2026-07-03, 17:50
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InkontinentKent
Jag fattar inte, du är avundsjuk på bilister men hade du haft barn hade du haft bil?

Köp en bil kompis, det finns för hyfsade pengar.
Tvärtom, jag har haft BMW i 40 år men nu är det underbart att gå och självklart har man inte bil i centrala Stockholm om man inte har små barn eller är handikappad. Jag tar tunnelbanan från Sjöstan till Mörby Centrum på 32 minuter. Prova samma sträcka i bil du.

Jag sålde min BMW och flyttade till centrum när jag insåg att bilen inklusive parkering kostade samma varje månad som min lägenhet.
Citera
2026-07-03, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Vad tycker du att cyklar inne i en storstad som Stockholms city är?
Tycker du att det är ett vettigt transportmedel som kan användas året runt av alla och på ett säkert sätt forsla skrymmande varor, avfall, sjuka, rörelsehindrade och barn på??

Nej, cyklar, rullskridskor, skateboards, längdskidor och hobbyhästar är alla lika olämpliga som ”färdmedel” och ska självklart inte belasta Stockholmstrafiken.
Där ska den offentligt finansierade lokaltrafiken kunna ta sig fram tillsammans med de stora mängder av varutransporter som alltid behöver ske i en storstad..

Nej, hobbyutövarna får njuta av att utöva och leka med sin hobby och sina hoppyredskap som cyklar, rullskridskor, skateboards, skidor och hästar utanför tullarna i friska luften på sin fritid.

Förutom att vara OT har du missförstått Stockholms trafik. Många forslar varken skrymmande varor, avfall, sjuka, rörelsehindrade eller barn. De tar sig bara till och från jobbet, gymet eller restaurangen eller liknande. Cykel funkar hyfsat bra till det.
Citera
2026-07-03, 18:20
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filikromen
Förutom att vara OT har du missförstått Stockholms trafik. Många forslar varken skrymmande varor, avfall, sjuka, rörelsehindrade eller barn. De tar sig bara till och från jobbet, gymet eller restaurangen eller liknande. Cykel funkar hyfsat bra till det.

Problemet är att ett fåtals cyklandet sker på bekostnad av alla andra som också ska till jobbet, på läkarbesök, till dagis för att inte nämna alla enorma problem för varutransporter idag.
Just de högljudda kraven på allt fler cykelanpassningar från några få cykelfanatiker som tycker att deras hobby är viktigast, försvårar för kollektivtrafiken och gör det hopplöst svårt för alla andra persontransporter och varutransporter.

Om kollektivtrafiken byggdes ut med fler turer och hållplatsen - istället som nu indragningar - och de vansinniga vägförsmalningarna togs bort i city skulle ALLA dra nytta av bättre framkomlighet.
Nu gynnas istället enbart en fanatisk grupp hobbyutövare, som dessutom påfallande ofta varken visar hänsyn eller följer trafikregler. Kanske ofta inte ens kan trafikregler - för de har aldrig tagit ett fordonskörkort.

Just därför skapas dessa farliga krocksituationer med cyklar. Det sker ett flertal olyckor enbart i Stockholms innerstad varje dygn. Ofta skadas påkörda gångtrafikanter eller passagerare när bussen måste tvärbromsa för en hänsynslös självisk cyklist som bara ska fram.
Ibland går det också illa för cyklisten som i det här tragiska fallet i föregår.
Men i nästan alla fall när det blir en utredning av olyckan visar det sig att cyklisten har felat.
Senast redigerad av coli 2026-07-03 kl. 18:50.
Citera
2026-07-03, 18:45
Medlem
jools71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Och cyklisterna är avundsjuka på bilisterna som har råd med bil.

Om kvinnor och studenter hade mer pengar skulle varenda en ha en BMW.

Jag går varje dag i Stockholm men hade jag haft barn och matkassar hade jag kört bil. Det finns faktiskt anledning till både folk som går och kör och ingen är ute för att jävlas med någon annan.
Ja, anledningen är att dom är lata.
Citera
2026-07-03, 19:08
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jools71
Ja, anledningen är att dom är lata.

Lägg av.
75-80 plussarna, rörelsehindrade, synskadade, höggravida, de med barnvagn eller stort bagage låter inte bli att cykla i citytrafiken för att de är lata.
De låter bli för att cykel helt enkelt inte är ett hobbyfärdmedel som fungerar för dem och inte heller för många, många andra.
Dessa personer utgör en mycket stor grupp av Stockholm befolkning. En idag missgynnad och överkörd stor grupp som fått se sin stads trafikmiljö förvandlas till kaos för att gynna en högljud minoritets krav på att få utöva sin hobby i city.

Men pendeln kommer svänga i takt med fler olyckor med cyklar som den här.
Genom fler polisingripanden och kontroller kommer den vanliga stockholmaren till slut få sin röst hörd och cykelvansinnet stoppas.
Precis som så många andra dikeskörningar som okunniga politiker beslutat om på senare år - massimmigrationen, nedläggning av försvaret, skolans betygssystem och psykiatrireformen för att nämna några vansinniga politiska dikeskörningar. Trafikombyggnationer för cyklar i Stockholms innerstad kommer räknas dit.
Citera
2026-07-03, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
För att alla cykelbanor är designade på det viset, ingen är ute i vägen.
Du är för ung för att känna till att man tagit bort lagen som förbjöd att cykla på gatan om det fanns cykelbana. Men nu cyklar VÄLDIGT många på gatan - ÄVEN om det finns cykelbana. Och det var i samma veva man tillät omkörning på HÖGER sida av fordon för cyklister. Den dödligaste lagen på väldigt många år.
Citera
2026-07-03, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Du är för ung för att känna till att man tagit bort lagen som förbjöd att cykla på gatan om det fanns cykelbana. Men nu cyklar VÄLDIGT många på gatan - ÄVEN om det finns cykelbana. Och det var i samma veva man tillät omkörning på HÖGER sida av fordon för cyklister. Den dödligaste lagen på väldigt många år.

Fast nu inträffade denna olycka igår och inte 1986, i princip alla dödsolyckor senaste 15 åren har varit på samma sätt idiot i fordon korsar cykelbana.
Citera
2026-07-03, 22:43
Medlem
Faktiskt vid vissa tider, (när det inte är rusning) tar det 25 minuter sträckan Danderyd centrum-Hammarby sjöstad. Utan att köra som en vilde och laglydigt.
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Tvärtom, jag har haft BMW i 40 år men nu är det underbart att gå och självklart har man inte bil i centrala Stockholm om man inte har små barn eller är handikappad. Jag tar tunnelbanan från Sjöstan till Mörby Centrum på 32 minuter. Prova samma sträcka i bil du.

Jag sålde min BMW och flyttade till centrum när jag insåg att bilen inklusive parkering kostade samma varje månad som min lägenhet.
Citera
2026-07-04, 03:06
Medlem
Enligt ett inlägg på Facebook befann sig kvinnan på Kungsgatan, på väg mot Stureplan. Olyckan skedde alltså i hörnet utanför Konserthuset. Nån som kan bekräfta?
Citera
2026-07-04, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tabernakel
Faktiskt vid vissa tider, (när det inte är rusning) tar det 25 minuter sträckan Danderyd centrum-Hammarby sjöstad. Utan att köra som en vilde och laglydigt.
Ungefär samma som det tar för mig att cykelpendla om jag har bråttom. I rusningstrafik. Tar jag det lugnt tar det drygt 30.
Hur långt tid sa du att det tog med bilen i rusning?
Citera
2026-07-04, 10:11
Medlem
När kommer Sverige införa krav på speglar, blinkers med ljud, kameror, och andra säkerhetsfunktioner som redan idag krävs i London

https://tfl.gov.uk/info-for/deliveries-in-london/delivering-safely/direct-vision-in-heavy-goods-vehicles
Citera
2026-07-05, 00:23
Medlem
Du vet ingenting om ”vems fel” det var på Ringvägen. Jag var där det var inte cyklistens fel. Idag har de byggt om så att cyklister och motortrafik inte har grönt samtidigt.

Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Jasså? Berätta! Sitter du med den färdiga utredningen?
Cirka 100% omöjligt för oss på Flashback att så här tidigt veta huruvida det var cyklistens eller chaufförens fel.

Bara att se de senaste årens liknande olyckor.

Cyklisten som dog på Ringvägen = cyklistens fel
Cyklisten som dog vid Slussen = cyklistens fel
Cyklisten i Huddinge = cyklistens fel

Säger inte att det var cyklistens fel även denna gång, men det brukar vara så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in