Läste den första ( Folkets hjälte) ett år sedan. För den som inte läst den, så gör det - För den är en bladvändare i en mycket bra konstruerat deckare i ungefär ett nutidssverige. Den ÄR bra. Läs !
I Skjut Gräv Tig så har vi hoppat fram några år , och Sverige har förvandlats till ett dystopiskt samhälle som blivit överväldigat av gängrelaterat övervåld in i minsta lilla samhälle efter att ha spritt sig från våra tre metropoler . Och där börjar det bli lite väl utflippat i sig.
I bokens huvudtema följer vi ett gäng unga somalier ur en viss klan utskickade från hemlandet för att "ta itu" med en annan klan som antas ha mördat den egna klanens medlemmar långt upp i norrland. Med omvägar genom ett väl beskrivet dekadent vänsterfeministisk Stockholm och " sooda-Maahlm" som grabbarna "råkade" komma i kontakt med
Problemet med den här boken är att 550 sidor har disponerats i något slags metaverklighet som inte fungerar fullt ut som berättelse. Finns många händelser som man känner igen, alltid blandat med rena påhitt som inte ägt rum, för att slå in en kil mellan verklighet och fiktion . Fungerar ibland, ofta känns det lite väl esoteriskt .
Jag tyckte de första 100 sidorna var de bästa. I mitten så börjar upprepningarna fästa sig, och de sista 50 sidorna brydde jag mig inte ens om att läsa.
En besvikelse m.a.o. Jag tyckte väldigt mycket om Folkets Hjälte .
Skjut gräv tig kom ut den 9:e Juni i år antagligen inte så många som har hunnit läsa den nu 1 juli
Senast redigerad av Upplyften 2026-07-01 kl. 18:38.
Jag tror inte Sverige kommer vara vänster eller feministiskt i framtiden. Utvecklingen går mot ett mer auktoritärt samhälle. Men det kommer ta ett sekel innan massinvandringens konsekvenser har ebbat ut. Så gängkriminalitet är här för att stanna även om vänstern inte är det.
Jag håller med trådstartaren. "Folkets hjälte" var ju så *jävla* bra att man tappade andan.
SGT är inte på samma nivå, tyvärr, men fortfarande klart läsvärd.
I Folkets Hjälte är det en stor grej när bokens "jag" avslöjas, alltså den personens identitet. I SGT finns också bokens "jag" som är med i "Grupperingen". Det avslöjas i slutet att den personen heter "Angela" (s. 506) men jag kan inte minnas att denna "Angela" nämnts över huvud taget tidigare i boken. Har jag missat något?
Jag håller med trådstartaren. "Folkets hjälte" var ju så *jävla* bra att man tappade andan.
SGT är inte på samma nivå, tyvärr, men fortfarande klart läsvärd.
I Folkets Hjälte är det en stor grej när bokens "jag" avslöjas, alltså den personens identitet. I SGT finns också bokens "jag" som är med i "Grupperingen". Det avslöjas i slutet att den personen heter "Angela" (s. 506) men jag kan inte minnas att denna "Angela" nämnts över huvud taget tidigare i boken. Har jag missat något?
Jag är ganska säker på att jag inte kommer läsa den.
Ja, ok. "Jag" i den boken är en ung tjej, som typ är adopterad vietnames eller något åt det hållet. Hon är flickvän till en annan karaktär som figurerar tidigt i boken och deltar i ett vittnesförhör på polishuset som slutar i slagsmål. Tyvärr minns jag inte vad karaktären hette.
Ja, ok. "Jag" i den boken är en ung tjej, som typ är adopterad vietnames eller något åt det hållet. Hon är flickvän till en annan karaktär som figurerar tidigt i boken och deltar i ett vittnesförhör på polishuset som slutar i slagsmål. Tyvärr minns jag inte vad karaktären hette.
Två av sommarens stora skönlitterära romaner (Ultravåld och Kött, på andra respektive tredje plats) har 18 omdömen var.
Andra aktuella bästsäljare, från feelgood till deckare till kvinnor-kan-också, har som högst omkring 60-70 omdömen.
Skjut gräv tig (åttonde plats) har 168 (!) omdömen, fem lysande stjärnor. En bok på hyfsat mastiga 537 sid. som i skrivande stund har legat ute till försäljning i blott 28 dagar.
Har varenda Ganmanskalle där ute haft sitt livs läsupplevelse, eller är detta en (organiserad?) markering mot PK-mandarinerna som inte törs ta i hans briljanta satir?