2026-07-03, 10:22
Medlem
Man-At-Armss avatar
Läste hur rastafarierna kan ha egna andliga sanningar utan strikta dogmer.
Blundar de då för:
Att Marcus Garvey delade KKK's syn på att raser inte borde blandas? Att Garvey även förespråkade rasmässig renhet och att Bob Marley inte uppfyllde det kriteriet?
Att Haile Selassie var en diktator?
Kvinnosynen?

Är det cannabis och musiken som gör rastafari lite sådär "tuff" bland människor som även kan protestera mot rasism, totalitarism och patriarkala strukturer?

https://en.wikipedia.org/wiki/Garveyism
https://en.wikipedia.org/wiki/Haile_Selassie
https://en.wikipedia.org/wiki/Rastafari_views_on_gender_and_sexuality
Senast redigerad av Man-At-Arms 2026-07-03 kl. 10:41. Anledning: Rubriken
Citera
2026-07-03, 12:24
Medlem
godhetsapostelns avatar
Det intressanta du missar är arken antagligen finns i aksum. Och att Haile Selassie antagligen var dess rättmätiga beskyddare.

Jag tyckte det var knas när bob marley kom fram men ju mer jag lär mig om etiopien desto mer osäker blir jag.

Människor har i alla tider konstaterat att det är skillnad på män och kvinnor. Du är bara en parantes i historien som valt att leka jämställdhet pga vår rikedom.
Dina påhittade religiösa (saknar vetenskap) åsikter om könen är snrt borta igen.
Senast redigerad av godhetsaposteln 2026-07-03 kl. 12:26.
Citera
2026-07-03, 12:26
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Att Haile Selassie var en diktator?
Enväldige kejsare HS fick superkredd när iL Duce var korkad Bad Guy och gav sig på Abessinien år 1936.

Haile fick därmed plötsligt många nya vänner i makteliterna world wide.

Även makalöst maktlösa statschefer som Sveriges konung Gurra VI Ado var varm vän av Haile och bjöd hit honom på statsbesök. Finns fina monokroma journalfilmer.

On topic: Ses som antikolonial. Lägg därtill puffa-positiv. Därav godhets-klassad rörelse.
Citera
2026-07-03, 12:39
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Det intressanta du missar är arken antagligen finns i aksum. Och att Haile Selassie antagligen var dess rättmätiga beskyddare.

Jag tyckte det var knas när bob marley kom fram men ju mer jag lär mig om etiopien desto mer osäker blir jag.

Människor har i alla tider konstaterat att det är skillnad på män och kvinnor. Du är bara en parantes i historien som valt att leka jämställdhet pga vår rikedom.
Dina påhittade religiösa (saknar vetenskap) åsikter om könen är snrt borta igen.

Jag har inte skrivit om mina åsikter om jämställdhet.
Citera
2026-07-03, 12:48
Medlem
En knäpp variant av många knäppa varianter av de judiska/kristna knäppa traditionerna.

.Är det knäppare än mormonerna eller scientologerna?
Senast redigerad av Alpoxen 2026-07-03 kl. 12:57.
Citera
2026-07-03, 12:49
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Jag har inte skrivit om mina åsikter om jämställdhet.
Du har ifrågasatt andras?
Citera
2026-07-03, 12:58
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Du har ifrågasatt andras?
Jag ifrågasätter hur rastafarin framställs i dag bland folk som inte kan sin historia. Om jag tycker kvinnor ska stå vid spisen eller är bättre än män än är irrelevant.
Citera
2026-07-03, 13:03
Medlem
Citat:
Jag ifrågasätter hur rastafarin framställs i dag bland folk som inte kan sin historia. Om jag tycker kvinnor ska stå vid spisen eller är bättre än män än är irrelevant.
Hur framställs den då?

Grunden i rastafarianismen är ju Gamla Testamentet och i viss mån nya. Jag kan inte se att deras kvinnosyn skiljer sig speciellt mycket från andra sekter med samma tro på den heliga boken.
Citera
2026-07-03, 13:27
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Hur framställs den då?

Grunden i rastafarianismen är ju Gamla Testamentet och i viss mån nya. Jag kan inte se att deras kvinnosyn skiljer sig speciellt mycket från andra sekter med samma tro på den heliga boken.
Rastafarin är ju relativt ny tro. Skillnaden mellan rastafarianismen och "andra sekter" är att folk som kämpar mot punkterna i ts inte har några problem med rastafarianismen men på andra trossystem som inte anses lika häftiga.
Jag tror inte att rastakvinnor i Skandinavien vill underordna sig manligt ledarskap.
Citera
2026-07-03, 13:31
Medlem
Man-At-Armss avatar
Musiken har gjort rastafarianismen till populärkulturellt fenomen där dess historia inte verkar intressera så många.
Citera
2026-07-03, 13:46
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Musiken har gjort rastafarianismen till populärkulturellt fenomen där dess historia inte verkar intressera så många.
För vita västerlänningar som gillar musikgenren reggae, så stannar det där.

De är inte intresserade av att sätta sig in i rastafarireligionen. Eller så är de så pass insatta så att de förstår, att religionen inte är "för dem", och avstår "av respekt".

Men jag håller med om att det är bisarrt. Tänk om svarta afrikaner skulle digga till vitmakt-musik, och totalt bortse från budskapet.
Senast redigerad av Bone Collector 2026-07-03 kl. 13:49.
Citera
2026-07-03, 14:51
Medlem
Med viss risk för att jag kan ha missuppfattat något:

Såklart är cannabis en stor del av rastafarin. Ingen annan nu levande gren av kristendomen erkänner ju cannabisens roll för religionen. Kristus betyder ”den smorde”, alltså smord med en smörjelse innehållande stora mängder Kaneh Bosem eller cannabos, på svenska cannabis.

Denna cannabissmörjelse fanns redan innan Jesus men var då reserverad till präster och andra högt uppsatta inom judendomen. Jesus mission var att sprida smörjelsen och cannabis till folket. På så sätt kunde folket själva vara i kontakt med Gud utan att behöva gå omvägen via en korrupt organisation. Att vara kristen betyder alltså att vara smord (med cannabisolja).

Att ha en personlig relation och kontakt med Gud med hjälp av cannabis är alltså en av grundstenarna inom rastafari varför alla rastafaris kan ha sina egna andliga sanningar precis som Jesus Kristus avsåg det.

Inom den romerska kyrkan ersattes smörjelsen med dopvatten då kyrkan ville behålla all makt. I den etiopiska kyrkan och senare rastafarin har istället makten getts till folket.
Senast redigerad av BakedBakerman 2026-07-03 kl. 14:54.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in