Citat:
Ursprungligen postat av
HBTKuk
Jag hajar att jag sticker ut hakan lite här, då folk verkar ha ett blint raseri mot dessa "flygande råttor". Det framstår nästan som ett inlärt fårbeteende att anklaga måsar för både det ena och det andra. Många gånger till synes oförtjänt.
Jag menar på att måsarna är våra vänner, och därtill ganska roliga djur. De är stora, majestätiska och alltid ute på äventyr. Tacksamma för mat är de också. Lika fina som vilken annan fågel som helst.
Jag har haft förmånen att bo stor del av mitt liv nära hav och vatten. Måsarna, eller mössen som de borde heta, har alltid varit gott sällskap. Deras skriande känns både mysigt och hemtrevligt.
Har du blivit attackerad av möss?
Varför hatar du dem?
Får de oförtjänt skit?
Jag hatar dessa miniatyrbilder, men jag trodde det var din korvformade haka som stack ut även annars. Förlåt. Hoppas du fått försäkringspengar för vanprydande....
Det enda imponerande med dessa jävla skitfåglar är att de är sanna opportunister, precis som råttor!
Det är såklart inte deras fel att vi har länsat deras hav på föda, och de tackar de oss för nu genom att häcka inne i våra städer och snatta vår varmkorv rätt ur näven på torget, sällskapa vid bordet på uteserveringarna och skita på våra bilar och altaner.
Kommunens handfallenhet att bedriva lite skyddsjakt för att hålla beståndet på liten nivå, är häpnadsväckande. Jag vet att det finns firmor att anlita som pickar ägg i den fasen, men utfallet är knappt märkbart.
Viltvård är tydligen populärt om man kan fylla frysen med kött eller få en trofé i gillestugan, men att panga av lite skadedjur så folk slipper bo i sanitär olägenhet, smakar uppenbart inte fågel!