2026-07-04, 17:38
Medlem
Vet inte om det är rätt forum?

Har varit borta några veckor och när jag kom hem hade maten ruttnat. Det luktade fan. Det var köttbullar - fiskpinnar - vita bönor - potatis. Har nu slängt allt och diskat hyllorna. Har nu lagt in ny mat i enlighet med den gamla. Men det luktar fortfarande en hel del. Vad kan jag göra?
Citera
2026-07-04, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren

Har varit borta några veckor och när jag kom hem hade maten ruttnat. Det luktade fan. Det var köttbullar - fiskpinnar - vita bönor - potatis. Har nu slängt allt och diskat hyllorna. Har nu lagt in ny mat i enlighet med den gamla. Men det luktar fortfarande en hel del. Vad kan jag göra?
1. Se till att elen varit påslagen hela tiden.
2. Se till att kylskåpet fungerar korrekt.
3. Sluta låta mat ligga för länge så det hinner bli gammalt.
4. Använda hjärnan.
Citera
2026-07-04, 17:44
Medlem
Citat:

Köp några citroner och dela på mitten och lägg in på varje plan.

Du kan även ställa in skålar med ättika på varje plan. Det luktar ju lite starkt i sig självt, men är oxå gansk bra på att ta bort dålig lukt.

Sen ska du nog rengöra kanter och lister en gång till.
Citera
2026-07-04, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Vi frågar AI.

Häll ättika i en skål: Använd vanlig ättika (24 %) eller ättiksprit (12 %). Placera skålen i kylen: Låt den stå på en hylla mitt i kylskåpet. Låt verka: Det tar vanligtvis några timmar eller över natten för lukten att försvinna.

Det tar lite längre tid än så.
Citera
2026-07-04, 18:01
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:

Skit på en tallrik och sedan ställ i kylskåpet... ELLER !!! Kan låta lite kontroversiellt men testa google så kanske de där städkärringarna från media dyker upp med råd.. Flashback funkar det med iofs.
Citera
2026-07-04, 18:12
Medlem
Jordgubbes avatar
Är inte varför mer intressant? Har du fiskpinnar i kylskåp? Rester kan man ha några enstaka dagar, låter som du varit jorden runt, kommit hem och blivit förvånad.
Citera
2026-07-04, 18:29
Medlem
pn222jws avatar
Tänk på att tillsluta öppnade förpackningar - alltså inte en halv tomat eller en halvtom tonfiskburk. Man kan använda påse och plastklämma.
Citera
2026-07-04, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Är inte varför mer intressant? Har du fiskpinnar i kylskåp? Rester kan man ha några enstaka dagar, låter som du varit jorden runt, kommit hem och blivit förvånad.
Varit i Dubai i 18 dagar. Alla tankarna gick till att planera resan - packning mm. Hade inte en tanke på att slänga all mat. Dyrköpt läxa.

Lägger frysta fiskpinnar i kylen för att tillaga några dagar senare.
Citera
2026-07-04, 18:36
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Citat:

Rätt forum är förmodligen Samhall. Här är tips från coachen:

- Slänga alla färskvaror inan du åker bort. De du kan spara är sådant som står i stängda förpackningar.
- Allt i kyl och frys som släpper vätska om strömmen går skall ligga i plastbalja. I moderna frysar ligger nästan allt i balja, men det kan finnas galler. Får du läckage av köttsaft etc ut på golvet och du är borta ett tag så är det kanske lättare att slänga huset än att reparera skadan.
Citera
2026-07-04, 19:14
Medlem
Onanikrems avatar
Åk till återvinningen med kylen och köp en ny. Lukten sätter sig i plasten och går aldrig bort.
Citera
2026-07-04, 19:15
Medlem
jjujjus avatar
Stäng av kylen, städa med ättika som någon redan skrivit. Låt kylskåpsdörren vara öppen och vädra 2-3 dagar.

När den är ren och har torkat och lukten är borta då kan du öppna kylen igen.

Använd hushållspapper med ättika så att du inte smetar runt lukten. Torka och släng, torka och släng hylla för hylla, vägg för vägg.

Finns ingen chans att lukten sitter kvar efter detta.

Och varför slängde du inte maten innan du åkte iväg?
Citera
2026-07-04, 19:26
Medlem
En skål ättika 12% sen en skål malet kaffe. Låt stå ett par dagar. Vädra sen ett par dagar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in