Citat:
Ursprungligen postat av
ladicius
Men andra ord är Afrika "världens snabbast växande miljöförstörande, globalistiska plåga"
Tänk er ett par, tre miljarder extra människor som alla vill konsumera meningslösa prylar, åka i bilar och allt annat trams. Om jorden hade det tufft innan är det ingenting mot vad som komma skall (tills festen är slut det vill säga och naturen kräver sin tribut).
Det är helt fel. Afrikas utsläpp är väldigt små jämfört med övriga bebodda världsdelar.
Den stora ökningen i ton CO2 har kommit från Kina och Indien. Trots att Kina har liten befolkningstillväxt. (Nu påstår Kina att deras ökning har upphört sedan 3-4 år, men det har dom sagt förr och sedan ångrat sig.) De länder som släpper ut mest totalt är Kina och USA. Kina har t.o.m. högre utläpp per capita än EU.
Men. En stor del av utsläppen i Asien hänger ihop med att produktion sker där för konsumtion i Europa och Nordamerika. Om man räknar ackumulerade utsläpp som ligger kvar i atmosfären sedan industrialiseringens start så har Europa och Nordamerika en mycket stor “koldioxidskuld”. Sverige hade stora utsläpp till och med 70-talet. Afrika har nästan ingen skuld.
Folk på Flashback är rassar och därför hugger de mer på afrikaner istället för de länder som eldar mest kol. Kina, USA, Australien, Polen, osv.
Tvärtom är det fattiga länder i tropikerna som är offer för klimatkrisen och rika länders livsstil. Rättvisa innebär att de borde få ta del av vår livsstil, men först behöver vi utveckla teknik för netto-noll-utsläpp.
Afrikaner skaffar många barn som en försäkring inför framtiden. Den dag de får råd med åldringvård och pensionsförsäkringar så kommer de också att sluta skaffa så många barn precis som folk i övriga världsdelar har gjort. Det blir nog inom några få decennier. Då kommer jordens befolkning att börja krympa.
Flera regeringar, bland annat den svenska, har upphört med 1%-målet för bistånd, och är istället nere på 0,7%-nivå. Vi tillhör fortfarande världens rikaste länder, så sänkningen är sniken och skämmig. Vi är alla människor, landsgränser är artificiella och det finns inget naturligt med att man ska hjälpa alla inom samma land och ingen utanför. Självklart har jag mer ansvar för mina närmaste och sedan mindre och mindre ju längre bort medmänniskor bor, men ansvaret är inte 0 för afrikaner som drabbas av min livsstil.