2026-07-05, 06:31
Medlem
Hur ser bankerna idag på uttag av större summor? Jag behöver att ta ut runt 20 tusen. Kommer banken ställa frågor? Undrar pga att jag upplever att bankerna blivit rätt petiga på sistone och vill veta om varenda liten sak...
2026-07-05, 06:37
Medlem
Om du går in på din banks hemsida hittar du den informationen...
Den summan går defenitivt inte att ta från bankomaten, och de flesta bankerna är ju kontantfria nu mer?

Swisha är mitt råd.
Senast redigerad av GalenIPersilja 2026-07-05 kl. 06:40.
2026-07-05, 06:43
Medlem
Det är bara insättningar banken har något att säga till om. Uttag får du göra hur mycket som helst utan att de ska ha rätt till att fråga dig. Men 20 000 behöver du ta ut flera gånger, den summan kan du inte ta ut på en gång.
2026-07-05, 06:44
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Om du går in på din banks hemsida hittar du den informationen...
Den summan går defenitivt inte att ta från bankomaten, och de flesta bankerna är ju kontantfria nu mer?

Swisha är mitt råd.

Det går att ta ut. Men man får göra det i omgångar över 2 veckor
2026-07-05, 06:46
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fonder89
Det är bara insättningar banken har något att säga till om. Uttag får du göra hur mycket som helst utan att de ska ha rätt till att fråga dig. Men 20 000 behöver du ta ut flera gånger, den summan kan du inte ta ut på en gång.

Det har rätt att fråga dig och neka dig.
Gör man det via bankomat får du inte ut mer än kanske 15-16k i veckan.
2026-07-05, 06:49
Medlem
Room531s avatar
Elektronisk valuta är så himla sårbart dock, särskilt ovisst dessa dagar med uppkomsten av ai och kvantdatorer med okända framtida förmågor, och ändå envisas bankerna ta bort kontanterna mer och mer... och folket som röstar för det genom sina kortköp hela tiden till hjälp...

Stört att de till och med plockar bort sina sista kontanthanteringskontor med. 😑

Om din bank fortfarande har ett borde det gå att ta ut. via Bankomaterna har de väl en gräns på typ 15k/vecka eller något, men varierar nog från bank till bank även om de alla verkar vara, lyda order under samma hierarki, då de tar ungefär exakt samma beslut...

och sen ja om man matar ut maxbelopp ett par veckor i sträck kanske de vill ställa frågor, men säg bara ett rimligt skäl, eller som det är. egentligen borde det vara din ensak. t.ex.att du vill ha kontanter som backup i händelse av kris, eller om systemen felar.
eller att det är lättare att ha koll på hur mycket du spenderar, eller bara föredrar kontant... inte litar på elektronisk betalning, t. ex. pga scammers som araberna på Hötorget som gärna slår in en nolla extra för pensionärer som ska betala för lite jordgubbar osv.
2026-07-05, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Det har rätt att fråga dig och neka dig.
Gör man det via bankomat får du inte ut mer än kanske 15-16k i veckan.

Nej, de kan inte neka dig att dra ut dina skattade pengar.

Ja, jag skrev ju att 20 000 inte kan tas ut under ett enda tillfälle.
2026-07-05, 06:55
Avslutad
I detta land anses det att ha kontanter på sig är nästan lite småkriminellt.
Senast redigerad av 01.7.2026 2026-07-05 kl. 07:13.
2026-07-05, 06:55
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fonder89
De kommer i alla fall att fråga. Plockade ut 50k för att casha en bil i mitten av 90 talet.
-Vad skall du ha pengarna till?
-Köpa hamburgare med extra lök.
-

Svar på frågan: De kommer fråga, du säger du skall köpa en bil, MC, båt, symaskin.
Du måste kontakta banken i förväg och berätta du tänker ta ut pengarna, de har de inte liggande på ditt lokala kontor.
2026-07-05, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
De kommer i alla fall att fråga. Plockade ut 50k för att casha en bil i mitten av 90 talet.
-Vad skall du ha pengarna till?
-Köpa hamburgare med extra lök.
-

Svar på frågan: De kommer fråga, du säger du skall köpa en bil, MC, båt, symaskin.
Du måste kontakta banken i förväg och berätta du tänker ta ut pengarna, de har de inte liggande på ditt lokala kontor.

De kommer fråga, men till skillnad mot insättningar har du ingen skyldighet att svara alls. Om du ska svara så ska svaret vara att de inte ska lägga näsan i blött. Insättningar kan komma från kriminell verksamhet, uttag däremot ser de ju redan varifrån pengarna kommer och dina lagliga pengar har de ingen egentlig rätt att fråga vad du gör med.
2026-07-05, 07:01
Medlem
immenhusens avatar
Har flera gånger tagit ut ett par hundra tusen i kontanter, och ja, de kommer att fråga. Dessutom måste du beställs kontantuttag i förväg. Bankerna är inte som på film längre, där de har ett valv med högar av pengar på lager.

/AI
2026-07-05, 07:54
Medlem
Tack för alla svar. Jag har koll på att jag inte kan ta ut 20 tusen på en bankomat på en gång så tanken är att jag och min fru tar ut i ett par omgångar.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in