2026-07-02, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det drabbar inte elbilsägare så mycket om de kan planera när på dygnet de vill ladda. Elpriset är ju extremt volatilt och ändras nu var 15mn, men redan dagen innan får man veta priset varje 15min och kan se till add laddningen sker när det är billigast, kan till och med automatiseras.
Men ja, spaägarna är det väl svårare för. Likaså de om har direktverkande el som uppvärmning.

För den som hyr sin laddplats så är det ofta en jämn avgift. Höfre än att ladda hemma i ett hus för de mesta, men det är ändå en jämn avgift.

Jag betalar just nu 3,16 kr per kWh för att ladda. Det gör jag nu under sommaren och gjorde under vintern också. Det inkluderar allt.

Den som laddar hemma för säg 1 kr kWh måste också tänka på skatter och nätavgifter och det ena och det andra.

Bor man som jag i södra Sverige och de tär en dyr period så kanske det t.o.m totalt blir dyrare än jag betalar för en villaägare om de laddar under dagen fel tid på året (allt inräknat)

Så visst, jag tycker det är lite dyrt för mig, men tänker samtidigt att det är billigt jämfört med bensin.
Nu med den tempoära skattesänkningen på bensin så är det fortfarande billigare, men kanske inte så mycket, men det är tempoärt och vinner vänstersidan valet, och det ser tyvärr ut som dom kommer göra det, då är det 25 kr litern snart igen och elbilar blir väldigt billigt att driva igen i jämförelse.
Citera
2026-07-02, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag betalar just nu 3,16 kr per kWh för att ladda. Det gör jag nu under sommaren och gjorde under vintern också. Det inkluderar allt.

Den som laddar hemma för säg 1 kr kWh måste också tänka på skatter och nätavgifter och det ena och det andra.

Jo, men kan man ladda hemma kan man ju dra nytta av volatiliteter. Idag tex varierade priset i SE04 mellan 184öre och 15 öre. (Ovanligt nog var toppen vid midnatt och minimum vid 18. På vintern är ofta minimum vid 02-03 tiden och toppen dels vid 7 och dels vid 18-19.
Citera
2026-07-03, 13:32
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baisianus
75 kronor fick vi förra månaden. Personligen bryr jag mig inte så mycket om elpriserna. Det drabbar bara folk med elbilar och spa i källaren på stora villan. Har man inte det brukar elförbrukningen sällan gå över 500-600 i månaden. Det är inget att oja sig över. Men det är klart, 75 kronor ur tomma intet tackar man och tar emot.
Det beror på vad vi elbilägare har för förutsättningar. Jag har solpaneler med en avskrivningskostnad på 60 öre/kWh och effekt nog att ladda bilen under sommarhalvåret från enbart panelerna. Halva november till halva februari blir det dock laddning från nätet och jämfört med en bensindriven bil behöver medelspotpriset under laddningen nå 9,45 kr/kWh innan det blir dyrare än bensinen att ladda vid ett bensinpris på c:a 15 kr. Men skulle spotpriset nå de nivåerna är det billigare att köra till köpcentret och ladda publikt för 3,50 kr/kWh.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in