2026-07-02, 07:38
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BritishSmile
”Att köra manuellt kräver lite av personen bakom spakarna”. Herregud. Du låter så jävla ung.

Och sen rekommenderar du honom att låna en bil med automatlåda? Det är ju så jävla fel det kan bli. Killen ska lära sig köra en hederligt växlad manuell bil först. Automat är något man använder av ren bekvämlighet när man är gammal och KAN köra bil.

Att sätta en artonåring med nollkoll i en automatväxlad bil är att göra honom en stor björntjänst.

Manuell växling är knappast en avgörande kunskap i dagens samhälle. Om fem-tio år kommer majoriteten av bilarna som säljs vara elbilar och redan nu gissar jag att det säljs fler automatare än manuella. Typ alla hyrbilar har ju nån form av automat numera också .

Sen kan det kanske ändå vara bra att öva manuell växling för TS motorik och kognitiva förmåga, men inte för att det är nödvändigt för att köra bil.
Citera
2026-07-02, 07:50
Medlem
Vissa bilar är jobbigare än andra, har haft körkort länge och sätter jag mig i vissa manuella får man lära sig dragläget det första man gör. Har en Volvo där det känns som luft när man trycker ner kopplingen och dragläget är typ vid 80% uppsläppt koppling medans andra bilar jag haft t ex Mercedes har haft dragläget vid 20-30% istället och man känner i foten samt bilen att det börjar dra.

Volvon däremot 80% så börjar man känna något är på gång redan vid 85% uppsläppt och man ej mött med gas så blir det kärringstopp. Otroligt jobbig bil att stå i brant uppförsbacke med, Förmodligen dax för slavcylinder byte samt kopplingsbyte så det blir normal, dock så slirar den ej.
Citera
2026-07-02, 07:53
Medlem
Citat:
Säg till din handledare att ni ska åka ut i skogen på nån enslig övergiven väg.

Där spenderar du en timma enbart på att träna start/stopp och att växla. Så du får en känsla för hur kopplingen samverkar med växelspaken.

När den biten känns bättre så har du en grund att bygga vidare på. Du ska känna dig ok med att klara av att köra bilen - innan du ger dig ut i den riktiga trafiken.

Ett annat bra tips är att hitta en liten uppförsbacke på en lugn ostörd vägbit - och träna start stopp hålla still och balansera med koppling och motorkraft..
Det tar antagligen ganska mycket på kopplingen, så det bör inte överdrivas. Men det är en mycket nyttig övning...
Speciellt som det är inte helt ovanligt med rödljus eller trafikstopp medan man är i motlut och det kommer bilar bakifrån.
Citera
2026-07-02, 07:59
Medlem
KonungHonungs avatar
Skaffa en E39 BMW M5 att övningsköra med istället så ska du se på grejer. Soppan är inte gratis menmen.
Citera
2026-07-02, 08:36
Medlem
Blaskas avatar
Du kan inte köra bil. Då är det klart att allt känns ovant. Tänk dig när du började cykla. Känslan för bil och väg kommer. Fortsätt öva!
Citera
2026-07-02, 08:45
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesper69
Finns det någon som känner som mig?

När jag fått körkort, så upplevde jag första veckan, hur jag fick koncentrera mig på vägen, bilen kändes otymplig och bångstyrig. Det gick åt mycket energi köra. Sedan efter ett par veckor hade jag lärt mig köra utan att tänka så mycket, mera flyt mindre energi går åt körningen, ja det är meditativt det ger ofta energi till mig köra bil.

Att inte känna vägen genom ratten, tolkar jag som att bilen kan flyta på längs vägen och skapar då ökad komfort.
Citera
2026-07-02, 08:55
Medlem
Imnshos avatar
Måste vara en trolltråd.

Att köra bil ska inte vara ett nöje först och främst. Det handlar om att ta sig från punkt A till punkt B på ett säkert och bekvämt sätt utan att bränna för mycket pengar.
Citera
2026-07-02, 09:14
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Övningskör för tillfället i en manuell 2011 Volvo v70 p3 DRIVe med 108 hk och 240 Nm vridmoment. Så det är ingen sportbil direkt, men en väldigt vanlig en i Sverige i alla fall.

Jag ska gå rakt på sak. Pedalerna är ett jävla hån. Har trott hela mitt liv att lägga gasen i botten krävde lite kraft, men så är det ju inte alls. Jag måste aktivt tänka på hur mycket jag trycker på gaspedalen varje sekund för att inte trycka ner den för hårt. Samma problem har jag med bromsen. Jag trodde folk tyckte det var roligt att åka bil, kan någon här berätta för mig vad det är som är så roligt med pedaler som man knappt kan känna och som inte väger nånting?

Vägen känner man då fan inte genom ratten. Volvo bytte ju till EPS (Electric Power Steering) runt 2008 tror jag. Tydligen ska HPS (Hydraulic Power Steering) vara bättre för väg känsla, men alla moderna bilar verkar ha EPS, det har varit en besvikelse också. Jag känner mig helt frånkopplad från bilen, känns inte naturligt.

Jag måste ta upp växlingen också, för jag tycker verkligheten jämfört med allt jag hört från folk på diverse forum är skrattretande. Många online har sagt att man blir "one with the car" när man kör manuell. Jag har inget att jämföra det med då jag bara kört manuell, men jag tycker det bara är en jobbig grej som gör mig mindre fokuserad på vägen och allt annat som händer runt om kring mig.

Finns det någon som känner som mig? Om inte, vad är det ni gillar med bilar? Känns som att dem flesta antingen älskar att köra bil och meka med bilar, eller tolererar det i alla fall. Men som det ser ut just nu vet jag inte om jag någonsin kommer ens kunna tolerera det här. Tyvärr bor jag inte i storstad så kollektivtrafiken är åt helvete.

Vad snackar du om? Varför skulle man behöva trycka hårt på gasen för att den ska funka? På gamla bilar är det ju bara ett spjäll kopplat till goaspedalen, på nya bilar är det helt elektroniskt. Inget av dem ger något särskilt stort motstånd när man trampar. Vill du ha motstånd så kan du ju trampa på en cykelpedal.

Samma med bromsar. Servo-bromsar har funnits i bilar i 100 år, det ska inte vara tungt.

Jag tror bara att du inte kör särskilt bra, men du kommer arbeta upp lite finkäsnlighet i fötterna och växlingarna kommer att komma naturligt. Då är det behagligt att köra, och det är lite gött med manuellt att den gör precis vad du vill, inte hållet på och växlar vid minsta ändring av gaspådrag som automater gör.

Lär dig köra TS, sluta skylla på att bilar är dumma. Är man ensam med sitt problem så är man själv problemet.
Citera
2026-07-02, 09:24
Medlem
Övningskör i Sveriges tråkigaste bil.
Klagar på att bilkörning är tråkigt.
Citera
2026-07-02, 09:42
Medlem
F.D.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Låter verkligen som att du borde gå till en trafikskola

Man måste inte växla ner när man bromsar. Du ska bromsa ner rätt kraftigt för att riskera motorstopp. Testa vid ungefär vilken hastighet det sker på de olika växlarna så kommer du märka det. Du kommer kunna bromsa ner mer än du tror. Det finns fördelar med att växla ner under tiden, men man måste inte göra det.

Och är det en panikinbromsning så är det bara att trycka ner kopplingen och bromsa järnet. Ingen växling behövs alls. Dock kan det vara en bra idé att vänja sig vid att peta i ettan så fort som bilen kommit ner i tillräcklig fart när du gör det, för i situationer där man behöver panikbromsa är det inte helt ovanligt att det är en bra idé att ta sig därifrån fortast möjligt efteråt.

Det är mycket bättre att lägga i ettans växel direkt när man har stannat och gör det till en vana, för annars kommer det situationer där man försöker starta på fyran och får motorstopp direkt. På fyran eller femman är väl det iof rätt ofarligt då stoppet brukar komma omedelbart, men har du tvåan eller trean i så är det rätt stor risk att du får motorstopp först när du kört ut i korsningen.
Jo, men nu förklarar jag för en total nåvis och vill inte riskera att han missförstår.
Citera
2026-07-02, 09:52
Medlem
Citat:
Säg till din handledare att ni ska åka ut i skogen på nån enslig övergiven väg.

Där spenderar du en timma enbart på att träna start/stopp och att växla. Så du får en känsla för hur kopplingen samverkar med växelspaken.

När den biten känns bättre så har du en grund att bygga vidare på. Du ska känna dig ok med att klara av att köra bilen - innan du ger dig ut i den riktiga trafiken.

This!

Började i ett industriområde om helgerna utan annan trafik för att lära sig själva hanteringen av växellåda, koppling, gas och broms. Sen köra på små landsvägar utan så mycket annat trafik. När man lärt sig det och gör det med automatik kan man börja pröva inne i stan och mer krävande trafiksituationener.

En kompis fick göra sin första övningskörning inne i ett fullt parkeringshus, det var kanske inte så lyckat.
Citera
2026-07-02, 10:02
Medlem
GiveMeHeads avatar
Citat:
Att dem stoppar av sig själv för att jag glömmer att hålla ner kopplingen när jag bromsar? hela tiden, vilket är varför det är synd att vi inte har någon automat bil. Redan märkt att det här med att växla manuellt inte är för mig.

Det är bara att öva med växlingen. Till slut gör du det utan att tänka. Vilket är ett måste när du är ute i trafiken. Vissa har lättare för det andra svårare. Men alla lär sig till slut. Jag övningskörde med en golf II. Man fick trycka för kung och fosterland för att få ner kopplingen. Alla bilar är olika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in