2026-07-04, 22:51
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Bilen är lite som ett Amerikanskt hus, stora fönster, ingen isolering, och oftast placerad i direkt solljus nära en stor parkering med varm svart asfalt. Det blir väldigt mycket varmare i en bil jämfört med ett välbyggt, välisolerat och passivt kylt hus och därför behöver bilen AC, men ditt hus har mindre behov av det. Å vill du ändå ha AC för att det blir lite för varmt inne så är det ju bara att installera.

Jag skulle inte vilja bo utan AC då jag föredrar komfort, att ha sex med tjejen på sommaren är också 100ggr bättre när man har AC hemma och slipper svettas som en gris
Citera
2026-07-04, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Man mår skit av AC helt enkelt. Luftrören blir knas och för dom varit i USA och sen kommit hem vet att rösten låter annorlunda efter dom extrema svängningarna. Det behövs ingen AC i Norden. Det är inte ens varmt här.

Du undviker de problemen om du har en luft fuktare. AC suger ut all värme, ergo luftfuktighet.
Citera
2026-07-04, 22:58
Medlem
AC är ok i bilen. Behövs absolut inte i svensk sommar. Bott på många ställen där 28-34 grader är normalt. Räcker med takfläkt, kroppen vänjer sig vid värmen efter någon vecka eller 2 och fungerar normalt även vid 30+ ute. Det är något som fördröjs eller aldrig händer när man hänger i klimatiserade utrymmen för mycket.

Det vet inte de flesta svennebananer för att det är aldrig 30+ mer än någon enstaka dag i detta land.

AC är ett amerikanskt påhitt för att ni ska sitta inne i kontrollerat klimat av en maskin ni har betalat pengar för och som ni betalar löpande el för.

Sorglig utveckling...
Citera
2026-07-04, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Min portabla ligger på 1200W. Den täcker rummet jag är i. Inget Schuko pallar 4kW, var fick du det ifrån?

1fas 16A klarar många schuko av.
Aldrig sett en portabel ac som behöver 4kW för att kyla sovrummet dock. Snarare 0,5-1kw om den står på.
Citera
2026-07-04, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebetalaren23
Du undviker de problemen om du har en luft fuktare. AC suger ut all värme, ergo luftfuktighet.
Alla dessa prylar man ska ha. Jag lider verkligen inte av vädret i Norden och undviker gärna att köpa onödiga prylar.
Citera
2026-07-04, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Alla dessa prylar man ska ha. Jag lider verkligen inte av vädret i Norden och undviker gärna att köpa onödiga prylar.

Det är för att vissa lägenheter inte är byggd aför värmen. Min lägenhet kan vara över 26-35 grader även efter kl. 24 medans i lägenhet som byggs rätt så bryter du inte en svettdroppe.
Citera
2026-07-04, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebetalaren23
Det är för att vissa lägenheter inte är byggd aför värmen. Min lägenhet kan vara över 26-35 grader även efter kl. 24 medans i lägenhet som byggs rätt så bryter du inte en svettdroppe.
I den värmen sover man utomlands i. Funkar ett par några veckor även i Sverige. I alla fall för mig. Man får byta lakan lite oftare och hänga upp täckena på vädring över dörrarna men hellre det än massa prylar att hålla reda på. Om du lider av det förstår jag inköpet dock.
Citera
2026-07-04, 23:20
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av din.mats.i.skolan
I hus är det oftast luftvärmepumpen som man kör baklänges, de är inte så effektiva som en riktig AC. En fördel med de portabla är att man kan isolera kylan till bara sovrummet (tja, eller vilket rum du nu vill, kanske dasset om man vill skita mer avslappnat).

Min är supereffektiv och en LVP är definitivt en mer riktig AC än en som bara kan kyla.
LVP:er är överlag överlägsna och "springer i cirklar runt" annan mer begränsad teknologi.

Min är både klassiskt fjärrstyrd och IoT-styrd. Dessutom är den internt programmerbara styrningen otroligt användbar. Jag har t.ex. ett program för när jag tränar(bygger Vo2-max(pain cave)) innomhus och får en kylning för kroppen som andra inte kan få. Överlägset alla andra alternativ.
Min har värmesensorer som ser rummen och kroppar. Detta gör att man kan välja att rikta värme/kyla/fläkt mot eller bort från där man är.

IoT-styrningen gör att LVP:erna kan integreras med styrningen av det totala hushållet. Avfukting mm. mm. Jag kan ha 6 eller 8 olika inomhusenheter mot min enda supereffektiva utomhusenhet.
Min kondensvattenpump är en "custom"-variant med hög kapacitet. Vilket gör mitt LVP-system högeffektivt i båda mina fastigheter.

LVP är king. Drar extremt lite energi och ger enorma mängder hälsosam miljö för väldigt lite pengar.

Har man som jag kraftigt överskott av solel och batterier så tjänar en LVP in sig själv redan första halvåret i drift i jämförelse med alla andra energialternativ.
Jag har egen ved t.ex. Men veden måste processas, flyttas och staplas. Sådant tar både tid och energi.

LVP:er är klart överlägsna.
Citera
2026-07-04, 23:21
Medlem
Jordgubbes avatar
Per capita, är inte japanerna snäppet värre?
https://www.apolloacademy.com/air-conditioning-across-countries/

I absoluta tal är kineserna förstås värst.
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/air-conditioning-usage-by-country
Citera
2026-07-04, 23:25
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Låter extremt snålt av kommunen.

1/ Många andra kommuner har ingen luftkonditionering alls på sina boenden.

2/Det räcker ganska långt.
Citera
2026-07-04, 23:26
Medlem
karlgunnars avatar
Totalt förbjudet att installera nån form av AC i min BRF och den pumpar ut så sjukt varm luft i FTXen hela tiden så man håller på att dö, därför kör dom flesta "en-slang" AC som inte är effektiv för fem jävla öre och drar 2kW konstant och dessutom har dom endera fönster eller balkongdörren öppen, total efterblivenhet.
Citera
2026-07-04, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DayGuy
Varför skulle det inte gå att installera en AC i en lägenhet?
Visst går det i en del fall, men det får ju fastighetsägaren göra, enskilda boende får inte borra hål i fasaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in