2026-07-02, 13:09
Medlem
Kontrollavgifts avatar
det var såklart en väldigt dålig rekrytering av kommunen. Hur gjordes egentligen referenstagningen. Jag har själv varit med att anställa, vi var extremt npgoa med att granska cv efter luckor, kolla flera referenser osv.

men me denna skada skedd är det inte mycket att göra.Ett avskedandande som inte går rätt till kan bli väldigt dyrt. Att betala sig fri med 110k är småpengar, det innefattar arbetsgivaravgifter och förmodligen innestående semester.

Han fick 2-3 månadslöner, väldigt lågt, och blir kanske i praktiken dömd till evig arbetslöshet.

samanfattningsvis: en urdålig rekrytering och kommunen kom billigt undan.
Citera
2026-07-02, 14:24
Medlem
GammalTantSkanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollavgift
det var såklart en väldigt dålig rekrytering av kommunen. Hur gjordes egentligen referenstagningen. Jag har själv varit med att anställa, vi var extremt npgoa med att granska cv efter luckor, kolla flera referenser osv.

men me denna skada skedd är det inte mycket att göra.Ett avskedandande som inte går rätt till kan bli väldigt dyrt. Att betala sig fri med 110k är småpengar, det innefattar arbetsgivaravgifter och förmodligen innestående semester.

Han fick 2-3 månadslöner, väldigt lågt, och blir kanske i praktiken dömd till evig arbetslöshet.

samanfattningsvis: en urdålig rekrytering och kommunen kom billigt undan.

Instämmer. Har själv arbetat som rekryterande chef och som HR-konsult. En del chefer är helt urusla på att rekrytera oavsett vilka verktyg de ges.

Att ta referenser är mycket viktigt. Man får inte glömma att många anställda får fina referensbrev, som inte överensstämmer med verkligheten. Ett telefonsamtal med de rätta frågorna brukar kunna genomskåda detta. Med dagens teknik är det också lätt att förfalska handlingar.
Citera
2026-07-02, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solberga82
Samma boende!

Varför stoppades inte detta tidigare??
Hur i hel*ete kunde chefen låta det gå så här långt??
En kvinna som nu blivit traumatiserad, sexuellt övergrepp och 2 brutna armar!
Såg inte chefen eller kollegor tecken så han kunde stoppas innan det gick så här långt??

https://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/anstalld-agerade-sexuellt-olampligt-pa-lss-boende/

https://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/person-oforklarligt-skadad-pa-boende-utreds-av-polis/

Är väl rädd för att bli kallad rasist och satt i frysboxen. Det är större rosk idag att bli anklagad för att bara rasist än att agera.

Arma folk, arma land.
Citera
2026-07-02, 16:58
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Inte jätte otippat.
Det tidigare namnet är det som man kan förvänta sig.

Exakt! Detta problem fanns mig veterligen inte förr inom vården och omsorgen av äldre i denna omfattning.

Ny skall det ju införas språkkrav också att kunna tala och förstå svenska inom vård och omsorg och redan har kommuncheferna börjat beklaga sig för detta krav, men klarar inte dagens nya arbetskraft dessa krav pga kulturella grejor så skall dom heller inte anställas
Citera
2026-07-02, 17:35
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Få 100 000kr för våldtäkt?

Vad i helvete är fel med det här landet.
Var ju någon jäven som fick 800k för han suttit häktad för länge (han hade inte fyllt 18)

Vad hade han gjort? Jo Han hade gruppvåldtagit en kvinna flera timmar, de turades om, kört upp en flaska i fittan på henne. Han fick 840k i belöning. Inte kan han utvisas heller för han har militärtjänst som väntar i Syrien, stackaren!
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/hor-valdtaktsmannen-pengarna-ar-slut
https://www.expressen.se/kvallsposten/valdtaktsdomd-fick-840-000-skadestandet-kunde-halverats/
(sExpressens artikel är mer informativ.)

När det kommer till att köpa ut/skadestånd till kriminella så är det här landet frikostigt.
Citera
2026-07-02, 18:14
Medlem
Att de köper ut honom tyder på

1 Svårt att bevisa brott

kanske/och/eller

2 Kommunen gjorde fel vid rekryteringen

Att /kommuner/myndigheter köper ut folk som misstänks begått brott är inte ovanligt. Det finns det omvända också, mer sällsynt, att man försöker skydda brottslingen eller få hen fri.

Man ska komma i håg när det gäller just dementa finns det en överrisk att anmälan är falsk och det finns också en överrisk att det inte går att bevisa brott.

Grundproblemet är tre. Svensken ovilja att jobba med äldre. Det saknas personal att anställa. Kommunen organiserar arbetet så att det är lätt att begå brott mot äldre. Kommunen kan inte ta ut tillräckligt med skatt så de kan betala ut bra löner.

En lösning är kanske att införa samhällsplikt föra alla som inte gör värnplikt. Många av dem kunde jobba med äldre.

Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Var ju någon jäven som fick 800k för han suttit häktad för länge (han hade inte fyllt 18)

Vad hade han gjort? Jo Han hade gruppvåldtagit en kvinna flera timmar, de turades om, kört upp en flaska i fittan på henne. Han fick 840k i belöning. Inte kan han utvisas heller för han har militärtjänst som väntar i Syrien, stackaren!
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/hor-valdtaktsmannen-pengarna-ar-slut
https://www.expressen.se/kvallsposten/valdtaktsdomd-fick-840-000-skadestandet-kunde-halverats/
(sExpressens artikel är mer informativ.)

När det kommer till att köpa ut/skadestånd till kriminella så är det här landet frikostigt.

Grundregeln är bra att man får pengar (skadestånd) om man har suttit för länge häktad och eller för länge i fängelse. Tänk om de dömer dig för ett svenssonbrott - Rattfylla och du får en månads fängelse. Sen glömmer man att släppa ut dig. Då ska du få ersättning.

I fallet som du nämner borde man ha kraftigt minskat eller kvittat skadeståndet då GM inte hjälpt till med rätt åldersbestämning.
Citera
2026-07-02, 18:20
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Att de köper ut honom tyder på

1 Svårt att bevisa brott

kanske/och/eller

2 Kommunen gjorde fel vid rekryteringen

Att /kommuner/myndigheter köper ut folk som misstänks begått brott är inte ovanligt. Det finns det omvända också, mer sällsynt, att man försöker skydda brottslingen eller få hen fri.

Man ska komma i håg när det gäller just dementa finns det en överrisk att anmälan är falsk och det finns också en överrisk att det inte går att bevisa brott.

Grundproblemet är tre. Svensken ovilja att jobba med äldre. Det saknas personal att anställa. Kommunen organiserar arbetet så att det är lätt att begå brott mot äldre. Kommunen kan inte ta ut tillräckligt med skatt så de kan betala ut bra löner.

En lösning är kanske att införa samhällsplikt föra alla som inte gör värnplikt. Många av dem kunde jobba med äldre.

Grundregeln är bra att man får pengar (skadestånd) om man har suttit för länge häktad och eller för länge i fängelse. Tänk om de dömer dig för ett svenssonbrott - Rattfylla och du får en månads fängelse. Sen glömmer man att släppa ut dig. Då ska du få ersättning.

I fallet som du nämner borde man ha kraftigt minskat eller kvittat skadeståndet då GM inte hjälpt till med rätt åldersbestämning.
840k, Det var mer än jag tjänade på två år när jag jobbade. Känns inte rimligt.

100k För att bli av med fanskapet är ändå rimligare..
Gammal kollega för länge sedan stal på jobbet, han blev avstängd utan lön och senare kicken efter utredningen var klar. Ifs. inte kommunen.

Kan förstå varför denna gynnare bytt namn när jag tänker på det. Min gamla kollega bytte namn och åkte till Norge och jobbade. Numera tillbaka i Sverige och i en grannkommun, men alla vet vem han är. Han går under namnet "tjuven"
Citera
2026-07-02, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
840k, Det var mer än jag tjänade på två år när jag jobbade. Känns inte rimligt.

100k För att bli av med fanskapet är ändå rimligare..
Gammal kollega för länge sedan stal på jobbet, han blev avstängd utan lön och senare kicken efter utredningen var klar. Ifs. inte kommunen.

Kan förstå varför denna gynnare bytt namn när jag tänker på det. Min gamla kollega bytte namn och åkte till Norge och jobbade. Numera tillbaka i Sverige och i en grannkommun, men alla vet vem han är. Han går under namnet "tjuven"

När det gäller din fd kollega så gissar jag att bevisen var bättre än i detta fall. Sen tycker jag att man ska få chansen igen och komma tillbaks i samhället om man begår ett småbrott.

Jag håller med att det var för högt. Och jag tror ingen utom hans mamma skulle ha varit ledsen om han fick lämna in eller utvisades.
Citera
2026-07-02, 19:10
Medlem
Senaste från Kristianstadbladet :

Annons

Kritiken mot ledningen

• Personal har varnat cheferna om den nu våldtäktsmisstänkte mannen i flera månaders tid – utan att tas på allvar. Bland annat har personal larmat om att han agerat obehagligt och aggressivt.
• Chefer har vetat om att mannen är dömd för grov kvinnofridskränkning – i minst tre månader före den misstänkta våldtäkten.
• Mannen uppges ha låtits vara själv med den drabbade kvinnan trots att det går emot rutinen – och hjälpt henne med underlivshygien trots att hon uttryckligen inte vill att en man ska göra det.
• Mannen jobbade kvar i över en vecka efter att man upptäckt att den drabbade kvinnan hade brutna armar och blåmärken med tydliga handavtryck – trots att omständigheter pekade på att han var skyldig.
• När mannen väl stängdes av från jobbet fick han behålla nycklar och passerkort. Det innebar att han hade fortsatt tillgång till boendet i två månaders tid.
• Anhöriga till andra boende har inte informerats om händelsen, trots uppmaning från medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS).
• Personal har förbjudits att prata med media, vilket bryter mot grundlagen. De har också förbjudits att prata med varandra och fått instruktioner om hur de ska svara på polisens frågor.
• Enhetschefen anses inte ha varit närvarande och personalen anses inte ha fått tillräcklig stöttning. Tvärtom upplever man att personalen pekats ut som syndabockar, medan ledningen duckat sitt ansvar.
Citera
2026-07-02, 19:13
Medlem
loooser123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solberga82
• Personal har förbjudits att prata med media, vilket bryter mot grundlagen. De har också förbjudits att prata med varandra och fått instruktioner om hur de ska svara på polisens frågor.

Oh. Detta borde givetvis någon anmäla till polisen. Hoppas att någon anmäler det. Ansvarig person lär bli avskedad och kommer dömas i domstol.
Citera
2026-07-02, 20:08
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Vad hette förre chefen som gav så bra referenser?

Tycker den personen borde få sparken från sitt jobb. Med berått mod skicka iväg riskavfall och skriva "mjukisdjur" på paketet är nidingsdåd och den som gör det skall Niding heta.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-07-02 kl. 20:11.
Citera
2026-07-02, 21:55
Medlem
Extremt högerstyrt…
Men väl värt att läsa..

Här är han på bild och allt!!

https://samnytt.se/kvinnomisshandlaren-yahia-blev-wallen-fick-jobb-pa-demensboende-nu-misstankt-for-valdtakt-mot-pensio nar?utm_source=ig&utm_medium=social&utm_content=li nk_in_bio&fbclid=PAZnRzaASzmG5wZG9mAmV4dG4DYWVtAjE xAHNydGMGYXBwX2lkDzEyNDAyNDU3NDI4NzQxNAABp-JsAfcY7_WYf8dEOYn bczWViY3qQ1MqZLW0fSPLzu-VARSdzxtkaxlgRG3K_aem_lCxQOejvIRi4boM2dtYRzA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in