Citat:
Ursprungligen postat av
ViribusUnitis
Om du hävdar att Stalin inte var marxist har du uppenbarligen inga kunskaper om ämnet ö.h.t.
Den här sidan kanske säger annorlunda?
https://www.pilum.nu/3-personer/mario-sousa/
Citat:
Lenin anpassade ideologin till makt och ryska förhållanden;
Visst. Han ändrade och lade till och drog ifrån. Frågan är vad Marx skulle tyckt?
Men det är meningslöst att frågar i oändlighet var och när läran slutar och blir något annat. Det kan vi bjäbba om i oändlighet, vi kommer aldrig fram till ett svar.
Citat:
Stalin var en trogen elev till Lenin.
Helt sant. Han fortsatte enmansdikaturen. Fortsatte bygga koncentrationsläger. Det enda nya var att inte stanna för att mörda sina partikamrater.
Citat:
Stalin gav upp en lovande karriär som präst eller lärare för att bli marxistisk revolutionär under en tid då det inte alls var realistiskt att bolsjevikerna skulle ta makten; det var rent ideologiskt drivet.
Eller kanske för att legitimera sina bankrån och sina mord? Nej. Jag tror inte på det. Han skippade prästbanan visst. Liksom många andra gjort för att de slutat tro på läran. Men han kunde valt vad som helst. Min gissning är att han såg en möjlighet till framgång och gemenskap hos bolsjevikerna och att han insåg att "här kan jag göra skillnad". Jag har sett den resan hos hundratals andra vänstermänniskor. De kunde lika gärna blivit höger.
Citat:
Sovjetunionens största brott, det ukrainarna kallar Holodomor, är ett bra exempel på marxism i praktiken. Stalin byggde denna politik på Marx teori om bas/överbyggnad.
Så sant. Men frågan är om Stalin drevs av något annat än egen makttänkande. Hade han tänkt att hans maktposition tjänat mer på en fortsatt kapitalism så hade han naturligtvis drivit den linjen. Tänk på hur han manövrerat ut vänstern, för att sedan ta upp deras program! Stalin hade varit pro Bucharin i åratal, dvs pro fri marknad, och sågat Preobzjenski.
Som sagt, makt, inte ideologi.
Citat:
Alla ideologier anpassas till makt, så om du menar att det finns en renare marxism som inte är befläckad av marxismens historia i Sovjet får du problem.
Absolut inte. Stalin liksom Kampuchea år noll var klockrena följder av den mentalsjuka marxistiska världsåskådningen.