2026-07-03, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Blir det nån massmobilisering? Det börjar väl bli dags nu snart?
Ja, efter valet. Innan dess är det såklart omöjligt. Du förstår säkert varför…
Citera
2026-07-03, 13:08
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Ja, efter valet. Innan dess är det såklart omöjligt. Du förstår säkert varför…
När är det val? På vilket sätt påverkar valet? Putin får ju ändå alltid 103% av rösterna.
Citera
2026-07-03, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
När är det val? På vilket sätt påverkar valet? Putin får ju ändå alltid 103% av rösterna.

Om några dagar tror jag. Typ ryska versionen av amerikanska midterms.
Citera
2026-07-03, 13:27
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

18-20 september..parlamentsval, efteråt kan Putin då hävda att folket står tryggt bakom honom..och annat yada-yada..

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Om några dagar tror jag. Typ ryska versionen av amerikanska midterms.

Men det finns de som hävdar att valet kan bli uppskjutet, Putins parti "förenade Ryssland" pollar dåligt. Sånt kan ju förstås "ordnas".

https://ekonomibladet.se/uppgifter-rysslands-parlamentsval-kan-stoppas/
Citera
2026-07-03, 13:33
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
18-20 september..parlamentsval, efteråt kan Putin då hävda att folket står tryggt bakom honom..och annat yada-yada..

Tack. Jo, men jag menar att Putin fuskar ju alltid i val och hävdar efter varje val "att folket står tryggt bakom honom..och annat yada-yada". Valet tänker jag, borde inte påverka hur han agerar i Ukraina.
Senast redigerad av Madagascar 2026-07-03 kl. 13:37.
Citera
2026-07-03, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

Men det finns de som hävdar att valet kan bli uppskjutet, Putins parti "förenade Ryssland" pollar dåligt. Sånt kan ju förstås "ordnas".

https://ekonomibladet.se/uppgifter-rysslands-parlamentsval-kan-stoppas/

Putler kanske får fråga Zelensky om han får hålla valet i september
Citera
2026-07-03, 13:37
Medlem
Ryssland kommer snart att ha ett nytt bekymmer när Ukraina lanserar sin FP-9 kryssningsrobot som ska bära 800 kg sprängkraft och ha en CEP på 20 meter dessutom skjuta längre än flera ryska kryssningsrobotar.
Citera
2026-07-03, 13:40
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Tack. Jo, men jag menar att Putin fuskar ju alltid i val och hävdar efter varje val "att folket står tryggt bakom honom..och annat yada-yada". Valet tänker jag, borde inte påverka hur han agerar i Ukraina.

Jo. Mobiliseringen är en stor risk. Inte populärt. Kan ta ner en regering, inkl Putin.
Det säkraste, även om det är fortsatt osäkert, är att göra det direkt efter valet.
Får Putin 99,3% av rösterna, kan han hävda detta mot sina interna kritiker.
Citera
2026-07-03, 13:46
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Jag tänker att det är möjligt att det påverkar hans ställning i den närmaste kretsen. Några måste ju veta hur mycket de måste fuska för att vinna.
Citera
2026-07-03, 13:48
Medlem
lapons avatar
Enligt uppgifter från ukrainska media:
"Analytiker noterar att under de senaste månaderna har den ryska militären demonstrerat sin förmåga att regelbundet genomföra massiva angrepp genom att använda hundratals drönare och raketer. Det är bara det att under juni månad sänktes antalet sådana attacker betydligt, även om orsaken till det ännu är okänd.
Som ISW har påmint, om vi börjar i mitten av januari 2026 så påbörjade den ryska arme'n påtagligt sådana kampanjer med luftangrepp. Särskilt under andra hälften av januari så använde de tre gånger mer än 300 pjäser bakom vafje enskild attack. I februari genomförde Ryssland sex sådana omfattande attacker, i mars var de fyra, i april fem, och i maj var de sex igen.... Men i juni ändrades detta schema. Då genomförde ryska arme'n bara två attacker med mer än 300 pjäser".

Och i juli hittills en, natten till igår.
Citera
2026-07-03, 14:21
Medlem
Ukraina bekräftar:
"Krim-omkopplare": Ungerska uppgav att SBS "stängde av" 10 energianläggningar över natten
Anastasia Prots — 3 juli, 14:25

"Natten den 3 juli träffade obemannade system 48 mål bakom ryska trupper, inklusive 10 energianläggningar på det tillfälligt ockuperade Krim och ett luftvärnssystem."

Källa: SBS Commander Robert Brovdy ("Magyar")

Direkt tal: "SBS-fåglarna förser ockupanten med spänning. Krimströmbrytare: +10 stängdes av under natten."
"I fiendens operativa djup utarbetade Ptakhami SBS effektivt 48 mål under natten till den 3 juli."
Mer att läsa och se med bra video som visar och bevisar:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/07/03/8042241/
Den ryska militära katastrofen tilltar, allteftersom.
Citera
2026-07-03, 14:27
Medlem
Från bloggen cornucopia"
Typisk rysk metod beskrivs.
"13:40 SBU har stoppat ett ryskt försök att sabotera en försvarsindustrianläggning i Lviv och gripit en ryska agent som förberedde det hela. Den misstänkte är boende lokalt och hade skaffat sig jobb på anläggningen som diversearbetare och fick senare instruktioner steg för steg hur han skulle starta en brand på anlägngingen. Ukrinform skriver:

“According to investigators, the suspect intended to disguise the sabotage as an electrical short circuit in production equipment during normal operations. The resulting fire was expected to trigger explosions that would appear to have been caused by a technical malfunction.”
Mer att läsa på bloggen:
https://cornucopia.se/2026/07/ukraina-elva-skadade-inklusive-barn-nar-skola-bombades-i-sumy-regeringen-byter-stavning-till-kyjiv-m en-svt-vagrar/
Uppdateras allteftersom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in