2026-07-05, 01:43
Medlem
Homofilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nachoalisten
Ingen dör på grund av det är varmt ett par dagar om året, ren propaganda.

För mig personligen känns det meningslöst att köpa sig en AC som står 340 dagar om året till ingen nytta. En fläkt duger fint de dagarna det är jobbigt varmt på somrarna.

Instämmer helt.

Men det är nog ändå jävligt gött att ha en AC igång de dagar det är svettigt.
Citera
2026-07-05, 01:47
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Debatten om AC har jag inte sett i Sverige och svenskar verkar inte i gemen negativa till AC. Behovet av AC är inte så stort i Sverige som på kontinenten där temperaturerna ofta når upp över det svenska rekordet på 38 grader.

På kontinenten däremot där behovet är större så har det kampanjats emot AC med klimatbluffen som slagträ. Den verkliga orsaken till det här tror jag ligger i att elproduktionen och nätkapaciteten är underdimensionerad och skulle inte kunna hantera belastningen som skulle ske om allt för många investerade i AC-anläggningar.
Citera
2026-07-05, 03:21
Medlem
auto-fellatios avatar
De här lådorna man ser i varenda fönster i amerikat fick man väl inte installera i svenska byggnader om jag minns rätt.

Så traditionen kunde aldrig dra igång.

Kanske för hus det blev för dyrt pga begränsad marknad.

Det ser ju för jävligt ut så kanske skandinavisk stil och finess också?

Nordamerika har ju mycket direktverkande elelement på vintern fortfarande så definitivt en kyl-/värmekultursskillnad.
Citera
2026-07-05, 03:49
Medlem
Old-Crows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DayGuy
Vad tror ni är anledningarna Européer är så negativa till AC?
Folk överlag vill inte ha högre elräkningar. Det tror jag är den största anledningen.
Citera
2026-07-05, 03:51
Medlem
Citat:
Nu när VM i fotboll hålls i Nordamerika så har detta kommit upp på tapeten igen. I Europa så är air-conditioning i bostäder och offentliga byggnader mycket ovanligt, och européer verkar mycket negativa till det. I Nordamerika har AC ersatt fläktar nästan helt, och om du har en fläkt istället för AC så ses du som snål.

Min teori är att det har med två saker att göra. För det första så handlar det om självbilden i länder som Sverige och Tyskland. Vår självbild är att vi inte är länder med varmt klimat, och därför anses det befängt med AC. Det är lite samma sak som när man i England vägrar dubbelglasade fönster eftersom man inte anser England vara något nordligt kallt land, utan ett centraleuropeiskt land med behagligt väder.

Den andra anledningen tror jag är som symbol för klimatförändringar. AC är något som man ser som något som behövs på grund av klimatförändringar, samtidigt som det ses som något som orsakar klimatförändringar. Om man inte bryr sig om klimatförändringar, eller kanske till och med förnekar dem, så vill man inte skaffa AC eftersom man då erkänner att den andra sidan har rätt. Om man bryr sig om klimatförändringar så ses AC som något själviskt, som låter den enskilde slippa konsekvenserna av de ökade temperaturerna samtidigt som alla andra får det värre.

Mycket är för att hyresvärdar och brf ej vill stå för kostnaderna. Lättare då att stötta antirörelser i samhället. Borde vara lagstiftat att AC ska finnas om lgh är för varm!
Citera
2026-07-05, 04:14
Medlem
Många spekulationer och rena påhitt i denna tråden. Aircondition är idag standard på samtliga kommersiella fastigheter som byggs om det inte rör sig om rena lagerytor eller tung industri/tillverkning. Majoriteten av nybyggnationer av privatbostäder med något högre klass än de allra billigaste husåkrarna har aktiv kylning antingen via ventilation (vilket är sämre) eller direkt kyla.

Att det är dyrt att driva AC är en gammal myt, dels har man ett otroligt bra värde på nya maskiner där du får ut ca 7-8kw kyla per instoppad kW el. När behovet för AC finns betyder det att vädret är soligt och varmt, så elen är mer eller mindre gratis.

En värmepump som körs i kyldrift är exakt lika bra som en ren aircondition. Den enda skillnaden mellan dessa två är att värmepumpen innehåller en fyrvägsventil för att reversers driften och tillhandahålla både kyla och värme.
Citera
2026-07-05, 04:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
Har du hunnit få elräkningen ännu?

2,5-4 kWh per timme.

Har du på den dygnet runt 72kWh per dygn gånger 30 dagar i månaden blir kul elräkning i dagens Sverige.
10A säkring, max 2.2Kw effekt.
De kyler bra, men måste stå på hela tiden. Och de väsnas eftersom att kompressorn är inbyggd i den.
Citera
2026-07-05, 04:24
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Det finns idag portabla AC att köpa som är tvådelad. Dvs man kan ha kompressorn utanför fönstret.

Problemet med dem är att BRF och hyresvärdar inte tillåter att man har något som hänger ut från fasaden. Har man däremot en balkong där man kan ställa utomhus delen så kan knappast en BRF eller värd säga något om detta.

Och hur ska du göra med slangpaketet tänkte du? BRFen äger fasaden vilken du inte får göra åverkan på. Ha balkongdörren öppen eller?

Citat:
Ursprungligen postat av auto-fellatio
De här lådorna man ser i varenda fönster i amerikat fick man väl inte installera i svenska byggnader om jag minns rätt.

Nja det handlar väl mer om att dom öppnar sina fönster uppåt, skjutfönster, vi viker ut våra så det funkar helt enkelt inte.
Senast redigerad av karlgunnar 2026-07-05 kl. 04:27.
Citera
2026-07-05, 04:38
Medlem
Algjagarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Old-Crow
Folk överlag vill inte ha högre elräkningar. Det tror jag är den största anledningen.

Klart folk inte vill betala en högre elräkning. Folk i allmänhet har också blivit så otroligt bekväma av sig.

Vad fan hände med de gamla tricket draför, mörklägg och vädra ut hela hemmet dagen innan värmeböljan träffar.

De passar ju även alla på FB som ändå bara sitter framför sina datorer dag som natt utan någon gnutta av solljus.
Citera
2026-07-05, 04:48
Avstängd
Meanwhile, Svensken goes to Spanien and lapar sun 8 timmar per dag. Speciellt wrinkled gamla women. Men at hemma, they vill ha it svalt.
Citera
2026-07-05, 05:04
Avstängd
Fojoss avatar
Citat:
Nu när VM i fotboll hålls i Nordamerika så har detta kommit upp på tapeten igen. I Europa så är air-conditioning i bostäder och offentliga byggnader mycket ovanligt, och européer verkar mycket negativa till det. I Nordamerika har AC ersatt fläktar nästan helt, och om du har en fläkt istället för AC så ses du som snål.

Min teori är att det har med två saker att göra. För det första så handlar det om självbilden i länder som Sverige och Tyskland. Vår självbild är att vi inte är länder med varmt klimat, och därför anses det befängt med AC. Det är lite samma sak som när man i England vägrar dubbelglasade fönster eftersom man inte anser England vara något nordligt kallt land, utan ett centraleuropeiskt land med behagligt väder.

Den andra anledningen tror jag är som symbol för klimatförändringar. AC är något som man ser som något som behövs på grund av klimatförändringar, samtidigt som det ses som något som orsakar klimatförändringar. Om man inte bryr sig om klimatförändringar, eller kanske till och med förnekar dem, så vill man inte skaffa AC eftersom man då erkänner att den andra sidan har rätt. Om man bryr sig om klimatförändringar så ses AC som något själviskt, som låter den enskilde slippa konsekvenserna av de ökade temperaturerna samtidigt som alla andra får det värre.

Européer har svårt att erkänna att de är betydligt fattigare än amerikaner. Du såg samma undermänskliga reaktion när JD Vance kritiserade EU.
Citera
2026-07-05, 05:47
Medlem
Dbloodss avatar
I Sverige behövs det knappast, vi har ett par strödagar per år där tempen överstiger 30-sträcket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in