2026-07-02, 23:03
Medlem
Vi är nu i en geologiska epok av massutdöende av arter. Det sjätte massutdöendet, även benämnt Antropocen, började i slutet av vår nuvarande geologiska epok, Holocen. Det är en direkt konsekvens av mänsklig påverkan. Utdöendet drabbar allt från växter till djur. Våra handlingar, som att förstöra livsmiljöer, förorena och påverka klimatet, driver detta stora utdöende.
Citat:
Biologisk mångfald är en förutsättning för allt liv på jorden. Den skapar friska ekosystem, vilket i sin tur skapar ekosystemtjänster som ger oss luft att andas, rent vatten, reglerat klimat, medicin och skydd mot nya pandemier. Men på grund av oss människor och hur vi exploaterar naturen sker just nu ett sjätte massutdöende. Det senaste ägde rum för 65 miljoner år sedan när dinosaurierna försvann. Det riskerar att rubba hela ekosystemet som vi människor och alla andra arter på jorden är beroende av för att överleva. källa
Många arter av däggdjur, fåglar, groddjur och kräldjur, insekter och andra leddjur är nu nära utrotning. Från de minsta organismerna till de största däggdjuren, mångfalden av liv som har utvecklats under miljontals år håller på försvinna för alltid.
Citat:
Minst fem gånger har jorden drabbats av massutdöende, då en stor del av allt liv utplånats på kort tid. Frågan är om vi är på väg mot ett nytt massutdöende – denna gång orsakat av människan. källa
Diskussion:
  • Hur kommer miljön att förändras under den geologiska epoken Antropocen?
  • Kan dessa förändringar leda till en massdöd av människor och en eskalering av konflikter kring naturresurser?
Citera
2026-07-02, 23:15
Medlem
pn222jws avatar
Brist på dricksvatten kan bli allvarlig i framtiden. Vi borde tänka mer långsiktigt och mindre kortsiktigt. Vår tidsuppfattning där ett människoliv - 75 år - är en evighet är föråldrad. Naturkatastroferna byggs upp under lång tid och återverkar länge. De är inte ögonblickshändelser.
Citera
2026-07-02, 23:22
Medlem
Resonemanget låter mer som en ganska ordinär blandning av gymnasieuppsats, katastroffilm och återcirkulerade myndighetscitat.
Citera
2026-07-02, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Brist på dricksvatten kan bli allvarlig i framtiden. Vi borde tänka mer långsiktigt och mindre kortsiktigt. Vår tidsuppfattning där ett människoliv - 75 år - är en evighet är föråldrad. Naturkatastroferna byggs upp under lång tid och återverkar länge. De är inte ögonblickshändelser.

Pga snåla kunder som beställer giftigt temuskräp från kina och bara köper billigaste kinesdäcket eller kinatillvekade elbilar och annat skit från butiken och inte aktivt väljer ekologisk bomull i kläder,strumpor osv så förstörs allt vatten i länder som kina,indien osv och vi kommer få fler flyktingar.
Citera
2026-07-02, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Resonemanget låter mer som en ganska ordinär blandning av gymnasieuppsats, katastroffilm och återcirkulerade myndighetscitat.
För närvarande är över 48 600 arter rödlistade av IUCN. Detta motsvarar 28 % av samtliga inventerade arter. Det innebär det att färre än hundra individer återstår i frihet. Internationella naturvårdsunionens (IUCN) rödlista över hotade arter, även känd som IUCN:s rödlista eller Red Data Book, grundades 1964 och är en förteckning över biologiska arters globala bevarandestatus och risk för utrotning.

https://www.iucnredlist.org/en
Citera
Igår, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
... inte aktivt väljer ekologisk bomull i kläder,strumpor osv så förstörs allt vatten i länder som kina,indien osv och vi kommer få fler flyktingar.
"Ekologiskt" är bara ett buzz word för att kunna fortsätta sälja skit.

"Ekologisk bomull odlas utan kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel. [...] Dock behövs det lika mycket bevattning som vid konventionell odling. "
https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/hur-miljovanliga-ar-materialen-i-vara-klader/#naturfibrer
Citera
Igår, 02:22
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Pga snåla kunder som beställer giftigt temuskräp från kina och bara köper billigaste kinesdäcket eller kinatillvekade elbilar och annat skit från butiken och inte aktivt väljer ekologisk bomull i kläder,strumpor osv så förstörs allt vatten i länder som kina,indien osv och vi kommer få fler flyktingar.
Önskar jag var lite mer som dig Blatteman men är inte det, inte helt och hållet. Mat försöker jag välja svenskt eller eget självskjutet kött, ägg från grannen för jag lagar hans bil/gräsklippare/snöslunga ett par ggr om år så äggen bli i praktiken gratis. Från i år har jag fyra egna vackra svartfläckiga hönor, inte riktigt fullvuxna än.. Kanske tar mig en tupp också när de skall gå till slakt, mest för hönsen skall trivas bra.
Vad köper du för strumpor, kallingar?
Citera
Igår, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
"Ekologiskt" är bara ett buzz word för att kunna fortsätta sälja skit.

"Ekologisk bomull odlas utan kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel. [...] Dock behövs det lika mycket bevattning som vid konventionell odling. "
https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/hur-miljovanliga-ar-materialen-i-vara-klader/#naturfibrer

Så du är en av snålisarna som hittar på orsaker att rättfärdiga ditt snåleri för att fortsätta köpa giftig kinaskräp och förgifta människor och natur och giftig gmo mat från utanför europa.

de supergiftiga kemikalierna för bomullsodling och de supergiftiga färgningsmedlen har även de förstört grundvattnet i bangladesh,indien,kina osv så bered dig på att välkomna fler flyktingar pga ditt snåleri och din ignorans.
Citera
Igår, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Önskar jag var lite mer som dig Blatteman men är inte det, inte helt och hållet. Mat försöker jag välja svenskt eller eget självskjutet kött, ägg från grannen för jag lagar hans bil/gräsklippare/snöslunga ett par ggr om år så äggen bli i praktiken gratis. Från i år har jag fyra egna vackra svartfläckiga hönor, inte riktigt fullvuxna än.. Kanske tar mig en tupp också när de skall gå till slakt, mest för hönsen skall trivas bra.
Vad köper du för strumpor, kallingar?

Brukar köpa ekologiska strumpor och kallingar och annat på semestern i europa.

Möjligt att infärgningen inte är ekologisk men man gör sitt bästa.
Bomullen är iallafall ekologisk.

Konventionell bomull är alltid giftig genmanipulerad bomull + med massa extra kemikalier +roundup osv.

Tyvärr försöker vissa företag kopiera hm och andra skitföretag och blandar in skitig plast som kroppen blir sjuk av i bomullskläder,strumpor,jackor och annat så man får se upp att de inte blandat i 20% plast osv för att spara pengar.

Finns numera också 100% plastjackor och svinen försöker marknadsföra det som miljövänligt bara för plast inte kostar nåt att tillverka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in