2026-07-04, 10:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Såg en undersökning som sa att det vanligaste är 20-30 tusen för en barnfamilj.
Då är det troligen en semester i Europa, t.ex. Spanien.

Problemet är att om du åker utanför Europa som någon ovanstående har gjort så konkurrerar du plötsligt med folk som har en helt annan lönenivå, t.ex. Amerikanska barnfamiljer med en årslön på över 2 miljoner.
Då betalar du per automatik mer pga utbud/efterfrågan.

Måste väl vara svårt att semestra en hel familj i Spanien för 20-30 tkr inkl allt?
5-7,5 tkr per skalle. Flyg, boende, mat och ev transporter, entreavgifter etc. Kanske funkar för två, men knappast en familj på två vuxna och två barn?
Citera
2026-07-04, 10:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Beror helt enkelt på vad du har tänkt att göra på semestern med familjen, åka utomlands eller vara hemma i Sverige?

Jag kan dock rekommendera Öland en vecka, finns billig stuga att hyra på Högby If, ligger vid en idrottsplats och mina syskonbarn hade det riktigt roligt med att hoppa höjdhopp, längdhopp med mera.

Stranden ligger heller inte långt därifrån och sen finns det även ett dinosauriemuseum man kan besöka i Kalmar.

Vi betalade inte mycket för allt, stugan gick på ca 4000kr för en vecka (6-bäddars) och det finns en större föreningslokal där du kan förvara och tillaga mat. Bil är dock ett måste om du skall ta dig dit.

Låter klart prisvärt, men alltid väderberoende här i Sverige, men Öland har ju i vart fall bäst odds! 🙂👍
Citera
2026-07-04, 10:54
Moderator
Sun Rulers avatar
Vi spenderar ca 1500-2000 kr per dag här i Spanien på tre personer för mat och nöje (boendet är vårt eget).

Flyget kostade ca 30k (SAS Business).
Citera
2026-07-04, 11:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Det är såklart väldigt olika beroende på vad man gör. Vi la ca 75k på 6 dagar i maj och samtidigt så lägger vi betydligt mindre på en månad i Italien just nu.

Ja, man inser att pengarna inte är supermycket värda nu för tiden. Med resa, boende, mat och nöjen för en familj på 4-5 personer är det inga problem att bränna 100 tkr för en vecka. Detta utan någon extravagant lyx. 50-60 tkr så är det budget. Men det är bara att acceptera om man vill lämna Sverige, regn och rusk så här års.
Citera
2026-07-04, 11:13
Medlem
Twitterturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Måste väl vara svårt att semestra en hel familj i Spanien för 20-30 tkr inkl allt?
5-7,5 tkr per skalle. Flyg, boende, mat och ev transporter, entreavgifter etc. Kanske funkar för två, men knappast en familj på två vuxna och två barn?
Finns paket man kan snickra ihop på t.ex. Ving som landar på den summan.
Sedan kommer man undan billigare om man sköter all bokning själv.

Vi var på en lyxig all inclusive semester förra året som landade på cirka 20 000 för tre personer för en vecka, hade varit möjligt att spara flera tusenlappar om man gick ner i standard vilket jag tror den genomsnittliga svensken gärna gör.
Citera
2026-07-04, 11:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Vi spenderar ca 1500-2000 kr per dag här i Spanien på tre personer för mat och nöje (boendet är vårt eget).

Flyget kostade ca 30k (SAS Business).

Okej, för hur många personer då? Jag har aldrig flugit business på så korta sträckor. Men det är kanske värt det?
Citera
2026-07-04, 11:18
Medlem
Lägger ungefär 25k för en vecka med min familj på 4 inom Europa och det inlkuderar flyget.

Var i USA förra sommaren och det kostade 74k för 12 dagar.

Men annars brukar vi vara på släktingars sommarställen och det är i princip gratis. Vi tältar mycket och vandrar i Fjällen/Skärgården på sommrarna vilket blir gratis efter bensin och initiala kostnaderna för all utrustning.
Citera
2026-07-04, 11:18
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Funderar på vad som är normalt att lägga ned på en semesterresa för en helt vanlig barnfamilj under sommaren. Vad kan det tänkas vara?

Googlade, men får känslan av att svaren man får där inte riktigt stämmer. Ett snitt blir väl sällan rätt, då det dras ned av dem som inte gör någonting. Läste för övrigt att en stor del av befolkningen inte har råd att åka på semester.

Vad är en "normal" semesterbudget för en familj på två vuxna och två barn? Säg en semestervecka.

Var bor ni och hur? Camping, glamping, hotell, stuga, utomlands eller tältar ni på allemansrätten?
Hur reser ni? Cykel är billigare än flyg.
Mat: är ungarna bortskämda och kräver ute-mat och gofika? eller kan ni äta gryta som är billigt, mättande, drygt, näringsrikt och boooring?

Kör budget för att en ”normal” semestervecka motsvarar ca 1 månadslön extra, vilket innebär att NU börjar du/ni spara till nästa års semester så ni enkelt kan ta av den budgeten då, utan att försätta er i svårigheter.
Citera
2026-07-04, 11:23
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Okej, för hur många personer då? Jag har aldrig flugit business på så korta sträckor. Men det är kanske värt det?
För tre personer.

Maten är förvånansvärt bra men det handlar framför allt om att inte sitta som packade sillar, lounge, fast track på Malagas flygplats osv.
Citera
2026-07-04, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
...eller tältar ni på allemansrätten?
Kan faktiskt bli lite trött på de där som inte har råd att åka på semester.

Där jag bor kan man ta lokalbussen till fantastiska platser, publika vindskydd där Länsstyrelsen placerar ut ved för eldning. Jag är övertygad om att det är så i hela landet, men man kanske måste ta en annan buss.

Tror också att en sådan semester kan vara mer än bättre än en vecka på mallis, om man som förälder engagerar sig. Fiska, plocka bär, vandra, titta på fåglar...

Om barnen är femton förstår jag, men vilken unge på åtta-tio vill inte vara med om ett äventyr i skogen?
Citera
2026-07-04, 11:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Var bor ni och hur? Camping, glamping, hotell, stuga, utomlands eller tältar ni på allemansrätten?
Hur reser ni? Cykel är billigare än flyg.
Mat: är ungarna bortskämda och kräver ute-mat och gofika? eller kan ni äta gryta som är billigt, mättande, drygt, näringsrikt och boooring?

Kör budget för att en ”normal” semestervecka motsvarar ca 1 månadslön extra, vilket innebär att NU börjar du/ni spara till nästa års semester så ni enkelt kan ta av den budgeten då, utan att försätta er i svårigheter.

Blir en vecka ned till medelhavet. Dryga 40 för resan inkl boende och transport. Tillkommer mat och nöjen. Kanske landar på 55 totalt, men då vi är två som delar och arbetar ryms det inom ordinarie månadslön.
Citera
2026-07-04, 12:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Kan faktiskt bli lite trött på de där som inte har råd att åka på semester.

Där jag bor kan man ta lokalbussen till fantastiska platser, publika vindskydd där Länsstyrelsen placerar ut ved för eldning. Jag är övertygad om att det är så i hela landet, men man kanske måste ta en annan buss.

Tror också att en sådan semester kan vara mer än bättre än en vecka på mallis, om man som förälder engagerar sig. Fiska, plocka bär, vandra, titta på fåglar...

Om barnen är femton förstår jag, men vilken unge på åtta-tio vill inte vara med om ett äventyr i skogen?

Ganska många skulle jag tro. Det ska vara fart och fläkt. Sen kommer de fråga varandra vad de gjort under semestern och då är det högre status att ha tillbringat någon vecka i Spanien eller Grekland än under ett vindskydd i skogen. Möjligen kan ett besök på Gröna Lund eller Liseberg funka, men det är ju bara en dag. Det förväntas hända saker. Att bara ta det chill tycker jag är skönt, men barn tröttnar snabbt på det.
Senast redigerad av IMBILDEN 2026-07-04 kl. 12:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in