2026-07-01, 18:21
Medlem
Upplyftens avatar
Läste den första ( Folkets hjälte) ett år sedan. För den som inte läst den, så gör det - För den är en bladvändare i en mycket bra konstruerat deckare i ungefär ett nutidssverige. Den ÄR bra. Läs !

I Skjut Gräv Tig så har vi hoppat fram några år , och Sverige har förvandlats till ett dystopiskt samhälle som blivit överväldigat av gängrelaterat övervåld in i minsta lilla samhälle efter att ha spritt sig från våra tre metropoler . Och där börjar det bli lite väl utflippat i sig.

I bokens huvudtema följer vi ett gäng unga somalier ur en viss klan utskickade från hemlandet för att "ta itu" med en annan klan som antas ha mördat den egna klanens medlemmar långt upp i norrland. Med omvägar genom ett väl beskrivet dekadent vänsterfeministisk Stockholm och " sooda-Maahlm" som grabbarna "råkade" komma i kontakt med

Problemet med den här boken är att 550 sidor har disponerats i något slags metaverklighet som inte fungerar fullt ut som berättelse. Finns många händelser som man känner igen, alltid blandat med rena påhitt som inte ägt rum, för att slå in en kil mellan verklighet och fiktion . Fungerar ibland, ofta känns det lite väl esoteriskt .

Jag tyckte de första 100 sidorna var de bästa. I mitten så börjar upprepningarna fästa sig, och de sista 50 sidorna brydde jag mig inte ens om att läsa.

En besvikelse m.a.o. Jag tyckte väldigt mycket om Folkets Hjälte .

Skjut gräv tig kom ut den 9:e Juni i år antagligen inte så många som har hunnit läsa den nu 1 juli
Senast redigerad av Upplyften 2026-07-01 kl. 18:38.
Citera
2026-07-01, 18:31
Medlem
ReflektivInsikts avatar
Jag tror inte Sverige kommer vara vänster eller feministiskt i framtiden. Utvecklingen går mot ett mer auktoritärt samhälle. Men det kommer ta ett sekel innan massinvandringens konsekvenser har ebbat ut. Så gängkriminalitet är här för att stanna även om vänstern inte är det.
Citera
2026-07-01, 20:18
Medlem
HBTKuks avatar
550 sidor låter kralligt. Den här typen av berättelser gör sig nog bäst på 150 sidor. Beställde nyss Folkets hjälte, ska läsa den i sommar.
Citera
2026-07-03, 22:48
Medlem
Har precis läst ut Skjut Gräv Tig.

Jag håller med trådstartaren. "Folkets hjälte" var ju så *jävla* bra att man tappade andan.

SGT är inte på samma nivå, tyvärr, men fortfarande klart läsvärd.

Citera
2026-07-04, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Har precis läst ut Skjut Gräv Tig.

Jag håller med trådstartaren. "Folkets hjälte" var ju så *jävla* bra att man tappade andan.

SGT är inte på samma nivå, tyvärr, men fortfarande klart läsvärd.

Kan du spoila vem jaget är i första boken? Tack.
Citera
2026-07-04, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Kan du spoila vem jaget är i första boken? Tack.

Menar du allvar? Varför vill du ha en bok spoilad? Det är väl roligare att läsa den?
Citera
2026-07-04, 10:09
Medlem
Citat:
Menar du allvar? Varför vill du ha en bok spoilad? Det är väl roligare att läsa den?
Jag är ganska säker på att jag inte kommer läsa den.
Citera
2026-07-04, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Jag är ganska säker på att jag inte kommer läsa den.

Citera
2026-07-04, 19:45
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Citera
2026-07-04, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften

Citera
2026-07-07, 16:30
Medlem
Abnormals avatar
Bokustoppen just nu:

Två av sommarens stora skönlitterära romaner (Ultravåld och Kött, på andra respektive tredje plats) har 18 omdömen var.

Andra aktuella bästsäljare, från feelgood till deckare till kvinnor-kan-också, har som högst omkring 60-70 omdömen.

Skjut gräv tig (åttonde plats) har 168 (!) omdömen, fem lysande stjärnor. En bok på hyfsat mastiga 537 sid. som i skrivande stund har legat ute till försäljning i blott 28 dagar.

Har varenda Ganmanskalle där ute haft sitt livs läsupplevelse, eller är detta en (organiserad?) markering mot PK-mandarinerna som inte törs ta i hans briljanta satir?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in