2026-07-03, 12:49
Medlem
Ganonitos avatar
Rent juridiskt får du kritisera kungen hur mycket du vill. Däremot så kommer du få en hel drös arga Birgittor, Ann-Sofies, Gertruds och Åsas på dig om du gör det.
Citera
2026-07-03, 13:01
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartInombords
Jag har alltid undrat.
Hur fria är vi egentligen?

Får jag säga vad jag tycker å tänker hela tiden?

Eller måste jag hålla mig till visa ramar?

Får jag kritisera kungen hur länge jag vill?

Får jag kritisera Wallenberg hur länge jag vill?

Eller måste jag tänka för?

För i vis mån är kungen en symbol.
Sjukt nog.

Men var går gränsen för kritik och utsätta sig själv för fara?

För jag är av övertygelsen man får inte kritisera kungen hur mycket man vill.
Det brukade vara olagligt att tala illa om kungen. Lagen avskaffades 1948, så i nästan 80 år har folk fått säga vad de vill om kungen.
Majestätsbrott eller majestätsförbrytelse är en gärning eller ett uttalande som kränker kungens eller regentens värdighet.

...avskaffades 1948.

Mordförsök på statsöverhuvud skulle hänföras till högförräderi, men lindrigare angrepp som smädelse eller förtal av statsöverhuvud skulle rubriceras majestätsbrott.
Alla former av våld eller misshandel mot kunglig person stadgade tidigare dödsstraff eller livstids straffarbete.
Under denna tid var det dessutom förbehållet kungen själv att döma i saken, allmän åklagare fick inte åtala i sådana fall
I Thailand är det fortfarande olagligt att kritisera kungen, och man straffas hårt för det. Även utlänningar.
Thailands lag mot majestätsbrott tillhör världens strängaste.
Den som yttrar sig nedsättande om den thailändska monarken riskerar att dömas till fängelse upp till 15 år.
I januari 2010 dömdes den australiske författaren Harry Nicolaides till tre års fängelse för att i en roman ha smädat kung Bhumibol.
År 2008 dömdes en schweizisk man till tio års fängelse för ha kladdat på ett porträtt av monarken.
Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Majestätsbrott
Citera
2026-07-03, 13:04
Medlem
anothes avatar
Citat:
jorå, som det vore nån slumpvald

samma regler som för alla, undantag uppmaning brott , hot, snusksnack osv osv.. ja du vet
Citera
2026-07-03, 13:16
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Rent juridiskt får du kritisera kungen hur mycket du vill. Däremot så kommer du få en hel drös arga Birgittor, Ann-Sofies, Gertruds och Åsas på dig om du gör det.

Så är det hela tiden. Om man använder sin yttrandefrihet måste man vara beredd på att andra också gör det!
Citera
2026-07-03, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Om man talar sanning i säkerhetsklassade yrken, till exempel som militär, eller läkare som säger något om patient, advokat, så har man inte absolut yttrandefrihet. Så ska det vara.

Jag har fastighetsbolag. Jag kan säga att Nisse Karlson, hyresgäst, är en idiot som jävlas med sina grannar och "håller på". Det vore fel av mig som hyresvärd. -Även om jag har yttrandefrihet att göra det.

Det finns också något som heter uppfostran. Många glömmer det i dag, yttrandefrihet är bra, men bildning är bättre.
Här handlar det om falsk ryktesspridning och korruption.
Talar du sanning då som patient blir du tillintetgjord.
Det är precis vad gärningsmannen vill.
Citera
2026-07-03, 13:51
Medlem
Citat:
Jag har alltid undrat.
Hur fria är vi egentligen?

Får jag säga vad jag tycker å tänker hela tiden?

Eller måste jag hålla mig till visa ramar?

Får jag kritisera Wallenberg hur länge jag vill?

Eller måste jag tänka för?

För i vis mån är kungen en symbol.
Sjukt nog.

Men var går gränsen för kritik och utsätta sig själv för fara?

För jag är av övertygelsen man får inte kritisera kungen hur mycket man vill.
Ja vad ska man säga, tur att vi bor i sverige och kan kritisera, för gör man det i andra länder så kan huvudet åka av bara så enkelt.
Citera
2026-07-03, 13:53
Medlem
Stark-Senaps avatar
OT
Kritisera?
Frågar ni mig är det bara ryssar och fransmän som fattat hur msn skall förhålla sig till kungligheter.
Citera
2026-07-03, 14:17
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
OTKritisera?
Frågar ni mig är det bara ryssar och fransmän som fattat hur msn skall förhålla sig till kungligheter
Att de ska avrättas?

Varför kan du inte nöja dig med att bara avskaffa dem, och att ta deras tillgångar?

Det är ju vad som har skett i nästan alla europeiska monarkier, utom de skandinaviska, nederländska och brittiska.

Spanien var monarki. Tyskland var monarki. Irland var monarki. Jugoslavien var monarki. Rumänien var monarki. Bulgarien var monarki. Grekland var monarki. Portugal var monarki. Italien var monarki. Finland var monarki. Österrike var monarki. Turkiet var monarki. Ungern var monarki.
Citera
2026-07-03, 14:46
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Här handlar det om falsk ryktesspridning och korruption.
Talar du sanning då som patient blir du tillintetgjord.
Det är precis vad gärningsmannen vill.

Jag pratar om läkare. Läkarna får inte yppa något alls om sina patienter.
Typ "visste du att Nisse Nilsson, din granne, har ont i foten?". Som läkare har man ingen yttrandefrihet alls i sådana fall.

Samma gäller advokater, lärare etc.
Citera
2026-07-03, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag pratar om läkare. Läkarna får inte yppa något alls om sina patienter.
Typ "visste du att Nisse Nilsson, din granne, har ont i foten?". Som läkare har man ingen yttrandefrihet alls i sådana fall.

Samma gäller advokater, lärare etc.
Vad händer då ifall en läkare yttrat sig om en patient till en kompis och där kompisen är med och påverkar läkaren till att fatta felaktiga beslut?
Utgå från att läkarens kompis känner patienten.
Citera
2026-07-03, 15:28
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Vad händer då ifall en läkare yttrat sig om en patient till en kompis och där kompisen är med och påverkar läkaren till att fatta felaktiga beslut?
Utgå från att läkarens kompis känner patienten.

Om det är i samma arbetslag så är det i sin ordning. "Kompisen" är alltså läkare eller SSK, och har personalmöte på sjukhuset om sina patienter. MEN givetvis inte annars.
Tystnadsplikten är "helig".

Samma grej med präster. -På tal om "helig": Yttrandefriheten har sina gränser.
Advokater likaså. De får inte prata "hit och dit" om sina klienter. "Vet du att min klient erkände i morse?", det blir ett "big no-no" om en advokat säger något sånt i ölbaren..
Senast redigerad av kraftfoder 2026-07-03 kl. 15:49.
Citera
2026-07-03, 16:12
Medlem
Nån gång mot slutet av 70-talet gjorde en lokal radioshow i Göteborg, "Öppen Kanal" en sång där refrängen bl a innehöll raden "Stoppa sprängdeg i Kungens mun!" (jag tycker om att tänka mig att det var till samma melodi som Hasse Alfredssons Ska vi byta grejor?)

Jag är inte säker på ifall programmet gick i riksradion (P3) eller bara i lokalradion i Göteborg, men inslaget blev givetvis anmält. Det fälldes också i Radionämnden - men inte för mordhot eller liknande utan för att det bröt mot SR:s skrivningar om "god underhållning"!
Senast redigerad av HepCat-X 2026-07-03 kl. 16:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in