Citat:
Ursprungligen postat av
Vodkasomsnus
Jo, kan vara sant. Du tänker på en 23 sekunders soldat.
Jag tänkte på något som är mera utbildat.
Min variant klarar sig nog längre.
Men det är tydligen inte prio hos Putin.
Jag tänker bara på bilden av hur drönarkriget utvecklat sig. När dessa 500000 kommer stormandes, så kommer ett gäng autonoma drönare och plockar ryssarna en efter en.
Att ha gjort en militärutbildning för typ 10 år sedan saknar nästan värde på slagfältet i Ukraina. Vapenträningen kan väl kanske komma till nytta men alla övningar som gjorts innan Ukrainakriget har ingen relevans på dagens slagfält.
Undrar hur många ryssar som ens hinner avlossa ett skott innan de plockas av drönare. Kriget är så monumentalt annorlunda mot det någon som gjort värnplikten för 10 år sedan.
Den ryska taktiken att skicka sina soldater till slakt verkar inte förändras och det spelar då ingen roll om du har treårig värnplikt eller är en kriminell våldsverkare.
Vi hör inte mycket om Rysslands elitförband längre. VDV är väl så gott som utrotade, ingenjörstrupoer skickas fram som kanonmat och pansaret verkar inte direkt ha så stort drivmedelsbehov längre på grund av att drönarna tar dem direkt de visar sig.
Så även om man mobiliserar personer med fullgjord värnplikt är de inte förberedda på vad som väntar dem om de inte får träning anpassad till förutsättningarna idag