2026-06-29, 15:57
Medlem
jag gjorde en test med ett annorlunda material, för att se om det var ett bra eller mindre bra resultat. Jag målade ett lakan (vanligt bomullslakan) med en värme reflekterande färg, och vill se om det vart någon effekt. Resultat jag fick var följande: I direkt solinstrålning uppmätes en temp på 49,3 C (IR) och på skuggsidan var det 30,5 C, jag tycker det vart bra men vad säger ni andra?
Citera
2026-06-29, 18:43
Medlem
Vad var värdet innan?
Var solinstrålningen densamma under mätningen på fram och baksida?
Vilket avstånd mätte du på och med vilket instrument?
Hur var det kalibrerat?

Om värdet var bra? Det beror ju på vad du ville uppnå.
Skulle du koka vatten så nej, värdet var dåligt.
Citera
2026-06-29, 19:16
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ByggByn
jag gjorde en test med ett annorlunda material, för att se om det var ett bra eller mindre bra resultat. Jag målade ett lakan (vanligt bomullslakan) med en värme reflekterande färg, och vill se om det vart någon effekt. Resultat jag fick var följande: I direkt solinstrålning uppmätes en temp på 49,3 C (IR) och på skuggsidan var det 30,5 C, jag tycker det vart bra men vad säger ni andra?

En ir-termometer påverkas av hur ytan du mäter på, ser. Läs på lite om problemen med ir-termometer, för att få en bättre förståelse för vilka mätfel du kan ha.
Citera
2026-06-29, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Vad var värdet innan?
Hur var det kalibrerat?

det var i lördags, solit och varmt, tempen påframsidan av mitt lsksn vsr 49,3 mäte med IR på framsidan och en analog termometer på baksidan då man ine kan mäta med IR för den läser av strålnings temp. avståndet var ca 20 cm från båda sidorna. Instrumentet var en ir-laser från bilteama (vet det är ingen higk qulity grej men den ger iaf en antydan
Citera
2026-06-29, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
En ir-termometer påverkas av hur ytan du mäter på, ser. Läs på lite om problemen med ir-termometer, för att få en bättre förståelse för vilka mätfel du kan ha.

ir mäter reflektionen och på baksidan mätte jag luften
Citera
2026-06-29, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Vad var värdet innan?
Hur var det kalibrerat?

var nyfiken på bad som är bra under en persons vistelse bakom laknet
Citera
2026-06-29, 20:56
Medlem
tnems avatar
Citat:
ir mäter reflektionen och på baksidan mätte jag luften

Ja den mäter reflektionen inte värmen i materialet.
Citera
2026-06-30, 12:01
Medlem
Citat:
Ja den mäter reflektionen inte värmen i materialet.

fick vete hur jag fick fram U(-värdet på lakanet... imponerande tyckte jag iaf 3,5 i u-värde på ett lakan och 0,3 mm i tjocklek på färgen
Citera
2026-06-30, 12:13
Medlem
tnems avatar
Citat:
fick vete hur jag fick fram U(-värdet på lakanet... imponerande tyckte jag iaf 3,5 i u-värde på ett lakan och 0,3 mm i tjocklek på färgen

Du kan inte få fram ett tillförlitligt u-värde om du inte har koll på din mätmetod.

En svart yta utstrålar mer värme än en vit yta om båda har samma temperatur.

Det är inte samma sak som att en vit yta reflekterar ljus bättre.
Citera
2026-07-02, 14:38
Medlem
Citat:
Du kan inte få fram ett tillförlitligt u-värde om du inte har koll på din mätmetod.

En svart yta utstrålar mer värme än en vit yta om båda har samma temperatur.

Det är inte samma sak som att en vit yta reflekterar ljus bättre.

har inte pratat om yta. det var din bild inte min. Jag har tagit 2 st lakan ett behandlat och ett obehandlat gorj likvärdiga mätningar på båda ( oavsätt vad du tycker /tor) den obehandlade fick jag mätresultat 33 C på framsidan mott solen ca kl 13.30baksidan 30,5ca 1 min (60 sek)senare. det behandlade fick jag 49,3 framsida solen, och 30,5 baksida. så vad säger detta dig? Dom hängde sida vid sida på samma ställning
Citera
2026-07-02, 17:34
Medlem
tnems avatar
Citat:
har inte pratat om yta. det var din bild inte min. Jag har tagit 2 st lakan ett behandlat och ett obehandlat gorj likvärdiga mätningar på båda ( oavsätt vad du tycker /tor) den obehandlade fick jag mätresultat 33 C på framsidan mott solen ca kl 13.30baksidan 30,5ca 1 min (60 sek)senare. det behandlade fick jag 49,3 framsida solen, och 30,5 baksida. så vad säger detta dig? Dom hängde sida vid sida på samma ställning

Vad är det du tror du mäter med en ir-termometer?
Citera
Igår, 12:31
Medlem
Citat:
Vad är det du tror du mäter med en ir-termometer?
reflekterande värmevågor i det infraröda spektra, solvärmen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in