2026-07-05, 11:22
Medlem
cutepsychos avatar
När man hör ordet incel tänker nog många på en man i ungefär 16–29-årsåldern som har svårt att få romantiska eller sexuella relationer, kanske inte får några matchningar på dejtingappar och till slut ger upp.

När jag hör ordet femcel får jag en annan bild: en kvinna över 30 som har utbildning, arbete och ett ordnat liv men som ändå inte lyckas hitta en partner, samtidigt som den biologiska klockan börjar göra sig påmind.

Jag är medveten om att de här bilderna är generaliseringar, men de illustrerar hur jag uppfattar att begreppen ofta används.

Min fråga är därför: Vad är egentligen skillnaden mellan en incel och en femcel? Handlar det bara om kön, eller finns det också stora skillnader i hur omgivningen ser på dem och vilka konsekvenser det får?

Hur påverkas detta av modernisering, urbanisering, industrialisering, feminism, politik, biologi, psykologi och dagens dejtingkultur? Finns det olika förväntningar på män och kvinnor som gör att fenomenen tar sig olika uttryck?

Jag är nyfiken på både sociologiska, psykologiska och biologiska perspektiv.
Citera
2026-07-05, 11:31
Avslutad
Skillnaden är att femcels kan få vilken kille dom vill online om dom inte kan irl. Så det är typ ett icke problem för tjejer.

Öppna era hjärtan.
Citera
2026-07-05, 11:34
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
En man måste ju uppfattas som "attraktiv" av en kvinna, för att få ligga. Det kräver att hon uppfattar honom som användbar. Attraktiva män är helt enkelt bara användbara män, ju mer attraktiv desto mer potentiellt användbar. Status, resurser, tjänstvillighet, är typiskt användbara egenskaper som kvinnor värdesätter hos män då sådant höjer kvinnans egen status. .

Kvinnor däremot är biologiskt, direkt, attraktiva. De behöver inte prestera för att män ska uppfatta dom som attraktiva. Det är formgivningen av deras kött, ansikte, bröst, höfter, lår, som lockar män och får män att vilja spruta deras fittor fulla.

Incel killen anses därför, av samhället (som är en förlängning av våra biologiska instinkter) som misslyckade pga de inte anses tillräckligt användbara (ständigt höjd ribba för män att behöva nå upp till). Dessa män ses som nollor, de bidrar inte med något värdefullt. Jag personligen anser inte detta, tvärtom.

Femcells har allt som krävs av dom, välformat kött med ett hål med ägg inuti, men de nekar alla män tillgång. Av olika skäl, religion, ångest, höga krav, rädslor, osv.

Så självklart blir synen på dessa män och kvinnor olika. Männen skambeläggs och anses behöva prestera mer, för att därigenom betraktas som mer användbara, men kvinnor kritiseras betydligt mindre. Men som alla barnlösa medelålders kvinnor vet, är de inte fullständigt fria från kritiska blickar...

Så slutsatsen blir därför att de flesta bedömer andra människor via deras sexuella framgång. Män som inte knullar betraktas som låg status, kvinnor som inte skaffat barn betraktas som låg status. Hela livet är en jakt på sex, och vi ser på varandra genom denna sexuella lins. Eller så bryter man sig loss från biologin som piskar oss att se allt sexuellt, och bedömer andra utifrån andra värden istället.
Senast redigerad av Din-gamla-mamma 2026-07-05 kl. 12:10.
Citera
2026-07-05, 11:35
Medlem
In el är en ärlig kille som ställer krav på tjejer medan en femcel är en frigid ful oattraktiv bitterfittig feminist och manshatare.
Citera
2026-07-05, 11:35
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Openyourheartz
Skillnaden är att femcels kan få vilken kille dom vill online om dom inte kan irl. Så det är typ ett icke problem för tjejer.

Öppna era hjärtan.

Menar du att få uppmärksamhet online är samma sak som att kunna få en relation eller sex med vem man vill?
Citera
2026-07-05, 11:40
Medlem
Skillnaden ligger snarare i hur omgivningen bemöter dem.

Den största skillnaden är att folk gärna gör sociologiska analyser när det gäller femcels, medan incels oftare avfärdas med etiketter. Begreppen beskriver egentligen samma grundsituation.
Citera
2026-07-05, 11:41
Medlem
TrixieDixies avatar
En femcel är väl en internetskadad femgooner med anxiety som inte lämnar huset eller tar hand om sig själv? Som en incel fast mindre politisk tänker jag.
Citera
2026-07-05, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
När man hör ordet incel tänker nog många på en man i ungefär 16–29-årsåldern som har svårt att få romantiska eller sexuella relationer, kanske inte får några matchningar på dejtingappar och till slut ger upp.

När jag hör ordet femcel får jag en annan bild: en kvinna över 30 som har utbildning, arbete och ett ordnat liv men som ändå inte lyckas hitta en partner, samtidigt som den biologiska klockan börjar göra sig påmind.

Jag är medveten om att de här bilderna är generaliseringar, men de illustrerar hur jag uppfattar att begreppen ofta används.

Min fråga är därför: Vad är egentligen skillnaden mellan en incel och en femcel? Handlar det bara om kön, eller finns det också stora skillnader i hur omgivningen ser på dem och vilka konsekvenser det får?

Hur påverkas detta av modernisering, urbanisering, industrialisering, feminism, politik, biologi, psykologi och dagens dejtingkultur? Finns det olika förväntningar på män och kvinnor som gör att fenomenen tar sig olika uttryck?

Jag är nyfiken på både sociologiska, psykologiska och biologiska perspektiv.
Du behöver först och främst lära dig skillnaden på hedersförtryck och femcel.
Hedersförtryck är en brottslig gärning där kvinnan blir förtryckt, stalkad och där omgivningen manipuleras av en ledare som tror han har en chans på damen i fråga.
Citera
2026-07-05, 12:19
Medlem
Det finns per automatik fler incels än femcels. Eftersom båda termerna syftar på folk som lever ofrivilligt ensamma och längtar efter en partner och förhållanden. Fler kvinnor än män lever frivilligt ensamma.

Du kommer aldrig kunna applicera "femcel" på kvinnor som frivilligt lever själva, inte dejtar för att dom t.ex inte har något romantiskt intresse kvar. Eftersom dom inte vill ha en partner. Däremot kan det ju finnas kvinnor som lever ofrivilligt ensamma. Men jag känner att dessa skulle söka aktivt genom att röra sig i typiska miljöer för dejting. Det känns som att dom flesta kvinnor som vill vara i förhållanden är det.

Det intressanta är att när dessa diskussioner kommer upp. Är en del män väldigt snabba med påpeka att det handlar om kvinnor som inte tar hand om sig själva, inte går ut etc. Men glömmer förmodligen bort att dessa kvinnor kan vara introverta, och med största sannolikhet kvinnors som inte är intresserade av män romantiskt längre. Och gör misstaget att tro att dessa kvinnor överhuvudtaget bryr sig om vad dessa män tycker. Dom lever sina egna liv.

Män verkar bry sig betydligt mer om vad kvinnor gör med sitt liv och kroppar än vad kvinnor gör över vad män sysslar med. Bara en observation jag märkt själv genom olika forum och ute i riktiga livet. Där jag har kvinnliga vänner som gett upp män helt.
Senast redigerad av aconitumwolfsbane 2026-07-05 kl. 12:25.
Citera
2026-07-05, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
En man måste ju uppfattas som "attraktiv" av en kvinna, för att få ligga. Det kräver att hon uppfattar honom som användbar. Attraktiva män är helt enkelt bara användbara män, ju mer attraktiv desto mer potentiellt användbar. Status, resurser, tjänstvillighet, är typiskt användbara egenskaper som kvinnor värdesätter hos män då sådant höjer kvinnans egen status. .

Kvinnor däremot är biologiskt, direkt, attraktiva. De behöver inte prestera för att män ska uppfatta dom som attraktiva. Det är formgivningen av deras kött, ansikte, bröst, höfter, lår, som lockar män och får män att vilja spruta deras fittor fulla.

Incel killen anses därför, av samhället (som är en förlängning av våra biologiska instinkter) som misslyckade pga de inte anses tillräckligt användbara (ständigt höjd ribba för män att behöva nå upp till). Dessa män ses som nollor, de bidrar inte med något värdefullt. Jag personligen anser inte detta, tvärtom.

Femcells har allt som krävs av dom, välformat kött med ett hål med ägg inuti, men de nekar alla män tillgång. Av olika skäl, religion, ångest, höga krav, rädslor, osv.

Så självklart blir synen på dessa män och kvinnor olika. Männen skambeläggs och anses behöva prestera mer, för att därigenom betraktas som mer användbara, men kvinnor kritiseras betydligt mindre. Men som alla barnlösa medelålders kvinnor vet, är de inte fullständigt fria från kritiska blickar...

Så slutsatsen blir därför att de flesta bedömer andra människor via deras sexuella framgång. Män som inte knullar betraktas som låg status, kvinnor som inte skaffat barn betraktas som låg status. Hela livet är en jakt på sex, och vi ser på varandra genom denna sexuella lins. Eller så bryter man sig loss från biologin som piskar oss att se allt sexuellt, och bedömer andra utifrån andra värden istället.

Det är oftast en del män som ser ner på frivilligt barnfria kvinnor. Det är samma män som har kontrollbehov och surar över att dessa kvinnor inte påverkats och styrs av någon kontroll ifrån män. Du kan se på forskningen själv. Dessa män undviks starkt av dessa kvinnor i alla fall. Eftersom deras beteende skvallrar rätt mycket om hur dom ser på kvinnor och deras kvinnosyn. Frivilligt barnfria kvinnor undviker dessa män som pesten. Och vill inte ha ett skit med dom att göra i alla fall.

Dessutom 2026, allt fler människor framför allt kvinnor väljer bort barn. Det är inte 1800-talet längre. Och dom flesta accepterar det. Dom män so inte gör det, behöver nog hjälp med vad som är deras problem.
Citera
2026-07-05, 13:02
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aconitumwolfsbane
Det finns per automatik fler incels än femcels. Eftersom båda termerna syftar på folk som lever ofrivilligt ensamma och längtar efter en partner och förhållanden. Fler kvinnor än män lever frivilligt ensamma.

Kan det bero på att unga män vill träffa jämnåriga kvinnor, medans unga kvinnor vill träffa äldre män. Och för äldre kvinnor är det omvänt, äldre kvinnor letar efter jämnåriga män medans äldre män vill träffa yngre kvinnor?

Yngre män och äldre kvinnor blir förlorarna och därmed incels? De äldre kvinnorna hävdar sedan att de lever frivilligt ensamma eftersom de skäms över att ingen man i deras ålder vill ha dem?
Citera
2026-07-05, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aconitumwolfsbane

Du kommer aldrig kunna applicera "femcel" på kvinnor som frivilligt lever själva, inte dejtar för att dom t.ex inte har något romantiskt intresse kvar. Eftersom dom inte vill ha en partner. Däremot kan det ju finnas kvinnor som lever ofrivilligt ensamma. Men jag känner att dessa skulle söka aktivt genom att röra sig i typiska miljöer för dejting. Det känns som att dom flesta kvinnor som vill vara i förhållanden är det.

Det intressanta är att när dessa diskussioner kommer upp. Är en del män väldigt snabba med påpeka att det handlar om kvinnor som inte tar hand om sig själva, inte går ut etc. Men glömmer förmodligen bort att dessa kvinnor kan vara introverta, och med största sannolikhet kvinnors som inte är intresserade av män romantiskt längre. Och gör misstaget att tro att dessa kvinnor överhuvudtaget bryr sig om vad dessa män tycker. Dom lever sina egna liv.

Män verkar bry sig betydligt mer om vad kvinnor gör med sitt liv och kroppar än vad kvinnor gör över vad män sysslar med. Bara en observation jag märkt själv genom olika forum och ute i riktiga livet. Där jag har kvinnliga vänner som gett upp män helt.

Det märks att du har kvinnliga vänner som gett upp män, ja. Skrattade lite i, igenkänningen. Jag är introvert och går t.ex inte ut jättemycket under sommaren. Det har göra med att det är en årstid som jag gillar allra minst. Först pga av värmen, men också för att jag upplever det som en " stökigare" årstid. Mycket folk i rörelse, högljutt. Folk söker mer kontakt, specielt män. För mig som inte är ett dugg intresserad av män romantiskt, och har tillräckligt med manliga bekantskaper. Jag går mest ut för motion och frisk luft och om jag ska ha något. Mat etc. Jag är en höst och vintermänniska som hanterar kyla bättre än värme.

Jag är dessutom totalt ointresserad av min omgivning och vad dom sysslar med. Det gäller båda könen. Inte direkt enbart män. Jag är helt oberoende av andra människor och har klarat mig själv igenom extremt tuffa situationer. Jag ser varken ett syfte i partner eller vänner. Också för att det inte går lita på människor överlag. Jag har hobbies och sysslar med saker i hemmet med. Men jag reser även när jag har tillfälle.

Jag känner bara, låt dom männen tycka vad dom vill. Det är inget som påverkar mig och mitt liv. Och jag förstår inte ens varför det skulle vara deras ensak? Däremot skulle jag ifrågasätta män som verkar observera vad kvinnor gör. Det låter inte riktigt som ett friskt beteende och närmast stalker aktigt lol. Familjeliv och barn har heller aldrig legat i mitt intresse. Förmodligen för att jag levt ett liv som krävt att jag klarar mig helt på egen hand, utan någon. Det blir oerhört svårt för en sådan människa att helt plötsligt behöva någon. Finns inte i mitt DNA längre. Dessutom har jag en enorm kontroll över mina känslor. Vilket kanske också förklarar varför jag inte varit kär på många år och därför tappat mitt romantiska intresse.

Med facit i hand, om det här är männen som erbjuds. Så lever jag i paradiset som jämförelse. Män är tyvärr hatiska varelser i grunden. Som är mer kär intresserad av en kvinnas utseende och yta snarare än personen. Jag tror faktiskt inte att män kan älska på riktigt och djupt.

Du krigar på för kvinnor du. Hoppas din systrar mår bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in