Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Det finns förstås intelligenta personer med felaktiga och märkliga åsikter och det är deras rätt. Men alla åsikter är inte lika bra.
Det räcker med normal intelligens för att komma fram till att det inte finns några rimliga objektiva bevis mot någon av läkarna och att gärningsbeskrivningen är extremt osannolikt. Tror man då att de är skyldiga är någon form av bias inblandat, dvs att den intelligenta person sätter andra hänsyn framför strikt logiska och objektiva.
Kanske beskrivs det bäst så här: att intelligenta personer förstår styrkan av invändningarna mot skuld och finner de några skäl till skuld och tror på den, så inser de åtminstone att den är högst osäker ur en objektiv synvinkel och att det handlar om en tro.
Nej, en uppfattning snarare än en tro.
Jag undrar dock. De friades för att man inte kunde bevisa att hon ens mördats. Hur innebär det en invändning med styrka mot deras skuld?
Det rätten säger är att vi vet inte hur hon dog, därför kan man inte fälla för mord.
Justititemordet ligger i den skrivning som görs i domskälen - alldeles oaktat om de fann att styckningen var bevisad eller inte - och där anser jag att de oavsett om de är skyldiga eller inte äger rätt till upprättelse eftersom de i statens ögon skulle ha betraktats som icke-dömda.
Den skitpeng de fått är ingen upprättelse.
Jag personligen var ung vuxen när man hittade säckarna och följde fallet via media då och senare. Jag har varit av uppfattningen att de är skyldiga givet rapporteringen (ta bort barnet, för det har jag alltid ifrågasatt) - kanske också färgat beroende på min personliga "erfarenhet" från obducenten och Rajs och deras skilda bedömningar, samt annat gällande Teet.
I det har du ju rätt. Jag har bias. Det hade du också haft.
Numer är det egalt för mig om de är skyldig eller inte. Jag tror vare sig bu eller bä, och tänker inte leka advokat från någon sida.
Däremot kan jag se att de varit utsatta för ett justitiemord och att de äger rätten till en ordentlig ersättning och ett ordentligt erkännande för detta.
Oavsett om de är skyldiga så är de inte dömda - och skrivningen i domskälen borde aldrig ha skrivits.
Även om de skulle var skyldiga så har staten utsatt dem för ett justitiemord och trampat på deras rättigheter eftersom de inte är dömda ..
Är de oskyldiga så har ju staten dessutom det på sitt konto - att i fyrtio års tid utsatt dessa för konsekvenserna av ett justitiemord som saknar motstycke i Sverige.
Att ge dem två miljoner - utan att ta ställning i skuldfrågan - är inte upprättelse, det är en loska i ansiktet.
Utan att ta ställning i skuldfrågan, eftersom den är egal för mig, så anser jag att de äger rätt till en riktig upprättelse och (precis som friade mördare) minst en miljon per förlorat år.
Om du sen vill tillskriva mitt ställningstagande (eller avsaknad av det) till någon lägre intelligensnivå, gör det - jag vet att det inte bottnar i det.
Edit
Att Joy Rahman var skyldig VET JAG. Eftersom jag hörde honom prata om det. Därav formuleringen "friade mördare"