2026-07-04, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ja, vi kanske kan vara överens om att det är rätt jävla ovanligt att

den som blir ihjälslagen står kvar

och att det är åtminstone ovanligt att

den som blir ihjälslagen faller framlänges och slår i pannan

däremot kanske det inte är helt ovanligt att den som blir ihjälslagen på detta vis roterar av slaget och faktiskt landar med ansiktet först mot marken.

Oavsett vilket så är personen redan medvetslös, eller t.om. död, och faller handlöst i backen.

Följaktligen kommer så gott som alla som blir ihjälslagna på detta vis att slå huvudet i backen på ett eller annat vis.
Men det har ju liksom inget med saken att göra.

Är du dum i huvudet?
Jag bara beskrev en olycklighet.
Citera
2026-07-04, 23:23
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Tja, en snabb googling gav vid handen att det finns ca 30 kända dödsfall inom MMA, och att frekvensen är jämförbar med den inom boxning. Huruvida det finns någon koppling till ett direkt slag mot huvudet som dödsorsak har jag dock inte googlat. Men MMA fokuserar ju i större utsträckning på fler delar av kroppen än huvudet och fler metoder än direkta slag (och sparkar) mot huvudet, än vad boxning gör.

Du googlar och tar till AI. Men fan 30. Då måste du klassgöra dessa dödsfall också. Var den ren tillfällighet. Jag menar vad man läst om kring fighters är det en stor grej. De gillar att fighta, men de gillar inte att döda. I Japan Prime vägrade ju många delta för det var för farligt för motståndaren. De gillar att slå KO men att personen ska vara ok efter det.

Att slå ihjäl en annan i en ring är ju inget direkt plus i den världen.
Citera
2026-07-05, 00:06
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kijah
Hur kan ett enda knytnävsslag i sällsynta fall leda till döden? Är det främst träffpunkten, kraften eller fallet efteråt som avgör?

Började fundera efter händelsen i Köpenhamn.
Folk blir ju misshandlade dagligen men är ju sällan någon avlider och därskilt efter ett enda slag.
Vart på huvudet är det känsligast att träffas?
Eller beror det på hur hårt slaget är, att träffar man med en jäkla smäll så hjärnan skakas om är det kört? Hur skyddat/känsligt är det egentligen??

Nu var väl inte så att polisen i Köpenhamn slagen av ett enda slag. Enligt vittnesmål så blev han sänkt av ett slag och sen sparkad 10-20 gånger av olika individer. Kanske stampad och hoppad på också. Men om man utgår från din frågeställning så kan man ju ha ett jävla oflyt men de som dött av "ett slag" oftast fallet illa efter slaget. Dvs bakhuvudet i asfalten eller nåt sånt
Citera
2026-07-05, 00:09
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kijah
boxare, försöker de träff mot huvudet för ko eller tänker de på vart de slår för att inte orsaka dödliga skador?

De slår nog för att vinna. En boxare som möter en boxare har nog störts chans med en hård träff i magen. De boxare som dör av slag har under 10 år kanske blivit bombade av slag mot huvudet av 100-tals personer
Citera
2026-07-05, 00:12
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Det vara bara en och endast en person som polisen eftersökte. Vid häktningsförhandlingen berättade åklagaren att det finns en film där det syns att det är MGM som utdelar "slaget". Ingen annan är så vitt känt misstänkt eller efterlyst i samband med dödsfallet. Ett slag, en gärningsman, det är vad som är känt från polisen och åklagaren.

Vad jag har läst så har dom sökt en person(som nu har anmält sig) inte att han var den enda gärningsmannen. De andra kan ju redan blivit gripna. De har inget att vinna på att säga att de har 3 gripna och vi söker den 4e
Citera
2026-07-05, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Nu var väl inte så att polisen i Köpenhamn slagen av ett enda slag. Enligt vittnesmål så blev han sänkt av ett slag och sen sparkad 10-20 gånger av olika individer. Kanske stampad och hoppad på också. Men om man utgår från din frågeställning så kan man ju ha ett jävla oflyt men de som dött av "ett slag" oftast fallet illa efter slaget. Dvs bakhuvudet i asfalten eller nåt sånt

Mhm, Dansk eh?
Citera
2026-07-05, 00:14
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Skulle någon kunna knocka Zlatan med ett slag?

Man kan knocka alla med ett slag. Beror på vem som slår och vart den träffar. Vissa har bara jävligt tuff nacke/käke. Har kollat på mma/ufc/k1 och vissa var bara jävligt tåliga men alla har blivit knockad någon gång
Citera
2026-07-05, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorzo
Är du dum i huvudet?
Jag bara beskrev en olycklighet.

ja om du inte förstod vad jag skrev, då är du dum i huvudet, men det var väl iofs rätt uppenbart redan av ditt första inlägg, vilket väl också framgick ganska tydligt av mitt svar för jag höll ju i grund och botten med dig.
Citera
2026-07-05, 01:38
Medlem
Citat:
Vad jag har läst så har dom sökt en person(som nu har anmält sig) inte att han var den enda gärningsmannen. De andra kan ju redan blivit gripna. De har inget att vinna på att säga att de har 3 gripna och vi söker den 4e

Säkert, åklagaren har låtit gripa fyra personer men håller tre av dem hemliga och låter bara häkta en och påstår då att "slaget" syns på video eftersom han inte vill att domstolen ska veta att det finns flera misstänkta som redan är gripna. Föddes du igår eller?
Citera
2026-07-05, 01:43
Medlem
Citat:

Varför länkar du inte till detta "vittnesmål"?

"Kanske stampad och hoppad på", "kanske"? Kanske var det en rysk missil som träffade honom i huvudet? Kanske dog han plötsligt av aids? Kanske har åklagaren gripit en hel busslast misstänkta? Varför inte hitta på lite mer när du ändå är i farten?

Oftast dör inte folk av att bli slagna, så då är han väl inte död då!?
Citera
2026-07-05, 01:43
Medlem
Citat:
ja om du inte förstod vad jag skrev, då är du dum i huvudet, men det var väl iofs rätt uppenbart redan av ditt första inlägg, vilket väl också framgick ganska tydligt av mitt svar för jag höll ju i grund och botten med dig.

Gött, då är vi båda dumma i huvudet.
Citera
2026-07-05, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Du googlar och tar till AI. Men fan 30. Då måste du klassgöra dessa dödsfall också. Var den ren tillfällighet. Jag menar vad man läst om kring fighters är det en stor grej. De gillar att fighta, men de gillar inte att döda. I Japan Prime vägrade ju många delta för det var för farligt för motståndaren. De gillar att slå KO men att personen ska vara ok efter det.

Att slå ihjäl en annan i en ring är ju inget direkt plus i den världen.

Nej, jag måste ingenting. Jag konstaterar bara att det inte är, som du antydde, ovanligare med dödsfall inom MMA än inom boxning.

Vad du anser om olika fighters syn på faran i dessa sporter är helt irrelevant i sakfrågan. Givet sporten de utövar lär de dessutom ha helt andra referensramar än oss "vanliga" människor. Varje gång de slår eller sparkar någon hårt i huvudet finns risken att personen avlider, men det hindrar dem inte från att delta och rikta hårda slag och sparkar mot andras huvuden, eller utsätta sig själv för samma risk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in