2026-07-04, 08:32
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Jesus bildade kyrkan som gav oss bibeln.
Jesus sådde de frön bland oss människor som först i vår tid får läras ut utan organisatoriskt förtryck och hotelser om heresi. Biskoparnas ensamrätt att predika fritt ur evangelierna drabbar idag främst de katolska församlingarna.

Ej heller skolen I låta kalla eder 'läromästare', ty en är eder läromästare, Kristus. — Matteus 23:10 v
Citera
2026-07-04, 11:06
Medlem
Citat:
Ja, ”kyrka” kommer ur ”circe” den grekiska gudinnan, dotter till Helios-Solen-världens ljus aka Jesus Kristus.
Intressant nog liknas Circe som skökan som omnämns i Bibeln
Citera
2026-07-04, 13:24
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Ja, ”kyrka” kommer ur ”circe” den grekiska gudinnan, dotter till Helios-Solen-världens ljus aka Jesus Kristus.
Intressant nog liknas Circe som skökan som omnämns i Bibeln
Ordet kyrka härstammar från grekiska ordet kyriakon, du snackar bara goja.
Citera
2026-07-04, 17:52
Medlem
daligts avatar
När man är i ortodoxa kyrkor får man tänka på att ej prata blott för pratandets skull.
Citera
2026-07-04, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Granddaddy.Purple
Jag är intresserad att studera öst-ortodox kristendom, inte för att jag är religös på något sätt utan för att jag vill förstå den mer djupgående än det ytliga jag kan redan.

Jag har besökt ortodoxa kyrkor i Polen och pratat med prästerna där och fått ställa frågor som jag önskar och de har varit väldigt behjälpliga och intresserade. Dock väldigt dyrt att åka till Polen och ta sig till öst just nu är ganska svårt med och därför tänker jag att det måste finnas några samfund eller ställen där öst-ortodoxa kristna åker till i Södra Sverige (södra Skåne för att vara mer exakt).

Jag har redan ett ex antal böcker hemma som jag har läst om ortodoxa teologin men jag vill som sagt ha en djupare förståelse och jag får det bäst genom att prata med folk istället för att skriva till folk.

Så jag frågar er på FB, vart finns det olika ortodoxa ställen i södra Sverige som man skulle kunna kontakta för att höra om de är öppna för ett eller flera samtal.

Helst skulle jag vilja inrikta mig på den rysk ortodoxa delen då jag upplever den skiljer sig generellt mot den generella öst-ortodoxa kristendomen, men det kan såklart bara vara min tolkning av de med såklart.

Google, gav mig kanska glest med resultat och inte några specifika ställen och eftersom öst-ortodox kristendom är en minoritet i Sverige så är det inte så konstigt att resultaten är mindre bra.

Ortodox kristendom är spridd inom Östeuropa och lite inom Asien den har ingen mångsidig kunskap den tror på fascismen och fejkade kommunismen etc.
Citera
2026-07-05, 02:10
Medlem
Citat:
Ordet kyrka härstammar från grekiska ordet kyriakon, snackar bara goja.
Kyrka/church har ett par etymologiska trådar, vissa logiska andra mindre så, tråden du vill dra i håller betydelse likt - ”suprematist”

Circe som dotter till Helios(Solen) stämmer väl in på kyrkan, både etymologisk och som ”avkomma” till Jesus(Världens Ljus 🌞 )
Circe är också relaterat till Cybele/Kybele, som gett upphov till Sibylla - profetessor som i sammanhanget förståeligt hedrande finns avbildade med profeterna i Vatikanens Sixtinska kapell
Citera
2026-07-05, 06:30
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Kyrka/church har ett par etymologiska trådar, vissa logiska andra mindre så, tråden du vill dra i håller betydelse likt - ”suprematist”

Circe som dotter till Helios(Solen) stämmer väl in på kyrkan, både etymologisk och som ”avkomma” till Jesus(Världens Ljus 🌞 )
Circe är också relaterat till Cybele/Kybele, som gett upphov till Sibylla - profetessor som i sammanhanget förståeligt hedrande finns avbildade med profeterna i Vatikanens Sixtinska kapell
Blanda inte ihop grekisk mytologi med kristendom.
Jesus ses kanske som en sol, ett ljus men det har inget med solen som vi ser på himlen eller nåt annat att göra.
Citera
2026-07-05, 09:27
Medlem
Citat:
Blanda inte ihop grekisk mytologi med kristendom.
Jesus ses kanske som en sol, ett ljus men det har inget med solen som vi ser på himlen eller nåt annat att göra.
Klart det har, Solen utgör 99.9% av Solsystemets sammanlagda massa, den övriga 0.1%en är ultimat sprungen ur Solen.
Och Solen/Stjärnorna som består av Väte och Helium, de två första grundämnena sprungna ur Big Bang, Big Bang synonymt med Ordet, Ordet som är med Gud.
Väte och Helium - Solen, Väte var ur Helium kommer berättas om i liknelsen med Adam varav hans revben Eva är sprungen. Så vis förstår vi att människan är Människosonen, Ljuset kommen i köttet.
I övrigt om Jesus personifieringen bygger mycket av den på bilden av Pythagoras…..
Och, såklart har vi också Jesus -Zeus, namn likheten 😃
Senast redigerad av Kirev 2026-07-05 kl. 09:34.
Citera
2026-07-05, 13:10
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Klart det har, Solen utgör 99.9% av Solsystemets sammanlagda massa, den övriga 0.1%en är ultimat sprungen ur Solen.
Och Solen/Stjärnorna som består av Väte och Helium, de två första grundämnena sprungna ur Big Bang, Big Bang synonymt med Ordet, Ordet som är med Gud.
Väte och Helium - Solen, Väte var ur Helium kommer berättas om i liknelsen med Adam varav hans revben Eva är sprungen. Så vis förstår vi att människan är Människosonen, Ljuset kommen i köttet.
I övrigt om Jesus personifieringen bygger mycket av den på bilden av Pythagoras…..
Och, såklart har vi också Jesus -Zeus, namn likheten 😃
Tror du verkligen på det själv?
Citera
2026-07-05, 13:58
Medlem
Citat:
Tror du verkligen på det själv?
Tror ?! det är fakta. Jesusberättelsen och Bibeln rakt igenom talar om fakta grundat på vetenskap, dåtidens prästerskap och profeter sysslade med noggranna observationer och uträkningar av naturens och tidens gång, de var vetenskapsmän, man såg regelbundna skiftningar i fundamentet, och i synk med dessa universella skiftningarna skiftar såklart också berättelserna om det, utan att tappa fundamentet bakom.
Citera
2026-07-07, 08:21
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Jag går till Gud. Som Jesus kom från Gud och är.
Citera
2026-07-07, 12:22
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Det var väl svarte Petter som kyrkan skulle byggas på. Som skulle fånga mata o sköta fåren. De första o sista. Jäkla sätt man gör det på i min stad. Poliser.
..Jesus är hörnstenen. Den levande som byggarna förkasta. Början o slutet. Det finns frihet i Kristus.
Senast redigerad av Fraggelrock 2026-07-07 kl. 12:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in