2026-07-02, 19:12
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Låter som en floskel en körskola har hittat på för sitt egna självberättigande. Vad är det för detaljer en körskola skulle lära ut som en normalbegåvad och engagerad pappa skulle missa menar du?
Pappor kör ofta på "känn" och gör massa småfel hela tiden som skulle få dem underkända på uppkörningen.
Citera
2026-07-02, 19:28
Medlem
Citat:
Låter som en floskel en körskola har hittat på för sitt egna självberättigande. Vad är det för detaljer en körskola skulle lära ut som en normalbegåvad och engagerad pappa skulle missa menar du?

Du är helt verklighetsfrånvänd. Ta en körlektion och se hur det går, du skulle bli förvånad.
Citera
2026-07-02, 19:51
Medlem
F.D.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesper69
Seriöst? Man kan vara i 4an så länge kopplingen är nere? Till och med i 0kmh? Och sen lägger man bara i ettan? Hade ingen aning. Tack för tipset! ska testa det senare när jag kör igen.
Ja det är väl klart? Om du kör på en kolsvart väg på natten och ett rådjur kliver upp på vägen, hade du tänkt att växla ned en växel i taget? 😂😂
Citera
2026-07-02, 20:24
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesper69
Har en del problem med ångest men tror inte jag är störd nog för att aldrig kunna lära mig att köra. Vad för bilar rekommenderar du från 80-talet? Volvo 240? Gammal Merca Turbodiesel kanske? OM617 motorn ska ju vara odödlig.

Du kan köpa nära på vad som helst från tidigt 80-tal som då saknar servo, bromsservo och tillräckligt trötta för att en dutt på gasen inte gör någon nytta. Kopplingen på dessa bilar är vajerförsedda så även där kommer du få jobba lite extra.

En Volvo 240 funkar absolut men om de är i bra skick så är de också rätt dyra.
Citera
2026-07-02, 20:25
Medlem
Karmans avatar
Det låter helt klart som att TS inte kan köra bil. Det är TS problem. Men det är ju inte så konstigt, för TS håller ju på och försöker lära sig köra bil. Det TS bör göra är att ändra sin inställning till att lära sig något nytt, så kommer det nog gå bra!
Citera
2026-07-02, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Pappor kör ofta på "känn" och gör massa småfel hela tiden som skulle få dem underkända på uppkörningen.
Att en erfaren förare kör på känn betyder ju inte denne inte vet hur man ska köra. Givetvis kör inte gemene pappa som om det vore uppkörning i vardagen men såklart kan han om han vill. Hur tänker du nu egentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Du är helt verklighetsfrånvänd. Ta en körlektion och se hur det går, du skulle bli förvånad.
Jag kan inte avgöra om du trollar eller är praktiskt inkompetent. Våga tro på dig själv så ska du se att kan så mycket mer än din låga självkänsla ger sken av.
Citera
2026-07-02, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Och ändå finns körskolor…
Det går att sälja vilket skit som helst under förespeglingen att det behövs för säkerheten. Det handlar om lobbying och marknadsföring. Det betyder inte att det är en bra produkt men de har ju uppenbart lurat dig i alla fall.

Med det sagt så finns det givetvis gott om folk som vinner på körskola men har man en hängiven och normalbegåvad pappa som har både ork, tid och en lämplig bil så är körskola bortkastade pengar.
Citera
2026-07-03, 00:58
Medlem
Citat:
Att en erfaren förare kör på känn betyder ju inte denne inte vet hur man ska köra. Givetvis kör inte gemene pappa som om det vore uppkörning i vardagen men såklart kan han om han vill. Hur tänker du nu egentligen?

Jag kan inte avgöra om du trollar eller är praktiskt inkompetent. Våga tro på dig själv så ska du se att kan så mycket mer än din låga självkänsla ger sken av.

Vad yrar du om? Sluta projicera.
Citera
2026-07-03, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Vad yrar du om? Sluta projicera.
Säger idioten som på allvar tycker folk som haft körkort i 25 år behöver körlektioner. Årets projicering. Jag kan fortfarande inte avgöra om du trollar eller om du är så här verklighetsfrånvänd. Kan du snälla berätta varför en körlektion skulle förvåna en erfaren förare så mycket?
Citera
2026-07-03, 08:19
Medlem
Citat:
Säger idioten som på allvar tycker folk som haft körkort i 25 år behöver körlektioner. Årets projicering. Jag kan fortfarande inte avgöra om du trollar eller om du är så här verklighetsfrånvänd. Kan du snälla berätta varför en körlektion skulle förvåna en erfaren förare så mycket?

Därför att majoriteten av mina medtrafikanter inte hade klarat av en uppkörning idag, samma gäller teoriprovet. Genomsnittssvenson är dessutom kanske Europas sämsta bilförare.

Sluta vara så jävla macho nervös. Jag har också kört länge och mycket i yrket. Kompletterade nyligen med ny behörighet och även jag fick lära mig lite nytt. Jag sa inte att du behövde körlektioner utan att du kunde ta en för att se om du själv kör enligt sättet de bedömer en uppkörning idag. Det har hänt mycket på 25 år, i bedömningen på uppkörningen. Du vet... syftet med övningskörningen?

Det är stor skillnad på att köra privat och körskola idag, det är vida känt. Man bör ta någon körlektion på skola inför uppkörning helt enkelt. När du tog kortet hade man inte ens infört ecodrive.

I övrigt håller jag med dig om EPS och automat över manuell.
Senast redigerad av Bloe 2026-07-03 kl. 08:27.
Citera
2026-07-04, 17:01
Medlem
BritishSmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Manuell växling är knappast en avgörande kunskap i dagens samhälle. Om fem-tio år kommer majoriteten av bilarna som säljs vara elbilar och redan nu gissar jag att det säljs fler automatare än manuella. Typ alla hyrbilar har ju nån form av automat numera också .

Sen kan det kanske ändå vara bra att öva manuell växling för TS motorik och kognitiva förmåga, men inte för att det är nödvändigt för att köra bil.
Jag vet att det är så. Men tycker ändå att man ska lära sig att köra bil manuellt. Om inte annat för att annars kommer du aldrig få köra något annat på ditt kk.

Många arbeten har även krav på att du ska ha kk för manuellt växlad bil. Typ myndigheter och liknande där det används tjänstebil för klientkontakt i jobbet.
Senast redigerad av BritishSmile 2026-07-04 kl. 17:12.
Citera
2026-07-04, 17:53
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BritishSmile
Jag vet att det är så. Men tycker ändå att man ska lära sig att köra bil manuellt. Om inte annat för att annars kommer du aldrig få köra något annat på ditt kk.

Många arbeten har även krav på att du ska ha kk för manuellt växlad bil. Typ myndigheter och liknande där det används tjänstebil för klientkontakt i jobbet.

Alltså, jag kan hålla med på vissa sätt, men tror bara inte det är jättestor dealbreaker längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in