Citat:
Ursprungligen postat av
din.mats.i.skolan
I hus är det oftast luftvärmepumpen som man kör baklänges, de är inte så effektiva som en riktig AC. En fördel med de portabla är att man kan isolera kylan till bara sovrummet (tja, eller vilket rum du nu vill, kanske dasset om man vill skita mer avslappnat).
Min är supereffektiv och en LVP är definitivt en mer riktig AC än en som bara kan kyla.
LVP:er är överlag överlägsna och "springer i cirklar runt" annan mer begränsad teknologi.
Min är både klassiskt fjärrstyrd och IoT-styrd. Dessutom är den internt programmerbara styrningen otroligt användbar. Jag har t.ex. ett program för när jag tränar(bygger Vo2-max(pain cave)) innomhus och får en kylning för kroppen som andra inte kan få. Överlägset alla andra alternativ.
Min har värmesensorer som ser rummen och kroppar. Detta gör att man kan välja att rikta värme/kyla/fläkt mot eller bort från där man är.
IoT-styrningen gör att LVP:erna kan integreras med styrningen av det totala hushållet. Avfukting mm. mm. Jag kan ha 6 eller 8 olika inomhusenheter mot min enda supereffektiva utomhusenhet.
Min kondensvattenpump är en "custom"-variant med hög kapacitet. Vilket gör mitt LVP-system högeffektivt i båda mina fastigheter.
LVP är king. Drar extremt lite energi och ger enorma mängder hälsosam miljö för väldigt lite pengar.
Har man som jag kraftigt överskott av solel och batterier så tjänar en LVP in sig själv redan första halvåret i drift i jämförelse med alla andra energialternativ.
Jag har egen ved t.ex. Men veden måste processas, flyttas och staplas. Sådant tar både tid och energi.
LVP:er är klart överlägsna.