Citat:
Ursprungligen postat av
Engineer
Det drabbar inte elbilsägare så mycket om de kan planera när på dygnet de vill ladda. Elpriset är ju extremt volatilt och ändras nu var 15mn, men redan dagen innan får man veta priset varje 15min och kan se till add laddningen sker när det är billigast, kan till och med automatiseras.
Men ja, spaägarna är det väl svårare för. Likaså de om har direktverkande el som uppvärmning.
För den som hyr sin laddplats så är det ofta en jämn avgift. Höfre än att ladda hemma i ett hus för de mesta, men det är ändå en jämn avgift.
Jag betalar just nu 3,16 kr per kWh för att ladda. Det gör jag nu under sommaren och gjorde under vintern också. Det inkluderar allt.
Den som laddar hemma för säg 1 kr kWh måste också tänka på skatter och nätavgifter och det ena och det andra.
Bor man som jag i södra Sverige och de tär en dyr period så kanske det t.o.m totalt blir dyrare än jag betalar för en villaägare om de laddar under dagen fel tid på året (allt inräknat)
Så visst, jag tycker det är lite dyrt för mig, men tänker samtidigt att det är billigt jämfört med bensin.
Nu med den tempoära skattesänkningen på bensin så är det fortfarande billigare, men kanske inte så mycket, men det är tempoärt och vinner vänstersidan valet, och det ser tyvärr ut som dom kommer göra det, då är det 25 kr litern snart igen och elbilar blir väldigt billigt att driva igen i jämförelse.