2026-07-03, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Ett tänkbart alternativ är att ändra inriktning på biståndet så att det får som mål att det ska födas färre afrikaner. Vad vore de mest kostnadseffektiva sätten att uppnå det målet?
Att de blir rika ekonomier.
Citera
2026-07-03, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Du menar att de skulle lära sig att simma?
Nje, även om migranterna från Afrika skulle vara duktiga simmare så tror jag ändå att det är med båt, flyg eller bil som de kommer att försöka ta sig till Europa.
Citera
2026-07-03, 20:25
Medlem
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missouri
Nje, även om migranterna från Afrika skulle vara duktiga simmare så tror jag ändå att det är med båt, flyg eller bil som de kommer att försöka ta sig till Europa.

Ja, då är det bara att ge fan i att köpa båtar åt dem eller att släppa in dem then..? Annars ser jag inte den minsta möjlighet för dom att ens kunna ta sig över.
Citera
2026-07-03, 20:31
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missouri
Att jämföra befolkning relaterat till yta i olika länder är ointressant, överbefolkning är ju inte ett platsproblem. Varje lands förmåga att hantera en viss befolkning i förhållande till sina resurser är ju det primära och väsentliga.

Jag är inte övertygad av dina argument om att Afrika är underbefolkat, jag tror tvärtom att befolkningsökningen där kommer skapa stora problem som delvis kommer hamna i Europa..
Jag ser ingenting som hindrar afrikanska länder att öka sina befolkningar för att tillfredställa lokala ekonomier. Men det är förstås mycket möjligt om du har fog för att det skulle få förödande påföljder. För all del berätta vad du hört, jag ändrar min åsikt utan dröjsmål om det visar sig vara sannt.
Senast redigerad av lagfrukt 2026-07-03 kl. 20:42.
Citera
2026-07-03, 20:33
Medlem
Gentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Världens snabbast växande ekonomier ligger i Afrika...läs på...så du slipper idiotförklaras

Tack vare vita män. Förtydliga dig, annars uppfattas du själv som rätt korkad.
Citera
2026-07-03, 20:51
Medlem
Tycker det är märkligt att de inte lärt sig att använda preventivmedel i Afrika. Det har ju resten av världen lärt sig nu. Ett bra bistånd vore ju att lära dem detta.
Citera
2026-07-03, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Världens snabbast växande ekonomier ligger i Afrika...läs på...så du slipper idiotförklaras

Antar den baseras på naturresurser?
Kina är en enorm investor i Afrika. Men Afrikaner är praktiskt taget oanställbara även om lönerna är obefintliga.
Sedan regnar du ju bidragspengar. Ca 3 biljoner US-dollar har givits till landet senaste 40 åren.
Det enda det skapat är arbete för vita på plats för att hjälpa. Negern är fortfarande kvar i stenåldern.
Dom fasta investeringar som gjorts i infrastruktur och maskiner är damm bara några år senare.
Negrer som grupp kan inte bygga ekonomier. Det behövs Asiater eller vita och snart nog kommer hatet för just deras inblandning i att bygga kontinenten.
Citera
2026-07-03, 21:11
Medlem
Kan bara instämma men det borde gjords för länge sedan.
Citera
2026-07-03, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Kina är en enorm investor i Afrika. Men Afrikaner är praktiskt taget oanställbara även om lönerna är obefintliga.

Hear, hear!

Dokumentärfilmen Empire of Dust (2011) visar arbete i Afrika från ett kinesiskt perspektiv. Man kan säga att de inte är lika PK som svenska dokumentärer. Se den.

https://www.imdb.com/title/tt2148945/
Citera
2026-07-04, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Som alla vet växer befolkningen i Afrika så det knakar. I framtiden kommer majoriteten födas i Afrika. Detta är inte hållbart av flera anledningar. De kan inte föda sig själva utan är helt beroende av bistånd.

Låt naturen ha sin gång säger jag. Skicka inte ett riskorn dit och inte ett öre. Blir det svält låt dom dö. Vår planet fixar inte miljarder av afrikaner som inte bidrar till något.

Håller ni med om att stoppa all hjälp och rädda vår planet.

Biståndet, likt Eu, är ett himmelrike för korruptionen.

Lär inte avskaffas.
Citera
2026-07-04, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Men andra ord är Afrika "världens snabbast växande miljöförstörande, globalistiska plåga"

Tänk er ett par, tre miljarder extra människor som alla vill konsumera meningslösa prylar, åka i bilar och allt annat trams. Om jorden hade det tufft innan är det ingenting mot vad som komma skall (tills festen är slut det vill säga och naturen kräver sin tribut).

Det är helt fel. Afrikas utsläpp är väldigt små jämfört med övriga bebodda världsdelar.

Den stora ökningen i ton CO2 har kommit från Kina och Indien. Trots att Kina har liten befolkningstillväxt. (Nu påstår Kina att deras ökning har upphört sedan 3-4 år, men det har dom sagt förr och sedan ångrat sig.) De länder som släpper ut mest totalt är Kina och USA. Kina har t.o.m. högre utläpp per capita än EU.

Men. En stor del av utsläppen i Asien hänger ihop med att produktion sker där för konsumtion i Europa och Nordamerika. Om man räknar ackumulerade utsläpp som ligger kvar i atmosfären sedan industrialiseringens start så har Europa och Nordamerika en mycket stor “koldioxidskuld”. Sverige hade stora utsläpp till och med 70-talet. Afrika har nästan ingen skuld.

Folk på Flashback är rassar och därför hugger de mer på afrikaner istället för de länder som eldar mest kol. Kina, USA, Australien, Polen, osv.

Tvärtom är det fattiga länder i tropikerna som är offer för klimatkrisen och rika länders livsstil. Rättvisa innebär att de borde få ta del av vår livsstil, men först behöver vi utveckla teknik för netto-noll-utsläpp.

Afrikaner skaffar många barn som en försäkring inför framtiden. Den dag de får råd med åldringvård och pensionsförsäkringar så kommer de också att sluta skaffa så många barn precis som folk i övriga världsdelar har gjort. Det blir nog inom några få decennier. Då kommer jordens befolkning att börja krympa.

Flera regeringar, bland annat den svenska, har upphört med 1%-målet för bistånd, och är istället nere på 0,7%-nivå. Vi tillhör fortfarande världens rikaste länder, så sänkningen är sniken och skämmig. Vi är alla människor, landsgränser är artificiella och det finns inget naturligt med att man ska hjälpa alla inom samma land och ingen utanför. Självklart har jag mer ansvar för mina närmaste och sedan mindre och mindre ju längre bort medmänniskor bor, men ansvaret är inte 0 för afrikaner som drabbas av min livsstil.
Senast redigerad av guru1966 2026-07-04 kl. 02:22.
Citera
2026-07-04, 03:54
Medlem
Anledningen är politiskt inflytande.
Om inte Europa ger stöd så går de till Kina och kina lånar ut pengar och annekterar länderna som inte betalar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in