2026-07-01, 20:18
Medlem
flugornass avatar
nu har jag fått förklarat för mig att megane har samma anslutning på låg och hög så man måste ha en special adapter för att fylla på gas.
så nu skiter jag i det här med ac
Citera
2026-07-01, 20:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flugornas
Min Renault från 2004 har nästan igen AC, nu säger dom som kan att man kan fylla på den själv så jag har googlat och hittar att man kan köpa en burk från typ duracool med en slang.
Har någon av er erfarenhet av hur man vet vart man sätter slangen?

Det är ju varmt som attans i bilen och jag har provat knappen ta luft inifrån som han bosse bildoktor skrev men det hjälper inte.

Är det värt att betala nästan 400 kr med frakt?

Jo jag vet att det kan finnas ett litet litet håll, men jag behöver det ju bara nu när det är varmt, så om det slutar kyla i höst gör ju inget.

Jo jag har förstått att det tydligen är miljö vidrigt att använda det, men jag bryr mig inte om det jag vill bara kunna åka och handla utan att svettas i bilen.

Nu till sakfrågan är det svårt att göra det här själv?
Hög och låg hit och dit när man googlar hur vet jag vad som är vad?
Just det en Megane är det.
Har du hål i din pissiga ac så kommer det läcka ut samma dag. Kanske ska laga den innan någon idiot fyller den
Citera
2026-07-01, 21:51
Medlem
Roffedyngiss avatar
Auto Butler har kampanj med AC-service från 625:-
https://www.autobutler.se/

Kan vara värt att kolla om det finns någon deltagande verkstad i närheten.
Citera
2026-07-02, 11:53
Medlem
tnems avatar
Citat:
Min Renault från 2004 har nästan igen AC, nu säger dom som kan att man kan fylla på den själv så jag har googlat och hittar att man kan köpa en burk från typ duracool med en slang.
Har någon av er erfarenhet av hur man vet vart man sätter slangen?

Det är ju varmt som attans i bilen och jag har provat knappen ta luft inifrån som han bosse bildoktor skrev men det hjälper inte.

Är det värt att betala nästan 400 kr med frakt?

Jo jag vet att det kan finnas ett litet litet håll, men jag behöver det ju bara nu när det är varmt, så om det slutar kyla i höst gör ju inget.

Jo jag har förstått att det tydligen är miljö vidrigt att använda det, men jag bryr mig inte om det jag vill bara kunna åka och handla utan att svettas i bilen.

Nu till sakfrågan är det svårt att göra det här själv?
Hög och låg hit och dit när man googlar hur vet jag vad som är vad?
Just det en Megane är det.

Har du kontrollerat så inte kondensorn är igensatt. Betydlig billigare och enklare att rengör.
Citera
2026-07-02, 16:31
Medlem
Kryckmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Ja, det priset kan nog stämma, om du lämnar in bilen i INDIEN eller liknande...

Jag kollade listpris hos Meca och Mekonomen för en Renault Megane av den årsmodell TS har.

Vill TS spara in pengar på bilägandet så är det inte genom en enkel felsökning och förhoppningsvis bara påfyllning av kylmedium. I TS läge, som jag uppfattar det startar han från noll, hade jag fokuserat på att lära mig upptäcka och åtgärda tvåorna själv innan besiktning istället. Där finns massor av pengar att tjäna, det är betydligt svårare att göra bort sig och framför allt är det lagligt och inget som leder till körförbud på bilen - tvärt om.
Citera
2026-07-02, 16:57
Medlem
hippilis avatar
Citat:
nu har jag fått förklarat för mig att megane har samma anslutning på låg och hög så man måste ha en special adapter för att fylla på gas.
så nu skiter jag i det här med ac
Förstår mycket väl att du skiter I det här med AC

Det har jag gjort för längesedan det är inte värt krångel för en vecka sommartempratur max 2 veckor på ett ett helt år man öppnar fönster och ventilation när man kör istället men kan vara önskvärt med AC dom få gångerna man fastnar i bilköer man vänjer sig med att vara utan AC lika dant som man vänjer sig med

Har haft fungerande i några bilar man inte använt bara kollat om det fungerar innan försäljning
Citera
2026-07-02, 20:08
Medlem
Citat:
Tack för svar men varför skulle dom bli arga det förstår jag inte, och vart går det fel det är väl bara att köpa en burk och fylla på om man vet vilken av de två anslutningar man skall använda vid påfyllningen?
Så det är väl min fråga vart fyller jag på med burken.
Har du ful-ac i och du kör den till en verkstad så kraschar deras maskin. Har du råd med det så fyll
Citera
2026-07-03, 01:17
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Både ja och nej på vad?
Kan jag fylla på själv?
Nu ser jag på carup att bosse säger att man skall öppna en dörr och sedan öppna och stänga en annan i snabb takt, är den karl verkligen trovärdig.

Har du erfarenhet av att fylla på AC själv?
Så vad på frågan är svaret ja och vad är nej?

Jag fyllde på min AC själv, men eftersom systemet var helt tomt på gas hade det kommit in luft som gjorde att det kom konstiga ljud från luftutblåsen med AC igång. Jag fick göra om allt och köpte en pump med manometerställ så jag kunde vacuumsätta systemet och låta det stå under vacuum i 2 dygn tills all fukt därinne avdunstat innan jag fyllde på med gasol utan att få in någon luft.
Sedan fick jag byta tryckkontakt eftersom den läckte vilket man såg på att fluorescerande olja från min första påfyllning hade läckt ut och samtidigt bytte jag torkfiltret.
Nu kyler AC bra, men jag har upptäckt att en gummislang blivit svullen så det blir till att göra om allt och fixa slangen, vilket innebär att jag måste släppa ut gasen igen.
När man fyller på ska man tänka på att påfyllningskiten ofta innehåller olja, så man inte råkar fylla på för mycket olja vid upprepade påfyllningar. Man kan köpa kit med bara gas utan olja också. Sedan ska man inte trycka in för mycket gas utan kanske 300-400 gram gasol i en bil som din. Man kan inte köpa original kylmedium som privatperson så det är gasol som gäller om man fyller på själv.
Citera
2026-07-03, 22:50
Medlem
flugornass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Har du hål i din pissiga ac så kommer det läcka ut samma dag. Kanske ska laga den innan någon idiot fyller den
Idioten som tänkte fylla på är jag själv.
Men eftersom du inte läst det viktigaste i tråden så kan jag med min nya kunskap upplyssa dig om att det skiter sig, för Megane -04 har samma anslutning på högtrycket som på lågtryck så det kräver en special adapter för att göra det själv.
Så idioten alltså jag gav upp och kör med korsdrag i bilen.

Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Har du kontrollerat så inte kondensorn är igensatt. Betydlig billigare och enklare att rengör.
Oj oj även jag begriper att det är skillnad på kondensorn för AC och kylaren för vatten.
Men du kanske har något mirakel tips med bikarbonat för det verkar ju fungera till det mesta.
Citera
2026-07-03, 23:06
Bannlyst
Citat:
Men eftersom du inte läst det viktigaste i tråden så kan jag med min nya kunskap upplyssa dig om att det skiter sig, för Megane -04 har samma anslutning på högtrycket som på lågtryck så det kräver en special adapter för att göra det själv.

Oj oj även jag begriper att det är skillnad på kondensorn för AC och kylaren för vatten.
Men du kanske har något mirakel tips med bikarbonat för det verkar ju fungera till det mesta.
Ändå skönt att höra. Den där gasolgasen du hade tänkt trycka i bilen är piss den också.
Citera
2026-07-03, 23:28
Medlem
flugornass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Ändå skönt att höra. Den där gasolgasen du hade tänkt trycka i bilen är piss den också.
Om det inte hade vart så struligt med anslutningar så hade jag fyllt på utan hänsyn till miljö, jag brukar fundera över hur mycket skit alla fartyg spyr ut som transporterar olja till våra fordon och då inser jag att jag skiter i miljön och påverkan bara det är svalt i bilen.

Men nu sket det sig på grund att jag köpte fel årsmodell av Renault Megane.
Gasolen i sig är väl inte som du skriver skit, husbilar och liknande har väl kylskåp som drivs på gasol?
Den ända respekten jag känner i det här är för auktoriserade företag som råkar få utrustningen förstörd på grund av att dom inte blir upplysta om att det är gasol i bilens AC
Citera
2026-07-04, 11:04
Medlem
tnems avatar
Citat:

Nu försöker du spela Allan.
Jag har inte snackat något om kylaren för vattnet.
I dinTS framgår det inte heller om vad du har gjort för undersökning.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in