Citat:
Ursprungligen postat av
PatrickEkwall
Det är bara att googla på typ "papaver somniferum hen and chickens". Finns ju massvis som säljer.
Just dom hade jag undvikit. Odlade själv såna förra året och att låta dom torka på plats är svårt för i slutet av sommaren kommer regnen och vattnet samlas och hålls kvar bland alla dom små kapslarna (chickens). Resultatet blir att många av dom börjar ruttna innan dom torkar.
Kan man odla i växthus eller sår tidigt på året så skörden är avklarad innan höstregnen kommer så är dom säkert bra.
Jag hade satsat på Danska Flaggan eller någon pionvallmo. Tid för sådd, kvaliteten på jorden samt hur mycket sol dom får gör mer för alkaloiderna än exakt vilken sort det är. Och avståndet mellan plantorna, detta har stor effekt. För tätt och plantorna blir små. Iaf bland dom papaver somniferum frön som säljes i Sverige. Det är min åsikt om det.
Som exempel kan jag nämna att för många år sen fanns en eternellodling i närheten där jag bor. Dom hade bla pionvallmo och danska flaggan. Dom odlade för att sälja kapslar till blomsterbutiker för att göra arrangemang å eterneller. Dom hade en del av en åker som alltså var plöjd å gödslad av en kunnig bonnläpp. Deras danska flaggan hade kapslar som var större än vanlig tomat och något mindre än en tennisboll. Enorma saker. Plantorna var 1,6 meter höga eller mer. Jag köpte säckavis i fler år tills dom bommade igen. Satan vilket te det blev. Visserligen gjort på färska kapslar med gud vilken effekt.
Det jag vill komma till är att när jag många år senare sådde egna Danska Flaggan i min lilla rabatt hemma med planteringsjord men inget för att få den luftigare så blev mina mycket mindre. Behövde ca 20-25 torkade kapslar för en omgång te.