Igår, 13:44
Medlem
Gör pizza ibland och försöker göra med ingredienser man har hemma.
Degen är inge problem, inte heller toppingen för det finns alltid frysta räkor, champinjoner, skinka och annat hemma.
Men pizzasåsen, hur gör man den med hemmavaror - jag vill inte öppna en hel burk tomatkross utan hellre något med tomatpure om det går.
Tips?
Citera
Igår, 13:47
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Degen är inge problem, inte heller toppingen för det finns alltid frysta räkor, champinjoner, skinka och annat hemma.
Men pizzasåsen, hur gör man den med hemmavaror - jag vill inte öppna en hel burk tomatkross utan hellre något med tomatpure om det går.
Tips?

En hel burk tomatkross kostar 10kr.
Det som blir över kan du väll frysa in
Citera
Igår, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
En hel burk tomatkross kostar 10kr.
Det som blir över kan du väll frysa in
Det är inte ekonomi som är problemet utan att kasta. Fryser jag in så blir det aldrig använta utan bara tar plats tills det slängs efter 3 år när frysen är full med rester man inte vet vad är...
Citera
Igår, 13:56
Medlem
Ta en halv burk tomatkross/passerad tomat och spruta i lite kryddstark ketchup och fortsätt med lite salt, peppar, oregano och de kryddor du vill ha och rör om. Då får du en utmärkt pizzasås, utan kokning.
Citera
Igår, 13:59
Medlem
Hittade denna som antagligen löser mitt problem:
https://www.koket.se/michelinkockens-enkla-pizzasas
Synd jag inte såg den innan jag postade så mod får gärna kasta tråden..
Citera
Igår, 14:06
Medlem
Noetlovskijs avatar
Köp den här bara för 14 kronor, den är helt OK.

https://handlaprivatkund.ica.se/images-v3/bf7a00ca-390e-4769-865f-dc369586872e/d3af34f5-c256-41c8-83d8-f1ce24dc8b6f/1280x1280.webp

Eller gör sås på hela tomater. Det innebär fler steg, men då kan du göra sås på en enda tomat om du nu vill ha så lite bara.
https://alltommat.expressen.se/recept/tomatsas-av-farska-tomater/
Senast redigerad av Noetlovskij Igår kl. 14:11.
Citera
Igår, 14:07
Medlem
Citat:
Tips?

Köp en halv burk. Mutti har.
Citera
Igår, 14:11
Medlem
Halv burk verkar toppen - visste inte det fanns..

Nån som vet var man kan se
Jonas Lagerström, vinnaren av ”Kockarnas kamp revanschen”,
Där gör han tydligen pizza och inte bara sås som i klippet från köket.

Vad tror ni om hans sås? - Jonas är ju inte direkt dålig i köket vad jag fattar..
Citera
Igår, 15:23
Medlem
En burk med San Marzanotomater 5 kg med 6% salt, sen delar du upp i påsar som är lagom för ett pizzabak, och fryser in. Ingen kokning.
Citera
Igår, 15:37
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Det är inte ekonomi som är problemet utan att kasta. Fryser jag in så blir det aldrig använta utan bara tar plats tills det slängs efter 3 år när frysen är full med rester man inte vet vad är...

Låter ju som du rent allmänt är dålig på spara på saker för att inte kasta 😂
Citera
Igår, 15:58
Medlem
Citat:
Tips?

Du köper högkvalitativ obesprutad ekologisk tomatsås i glasburk (pappkartongerna har skitig aluminium på insidan som skapar alzheimers med tiden och konservburkarna är skit)

+att maffian gör sig av med extra giftiga tomater italien genom att skicka dom utomlands i halvbilliga märken eller egna märkesvaror,pizza osv.

De bränner giftigt avfall och gräver ner det från sina sopbolag vilket kontaminerat tomater,ost,mjölk,bröd,grönsaker och annat så folk i de regionerna får cancer och annat.

Överskottet gör du god pastasås med under veckan.

Du tillsätter olivolja lite chili,oregano,vitlök osv efter smak.

Underbart gott och du slipper slänga nåt.
Citera
Igår, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Svennebanan gör tomatsås. Köper en burk krossade tomater 😄

Instämmer, en riktig karl fixar sin egen sås. Särskilt om man bara behöver lite och inte behöver vara överdrivet petig med estetisk perfektion. Vad är det man behöver för tomat sås till en pizza?

Jag skulle säga 2-3 riktigt mogna San Marzano tomater, gärna oxhjärtetomater, 1-2 vitlöksklyftor, 1 skvätt extra jungfruerlig olivolja, en nypa flingsalt (Maldon-flingsalt är skitgott), peppar, oregano och basilika.

Sen är det ju bara att hacka ihop skiten och koka ihop.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in