller så tar polisen inte emot anmälan helt enkelt. ”Dina familjemedlemmar är oroliga för dig”. Helt ologiskt.
Du bor på ett hem, men förstår inte att du gör det då du saknar sjukdomsinsikt. Snart tar de datorn ifrån dig.

Jag jobbar med sådana.

Ingen får dock rota bland dina personliga tillhörigheter om du inte sitter på rättspsyk, fängelse eller lpt.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-05 kl. 14:06.
Citera
2026-07-05, 14:10
Medlem
Citat:
Du bor på ett hem, men förstår inte att du gör det då du saknar sjukdomsinsikt. Snart tar de datorn ifrån dig.

Jag jobbar med sådana.

Ingen får dock rota bland dina personliga tillhörigheter om du inte sitter på rättspsyk, fängelse eller lpt.
Du är efterbliven. Jag bor inte på ett hem och detta är min verklighet till mardröm jag lever i pga falsk ryktesspridning.
Citera
2026-07-05, 14:12
Medlem
Citat:
Du är efterbliven. Jag bor inte på ett hem och detta är min verklighet till mardröm jag lever i pga falsk ryktesspridning.
Det är möjligt att du upplever det så, men jag tror inte att det är så.

Det där med avsaknad av sjukdomsinsikt är inte helt ovanligt. Och jag kommer aldrig att kunna övertyga dig om att det är så för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in