2026-07-02, 08:59
Medlem
ExtremaMittens avatar
Ny lag om psykiskt våld från 1 juli 2026. Problemet i svensk praxis är att polis, åklagare, socialtjänst och domstol ofta delar upp verkligheten i fel lådor. Umgängessabotage ses som “familjerätt”. Falska anklagelser ses som “ord mot ord”. Barnets plötsliga avvisande ses som “barnets egna vilja”. Psykisk nedbrytning ses som “konflikt”. Därför faller ärenden om psykiskt våld mellan stolarna.

Den nya lagen om psykiskt våld kan kanske ändra detta, men bara om anmälan byggs rätt. Skriv inte “föräldraalienation” som huvudrubrik. Skriv gärningar.

1. Börja med rätt brottsrubrik. Skriv exempelvis: ”Anmälan om misstänkt psykiskt våld, egenmäktighet med barn, ofredande, olaga hot, olaga tvång, falsk tillvitelse/falsk angivelse samt barn som utsatts för psykiskt våld genom lojalitetspress och kontaktförhindrande beteende.”

Alla brottsrubriker behöver inte hålla. Syftet är att polisen inte ska reducera ärendet till “vårdnadstvist”.

2. Skriv en kort inledning. Exempel: “Detta är inte en allmän vårdnadskonflikt. Det gäller ett upprepat mönster efter den 1 juli 2026 där NN genom falska beskyllningar, hot om anmälningar, kontaktstopp, kontroll av barnet och lojalitetspress systematiskt har brutit ned min föräldraroll och påverkat barnet att ta avstånd från mig. Barnet har samtidigt utsatts för psykisk press, rädsla, skuld och krav på lojalitet.”

3. Gör tidslinjen central. Polis och åklagare tänker i datum, gärning, bevis och brott. Skriv därför en tabell:

Datum. Vad hände? Vem gjorde vad? Vilket barn berördes?Vilket bevis finns?Vilket rekvisit passar? Vilken konsekvens fick det?

Exempel: ”2026-08-14: Beslutat umgänge ställdes in. NN skrev: ‘Barnet vill inte träffa dig eftersom du skrämmer henne.’ Inget skyddsskäl hade visats. Samma dag skickade NN ny orosanmälan. Bevis: sms, dom, socialtjänstbeslut. Rekvisit: beskyllning, otillbörligt tvång, kontaktförhindrande kontroll.”

4. Anmäl mönstret, inte känslan. Undvik: “Hon är alienator”, “han manipulerar”, “barnet är hjärntvättat”.

Skriv i stället: ”Barnet hade fungerande relation med mig fram till maj 2026. Efter återkommande negativa påståenden, stoppade umgängen och kontrollerade samtal började barnet använda vuxenlika formuleringar, uttrycka rädsla utan egen händelsegrund och säga att kontakt med mig gör den andra föräldern ledsen.”

Det är mycket starkare.

5. Koppla varje handling till lagens språk. Psykiskt våld kräver många upprepade kränkningar. Använd därför lagens ord:

Beskyllningar: falska eller obestyrkta påståenden om våld, missbruk, farlighet, psykisk sjukdom, övergrepp eller olämplighet.

Nedsättande uttalanden: att inför barnet eller andra kalla föräldern farlig, sjuk, ond, värdelös, otrygg eller oälskande.

Förödmjukande beteende: att offentligt misstänkliggöra, skambelägga eller göra föräldern maktlös inför barn, skola, vård eller socialtjänst.

Otillbörligt hot: hot om nya anmälningar, kontaktstopp, flytt, skyddad adress, polis, socialtjänst eller att barnet “aldrig mer ska träffa dig”.

Otillbörligt tvång: att kräva att den andra föräldern avstår umgänge, accepterar villkor eller tiger för att få kontakt med barnet.

Otillbörlig övervakning: att läsa barnets meddelanden, sitta bredvid vid samtal, avbryta samtal, kräva rapporter eller bestraffa barnet efter kontakt.

6. Gör barnet till målsägande när det är rimligt. Det starkaste spåret är ofta inte “min rätt till umgänge”, utan barnets rätt att slippa psykisk press.

Skriv: ”Jag anmäler även misstänkt psykiskt våld mot barnet. Barnet har upprepat utsatts för lojalitetspress, rädsloöverföring och krav att avvisa mig. Barnet har gjorts ansvarigt för den andra förälderns känslor och har förlorat friheten att ha en trygg relation till båda föräldrarna.”

7. Särskilj falska anklagelser från obestyrkta uppgifter. Skriv inte slarvigt “lögn”. Skriv:
“Påståendet är obestyrkt.”
“Utredningen lades ned.”
“Socialtjänsten fann inget stöd.”
“Påståendet motsägs av bilaga 4.”
“Anmälan kom dagen efter att umgänge begärdes.”
“Tre anmälningar har följts av tre stoppade umgängen.”

Mönster slår känslor.

8. Bifoga rätt bevis. Bifoga bara det viktigaste först: Dom eller avtal om vårdnad/boende/umgänge. Sms, mejl och chattar. Orosanmälningar och beslut. Polisbeslut och nedläggningar. Skol- eller förskolekontakt. BUP/BVC/vårdanteckningar om barnets reaktioner. Samtalsloggar: obesvarade samtal, avbrutna samtal, kontrollerade samtal. Egen tidslinje över umgängen som stoppats. Vittneslista.

Skriv en bevisförteckning. Polis hatar osorterade bilagor.

9. Begär konkreta utredningsåtgärder. Skriv: ”Jag begär att NN förhörs om varje stoppat umgänge och varje anklagelse.”

“Jag begär att barnet hörs av utbildad barnförhörsledare endast om åklagare bedömer det lämpligt.”

“Jag begär att socialtjänstakter, orosanmälningar och beslut inhämtas.”

“Jag begär att sms och digital kommunikation säkras.”

“Jag begär att förundersökningen inte läggs ned som vårdnadstvist utan prövas mot rekvisiten för psykiskt våld.”

10. Kör parallellt i tingsrätten. Polisanmälan räcker inte. Ansök samtidigt om verkställighet eller ny prövning av vårdnad, boende eller umgänge.

Skriv till tingsrätten: ”Detta är inte enbart samarbetssvårigheter. Det finns ett möjligt psykiskt våldsmönster där barnet utsätts för påverkan, lojalitetspress och kontaktförhindrande beteende. Barnets vilja måste därför analyseras i tidslinje och inte behandlas som helt fri och opåverkad.”

Begär konkret: Umgängesstöd. Neutral överlämning. Videosamtal. Tydligt schema. Vite vid utebliven överlämning.
Kontaktperson. Barnpsykologisk utredning av kontaktbrottet. Förbud mot att tala illa om den andra föräldern inför barnet. Krav att båda föräldrar aktivt stödjer barnets kontakt.

11. Förutse polisens vanligaste fel. De kommer ofta säga: “Det här är familjerätt.” Svara sakligt:

“Jag förstår att umgänge hanteras i tingsrätten. Men denna anmälan gäller upprepade brottsliga gärningar: beskyllningar, hot, tvång, övervakning, kontaktförhindrande kontroll och psykiskt våld mot barn och förälder.”

De kommer säga: “Barnet vill inte.” Svara: ”Barnets vilja är viktig, men den måste utredas i tidslinje eftersom den uppstod efter kontaktstopp, upprepade anklagelser och lojalitetspress.”

De kommer säga: “Ord mot ord.” Svara: ”Det finns skriftliga meddelanden, domar, anmälningar, socialtjänstakter och dokumenterade konsekvenser.”

12. Begär överprövning vid nedläggning

Om ärendet läggs ned: begär beslutet skriftligt och ansök om överprövning. Skriv kort: ”Beslutet bortser från att anmälan gäller ett upprepat mönster efter den 1 juli 2026 som motsvarar rekvisiten för psykiskt våld. Åklagaren har inte prövat beskyllningar, otillbörligt tvång, övervakning och barnets utsatthet sammantaget.”

13. Viktigaste formuleringen: ”Jag begär inte att polisen ska lösa en vårdnadstvist. Jag begär att polisen utreder misstänkta brottsliga gärningar som skett i samband med vårdnadstvisten: upprepade kränkningar, falska beskyllningar, hot, tvång, övervakning, kontaktförhindrande kontroll och psykiskt våld mot barn.”

Den effektiva vägen är inte att ropa högre om alienation. Den effektiva vägen är att översätta alienerande beteenden till svensk straffrätt:

falska anklagelser = beskyllningar, falsk tillvitelse eller falsk angivelse
kontaktstopp = egenmäktighet, verkställighetsfråga eller del i tvångsmönster
lojalitetspress = psykiskt våld mot barn
kontrollerade samtal = otillbörlig övervakning
hot om anmälningar = otillbörligt hot eller tvång
nedbrytning av föräldrarollen = upprepade kränkningar ägnade att allvarligt skada självkänslan

Skriv torrt. Bevisa mönstret. Koppla till rekvisit. Kör polis, socialtjänst och tingsrätt samtidigt.

Hoppas att den nya lagen nu kan hjälpa hundratusentals drabbade.

(Ovanstående är strukturerat och komprimerat med stöd av AI).
Citera
2026-07-02, 09:40
Medlem
Bowlingklotets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Du har skrivit en hel text ingen bryr sig om mha AI?

Vad för vits ser du i att skriva sånt här? Ingen vill läsa AI skit.
Vet inte om det är AI, men hursomhelst tycker jag det känns som att TS skriver utifrån ett familjeperspektiv.
Lagen handlar väl om alla typer av kränkningar/mobbing i olika relationer? Eller har jag misstolkat lagen?

För mig känns det som att det blev olagligt att vara en mobbare generellt
Citera
2026-07-02, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Känns som om extrema-centerpedofilen kört vilse igen.

Vad är psykiskt våld och går det ens att definiera?

Tjejer har tex. ett sätt att mobba på som går ut på att "frysa ut andra". Dvs man gör inget som går att anmärka mot.

Är det psykiskt våld om jag vägrar åka med kärringen till Ullared?

Man kan påstå att precis vad som helst är psykiskt våld.

Jag tror inte inkompetenta politiker skall ägna sig åt att försöka stifta gummilagar som dessa som så uppenbart kan missbrukas.

En annan sak hade varit om psykiatriker hade önskat se en lagstiftning mot vad de menar är psykiskt våld.

Finns förklaringar i denna proposition: https://www.regeringen.se/contentassets/644a397b5eec450babd76517af02beea/en-sarskild-straffbestammelse-for-psykiskt-vald-prop.-202526138-.pdf
Citera
2026-07-02, 12:53
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Finns förklaringar i denna proposition: https://www.regeringen.se/contentassets/644a397b5eec450babd76517af02beea/en-sarskild-straffbestammelse-for-psykiskt-vald-prop.-202526138-.pdf
Psykiskt våld är ett allvarligt samhällsproblem och förekommer inte sällan
som en del av mäns våld mot kvinnor, våld i nära relationer och heders-
relaterat våld och förtryck. Psykiskt våld förekommer inte minst i ungas
parrelationer och våldet har ofta digitala dimensioner. De negativa
effekterna för den som utsätts för psykiskt våld är påtagliga på såväl kort
som lång sikt. Mot den bakgrunden bedöms det finnas ett behov av ett
stärkt straffrättsligt skydd mot psykiskt våld.

Det föreslås därför att ett nytt brott, benämnt psykiskt våld, ska införas i
brottsbalken. Regleringen innebär att det blir straffbart att upprepat utsätta
en annan person för kränkningar i form av beskyllning, nedsättande
uttalande, förödmjukande beteende, otillbörligt hot, otillbörligt tvång eller
otillbörlig övervakning, om kränkningarna sammantagna varit ägnade att
allvarligt skada personens självkänsla. Det föreslås även att det ska bli
straffbart att utsätta någon för otillbörlig övervakning som är varaktig, om
gärningen varit ägnad att allvarligt skada personens självkänsla. Straffet
föreslås vara fängelse i högst fyra år.

Vidare föreslås att brottet psykiskt våld ska kunna ingå som ett led i
barnfridsbrott, grov fridskränkning, grov kvinnofridskränkning, olaga för-
följelse och hedersförtryck.

Kränkningar i form av beskyllning, nedsättande uttalande, förödmjukande beteende

Det har alltså blivit olagligt att kalla folk för tex. idioter? Typ greta eller Anders lindberg för observera deras gärningar??????????

Det är precis det här jag menar men gummi-lagar.

otillbörligt hot, otillbörligt tvång eller otillbörlig övervakning, vi har redan lagar mot hot, tvång och övervakning

Man räknar själva upp lagar vi redan har: Vidare föreslås att brottet psykiskt våld ska kunna ingå som ett led i barnfridsbrott, grov fridskränkning, grov kvinnofridskränkning, olaga för-
följelse

Detta luktar kvinnoprojekt lång väg. Det handlar om känslor och inte konsekvenstänk.

Jag fattar att man försöker komma tillrätta med mobbing. Men är detta den effektivaste vägen? Kan man lagstifta mot mobbing? Skall vi lagstifta mot mobbing?
Senast redigerad av Klas-Vegas 2026-07-02 kl. 12:56.
Citera
2026-07-02, 13:38
Medlem
ExtremaMittens avatar
Det där är din feltolkning av typ allt. Igen.

Nej, lagen gör det inte olagligt att kalla någon idiot i en debatt. Nej, Greta, Anders Lindberg eller andra offentliga personer får fortfarande kritiseras. Nej, staten kriminaliserar inte “sårade känslor”.

Lagen handlar om upprepade kränkningar som sammantaget är ägnade att allvarligt skada en persons självkänsla. Alltså mönster, inte enstaka ord.

Det är skillnaden mellan att vara otrevlig och att systematiskt bryta ned någon.

Att säga “du är en idiot” i en politisk diskussion är inte samma sak som att under månader kontrollera, hota, förnedra, beskylla, övervaka och isolera en partner, ett barn eller en före detta. Det ena är dåligt uppförande. Det andra är psykiskt våld.

Du säger att hot, tvång och övervakning redan är kriminaliserat. Ja, delvis. Just därför borde du förstå att svensk straffrätt har varit ganska bra på enskilda gärningar men sämre på mönster. Ett hot här, en falsk beskyllning där, ett kontrollerat samtal, ett krav, en förnedring, ett isolerande beteende. Varje del kan se liten ut. Tillsammans kan det vara en metod för att knäcka en människa.

Det är alltså inte alls en “gummilag”. Det är att lagstiftaren äntligen försöker fånga helheten.

Alla brott kräver bedömningar. Vad är ofredande? Vad är hot? Vad är tvång? Vad är kränkning? Vad är uppsåt? Domstolar gör sådana gränsdragningar varje dag. Det betyder inte godtycke. Det betyder juridik.

Och nej, det är inte bara ett “kvinnoprojekt”. Bakgrunden finns delvis i mäns våld mot kvinnor, eftersom det är ett problem. Men lagtexten är könsneutral. Män kan vara brottsoffer. Kvinnor kan vara förövare. Barn kan utsättas. Det avgörande är inte könet, utan beteendet.

Det här handlar alltså inte om att förbjuda hård debatt, dålig stämning eller vanliga gräl. Det handlar om upprepad psykisk nedbrytning: kontroll, hot, förödmjukelse, falska beskyllningar, övervakning och tvång.

Så nej, lagen förbjuder inte politiska förolämpningar. Den förbjuder inte kritik. Den förbjuder inte enstaka dumma ord.

Den riktar sig mot systematiskt psykiskt våld.

Om man inte kan skilja en sur debattkommentar från långvarig psykologisk nedbrytning är problemet inte lagen. Då är problemet läsförståelsen.😉

Citat:
Psykiskt våld är ett allvarligt samhällsproblem och förekommer inte sällan
som en del av mäns våld mot kvinnor, våld i nära relationer och heders-
relaterat våld och förtryck. Psykiskt våld förekommer inte minst i ungas
parrelationer och våldet har ofta digitala dimensioner. De negativa
effekterna för den som utsätts för psykiskt våld är påtagliga på såväl kort
som lång sikt. Mot den bakgrunden bedöms det finnas ett behov av ett
stärkt straffrättsligt skydd mot psykiskt våld.

Det föreslås därför att ett nytt brott, benämnt psykiskt våld, ska införas i
brottsbalken. Regleringen innebär att det blir straffbart att upprepat utsätta
en annan person för kränkningar i form av beskyllning, nedsättande
uttalande, förödmjukande beteende, otillbörligt hot, otillbörligt tvång eller
otillbörlig övervakning, om kränkningarna sammantagna varit ägnade att
allvarligt skada personens självkänsla. Det föreslås även att det ska bli
straffbart att utsätta någon för otillbörlig övervakning som är varaktig, om
gärningen varit ägnad att allvarligt skada personens självkänsla. Straffet
föreslås vara fängelse i högst fyra år.

Vidare föreslås att brottet psykiskt våld ska kunna ingå som ett led i
barnfridsbrott, grov fridskränkning, grov kvinnofridskränkning, olaga för-
följelse och hedersförtryck.

Kränkningar i form av beskyllning, nedsättande uttalande, förödmjukande beteende

Det har alltså blivit olagligt att kalla folk för tex. idioter? Typ greta eller Anders lindberg för observera deras gärningar??????????

Det är precis det här jag menar men gummi-lagar.

otillbörligt hot, otillbörligt tvång eller otillbörlig övervakning, vi har redan lagar mot hot, tvång och övervakning

Man räknar själva upp lagar vi redan har: Vidare föreslås att brottet psykiskt våld ska kunna ingå som ett led i barnfridsbrott, grov fridskränkning, grov kvinnofridskränkning, olaga för-
följelse

Detta luktar kvinnoprojekt lång väg. Det handlar om känslor och inte konsekvenstänk.

Jag fattar att man försöker komma tillrätta med mobbing. Men är detta den effektivaste vägen? Kan man lagstifta mot mobbing? Skall vi lagstifta mot mobbing?
Citera
2026-07-02, 13:45
Medlem
ExtremaMittens avatar
Kul att läsa. Det är juridisk analfabetism. Uppblåst.

Nej, psykiskt våld betyder inte att du måste åka till Ullared. Det betyder inte att varje gräl, diss eller utfrysning blir brott. Lagen kräver upprepning, kränkande handlingar, otillbörlighet och en helhet som är ägnad att allvarligt skada självkänslan.

Det är inte “hon blev ledsen”. Det är systematisk nedbrytning.

Att säga nej till Ullared är ett nej. Att under lång tid kontrollera, hota, förnedra, isolera, övervaka och beskylla någon är något helt annat. Den skillnaden är inte svår. Den kräver bara att du läser innan du raljerar.

Samma sak med “tjejer som fryser ut”. Ibland är det socialt avstånd. Ibland mobbning. I extrema, upprepade och riktade fall kan det ingå i psykiskt våld. Juridiken prövar mönster, maktobalans, sammanhang och skada. Inte känslor i största allmänhet.

“Gummilag” är bara ett bekvämt ord när du inte förstått rekvisiten. Vad är ofredande? Hot? Tvång? Oaktsamhet? Kränkning? Straffrätten är full av bedömningar. Det kallas inte godtycke. Det kallas domstolsprövning.

Och det mest avslöjande är att du själv öppnar med en grov sexuell beskyllning. En falsk sådan, upprepad i ett mönster, är precis den sorts beskyllning som lagen kan träffa.

Du försöker alltså håna lagen genom att demonstrera varför den behövs.Den förbjuder inte enfaldig kritik. Den förbjuder inte din surhet. Den förbjuder inte dina missade shoppingresor.

Den riktar sig mot systematisk psykisk nedbrytning.

Att du inte kan skilja detta från Ullared säger mindre om lagen och mer om dig.

Citat:
Känns som om extrema-centerpedofilen kört vilse igen.

Vad är psykiskt våld och går det ens att definiera?

Tjejer har tex. ett sätt att mobba på som går ut på att "frysa ut andra". Dvs man gör inget som går att anmärka mot.

Är det psykiskt våld om jag vägrar åka med kärringen till Ullared?

Man kan påstå att precis vad som helst är psykiskt våld.

Jag tror inte inkompetenta politiker skall ägna sig åt att försöka stifta gummilagar som dessa som så uppenbart kan missbrukas.

En annan sak hade varit om psykiatriker hade önskat se en lagstiftning mot vad de menar är psykiskt våld.
Citera
2026-07-02, 13:46
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExtremaMitten
Ny lag om psykiskt våld från 1 juli 2026. Problemet i svensk praxis är att polis, åklagare, socialtjänst och domstol ofta delar upp verkligheten i fel lådor. Umgängessabotage ses som “familjerätt”. Falska anklagelser ses som “ord mot ord”. Barnets plötsliga avvisande ses som “barnets egna vilja”. Psykisk nedbrytning ses som “konflikt”. Därför faller ärenden om psykiskt våld mellan stolarna.

Den nya lagen om psykiskt våld kan kanske ändra detta, men bara om anmälan byggs rätt. Skriv inte “föräldraalienation” som huvudrubrik. Skriv gärningar.

1. Börja med rätt brottsrubrik. Skriv exempelvis: ”Anmälan om misstänkt psykiskt våld, egenmäktighet med barn, ofredande, olaga hot, olaga tvång, falsk tillvitelse/falsk angivelse samt barn som utsatts för psykiskt våld genom lojalitetspress och kontaktförhindrande beteende.”

Alla brottsrubriker behöver inte hålla. Syftet är att polisen inte ska reducera ärendet till “vårdnadstvist”.

2. Skriv en kort inledning. Exempel: “Detta är inte en allmän vårdnadskonflikt. Det gäller ett upprepat mönster efter den 1 juli 2026 där NN genom falska beskyllningar, hot om anmälningar, kontaktstopp, kontroll av barnet och lojalitetspress systematiskt har brutit ned min föräldraroll och påverkat barnet att ta avstånd från mig. Barnet har samtidigt utsatts för psykisk press, rädsla, skuld och krav på lojalitet.”

3. Gör tidslinjen central. Polis och åklagare tänker i datum, gärning, bevis och brott. Skriv därför en tabell:

Datum. Vad hände? Vem gjorde vad? Vilket barn berördes?Vilket bevis finns?Vilket rekvisit passar? Vilken konsekvens fick det?

Exempel: ”2026-08-14: Beslutat umgänge ställdes in. NN skrev: ‘Barnet vill inte träffa dig eftersom du skrämmer henne.’ Inget skyddsskäl hade visats. Samma dag skickade NN ny orosanmälan. Bevis: sms, dom, socialtjänstbeslut. Rekvisit: beskyllning, otillbörligt tvång, kontaktförhindrande kontroll.”

4. Anmäl mönstret, inte känslan. Undvik: “Hon är alienator”, “han manipulerar”, “barnet är hjärntvättat”.

Skriv i stället: ”Barnet hade fungerande relation med mig fram till maj 2026. Efter återkommande negativa påståenden, stoppade umgängen och kontrollerade samtal började barnet använda vuxenlika formuleringar, uttrycka rädsla utan egen händelsegrund och säga att kontakt med mig gör den andra föräldern ledsen.”

Det är mycket starkare.

5. Koppla varje handling till lagens språk. Psykiskt våld kräver många upprepade kränkningar. Använd därför lagens ord:

Beskyllningar: falska eller obestyrkta påståenden om våld, missbruk, farlighet, psykisk sjukdom, övergrepp eller olämplighet.

Nedsättande uttalanden: att inför barnet eller andra kalla föräldern farlig, sjuk, ond, värdelös, otrygg eller oälskande.

Förödmjukande beteende: att offentligt misstänkliggöra, skambelägga eller göra föräldern maktlös inför barn, skola, vård eller socialtjänst.

Otillbörligt hot: hot om nya anmälningar, kontaktstopp, flytt, skyddad adress, polis, socialtjänst eller att barnet “aldrig mer ska träffa dig”.

Otillbörligt tvång: att kräva att den andra föräldern avstår umgänge, accepterar villkor eller tiger för att få kontakt med barnet.

Otillbörlig övervakning: att läsa barnets meddelanden, sitta bredvid vid samtal, avbryta samtal, kräva rapporter eller bestraffa barnet efter kontakt.

6. Gör barnet till målsägande när det är rimligt. Det starkaste spåret är ofta inte “min rätt till umgänge”, utan barnets rätt att slippa psykisk press.

Skriv: ”Jag anmäler även misstänkt psykiskt våld mot barnet. Barnet har upprepat utsatts för lojalitetspress, rädsloöverföring och krav att avvisa mig. Barnet har gjorts ansvarigt för den andra förälderns känslor och har förlorat friheten att ha en trygg relation till båda föräldrarna.”

7. Särskilj falska anklagelser från obestyrkta uppgifter. Skriv inte slarvigt “lögn”. Skriv:
“Påståendet är obestyrkt.”
“Utredningen lades ned.”
“Socialtjänsten fann inget stöd.”
“Påståendet motsägs av bilaga 4.”
“Anmälan kom dagen efter att umgänge begärdes.”
“Tre anmälningar har följts av tre stoppade umgängen.”

Mönster slår känslor.

8. Bifoga rätt bevis. Bifoga bara det viktigaste först: Dom eller avtal om vårdnad/boende/umgänge. Sms, mejl och chattar. Orosanmälningar och beslut. Polisbeslut och nedläggningar. Skol- eller förskolekontakt. BUP/BVC/vårdanteckningar om barnets reaktioner. Samtalsloggar: obesvarade samtal, avbrutna samtal, kontrollerade samtal. Egen tidslinje över umgängen som stoppats. Vittneslista.

Skriv en bevisförteckning. Polis hatar osorterade bilagor.

9. Begär konkreta utredningsåtgärder. Skriv: ”Jag begär att NN förhörs om varje stoppat umgänge och varje anklagelse.”

“Jag begär att barnet hörs av utbildad barnförhörsledare endast om åklagare bedömer det lämpligt.”

“Jag begär att socialtjänstakter, orosanmälningar och beslut inhämtas.”

“Jag begär att sms och digital kommunikation säkras.”

“Jag begär att förundersökningen inte läggs ned som vårdnadstvist utan prövas mot rekvisiten för psykiskt våld.”

10. Kör parallellt i tingsrätten. Polisanmälan räcker inte. Ansök samtidigt om verkställighet eller ny prövning av vårdnad, boende eller umgänge.

Skriv till tingsrätten: ”Detta är inte enbart samarbetssvårigheter. Det finns ett möjligt psykiskt våldsmönster där barnet utsätts för påverkan, lojalitetspress och kontaktförhindrande beteende. Barnets vilja måste därför analyseras i tidslinje och inte behandlas som helt fri och opåverkad.”

Begär konkret: Umgängesstöd. Neutral överlämning. Videosamtal. Tydligt schema. Vite vid utebliven överlämning.
Kontaktperson. Barnpsykologisk utredning av kontaktbrottet. Förbud mot att tala illa om den andra föräldern inför barnet. Krav att båda föräldrar aktivt stödjer barnets kontakt.

11. Förutse polisens vanligaste fel. De kommer ofta säga: “Det här är familjerätt.” Svara sakligt:

“Jag förstår att umgänge hanteras i tingsrätten. Men denna anmälan gäller upprepade brottsliga gärningar: beskyllningar, hot, tvång, övervakning, kontaktförhindrande kontroll och psykiskt våld mot barn och förälder.”

De kommer säga: “Barnet vill inte.” Svara: ”Barnets vilja är viktig, men den måste utredas i tidslinje eftersom den uppstod efter kontaktstopp, upprepade anklagelser och lojalitetspress.”

De kommer säga: “Ord mot ord.” Svara: ”Det finns skriftliga meddelanden, domar, anmälningar, socialtjänstakter och dokumenterade konsekvenser.”

12. Begär överprövning vid nedläggning

Om ärendet läggs ned: begär beslutet skriftligt och ansök om överprövning. Skriv kort: ”Beslutet bortser från att anmälan gäller ett upprepat mönster efter den 1 juli 2026 som motsvarar rekvisiten för psykiskt våld. Åklagaren har inte prövat beskyllningar, otillbörligt tvång, övervakning och barnets utsatthet sammantaget.”

13. Viktigaste formuleringen: ”Jag begär inte att polisen ska lösa en vårdnadstvist. Jag begär att polisen utreder misstänkta brottsliga gärningar som skett i samband med vårdnadstvisten: upprepade kränkningar, falska beskyllningar, hot, tvång, övervakning, kontaktförhindrande kontroll och psykiskt våld mot barn.”

Den effektiva vägen är inte att ropa högre om alienation. Den effektiva vägen är att översätta alienerande beteenden till svensk straffrätt:

falska anklagelser = beskyllningar, falsk tillvitelse eller falsk angivelse
kontaktstopp = egenmäktighet, verkställighetsfråga eller del i tvångsmönster
lojalitetspress = psykiskt våld mot barn
kontrollerade samtal = otillbörlig övervakning
hot om anmälningar = otillbörligt hot eller tvång
nedbrytning av föräldrarollen = upprepade kränkningar ägnade att allvarligt skada självkänslan

Skriv torrt. Bevisa mönstret. Koppla till rekvisit. Kör polis, socialtjänst och tingsrätt samtidigt.

Hoppas att den nya lagen nu kan hjälpa hundratusentals drabbade.

(Ovanstående är strukturerat och komprimerat med stöd av AI).
"Därför faller ärenden om psykiskt våld mellan stolarna."
Ett anmärkningsvärt påstående om en lag som trädde i kraft igår. De har för tusan knappt hunnit börja ta emot anmälningar än.

Antar att det är AI som, som vanligt när det gäller juridik, är en idiot?
Citera
2026-07-02, 13:52
Medlem
ExtremaMittens avatar
Du har rätt i att lagen är helt ny och praxis finns ännu inte. Förstås.

Men du missar helt poängen.

När jag skriver att psykiskt våld faller mellan stolarna menar jag ju naturligtvis inte att domstolar redan hunnit döma enligt den nya lagen. Jag menar att beteenden som lagen nu försöker fånga länge har sorterats bort som “familjerätt”, “konflikt”, “ord mot ord” eller “barnets vilja”.

Ett hot hamnar hos polisen. Ett kontaktstopp i tingsrätten. En falsk anklagelse blir “svår att bevisa”. Barnets plötsliga rädsla tas som fri vilja. Varje del ser liten ut. Mönstret försvinner.

Det är just därför lagen behövs.

Min poäng är att den som anmäler måste skriva gärningar, datum, bevis, rekvisit och mönster. Annars riskerar ärendet att återigen sorteras bort som vårdnadstvist.

AI-kommentaren tillför inget. Texten handlar om att undvika slarv, dvs skriv inte slagord, skriv handlingar. Koppla dem till lagens rekvisit. Visa mönstret.

Det är inte idiotjuridik.

Det är hur man gör en anmälan prövningsbar.

Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
"Därför faller ärenden om psykiskt våld mellan stolarna."
Ett anmärkningsvärt påstående om en lag som trädde i kraft igår. De har för tusan knappt hunnit börja ta emot anmälningar än.

Antar att det är AI som, som vanligt när det gäller juridik, är en idiot?
Citera
2026-07-02, 14:01
Medlem
ExtremaMittens avatar
Javisst, såklart lagen är bredare än familjevåld.

Den gör inte “mobbning generellt” olaglig. Den träffar allvarliga mönster med upprepade kränkningar, förödmjukelser, beskyllningar, hot, tvång, kontroll eller övervakning som sammantaget kan bryta ned en människa.

Familjeperspektivet är nog ändå centralt, eftersom mycket psykiskt våld sker där i parrelationer, efter separationer och mot barn.

Storleksordningen är sannolikt ungefär så här i Sverige per år: nära en miljon vuxna uppger psykiskt våld i nära relation. Några hundratusen utsätts återkommande. Kränkningar och förödmjukelser är vanligast. Kontroll, isolering och digital övervakning är mycket vanligt. Hot och tvång är färre, men allvarligare. Grymt umgängessabotage har ingen säker statistik, men utifrån separationer, samarbetssamtal och vårdnadstvister handlar det sannolikt om tusentals barn per år i svåra fall, och betydligt fler i mildare former.

Så ja, lagen kan träffa mobbning, men inte vanlig osämja.

Den träffar psykisk nedbrytning. Inte enstaka sura kommentarer. Inte utfrysning i största allmänhet. Inte vanliga familjebråk. Utan upprepade, otillbörliga beteenden som skadar en människa på riktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Bowlingklotet
Vet inte om det är AI, men hursomhelst tycker jag det känns som att TS skriver utifrån ett familjeperspektiv.
Lagen handlar väl om alla typer av kränkningar/mobbing i olika relationer? Eller har jag misstolkat lagen?

För mig känns det som att det blev olagligt att vara en mobbare generellt
Citera
2026-07-02, 14:16
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExtremaMitten
Du har rätt i att lagen är helt ny och praxis finns ännu inte. Förstås.

Men du missar helt poängen.

När jag skriver att psykiskt våld faller mellan stolarna menar jag ju naturligtvis inte att domstolar redan hunnit döma enligt den nya lagen. Jag menar att beteenden som lagen nu försöker fånga länge har sorterats bort som “familjerätt”, “konflikt”, “ord mot ord” eller “barnets vilja”.

Ett hot hamnar hos polisen. Ett kontaktstopp i tingsrätten. En falsk anklagelse blir “svår att bevisa”. Barnets plötsliga rädsla tas som fri vilja. Varje del ser liten ut. Mönstret försvinner.

Det är just därför lagen behövs.

Min poäng är att den som anmäler måste skriva gärningar, datum, bevis, rekvisit och mönster. Annars riskerar ärendet att återigen sorteras bort som vårdnadstvist.

AI-kommentaren tillför inget. Texten handlar om att undvika slarv, dvs skriv inte slagord, skriv handlingar. Koppla dem till lagens rekvisit. Visa mönstret.

Det är inte idiotjuridik.

Det är hur man gör en anmälan prövningsbar.
Låt mig ge lite tydligare kritik då: du/den AI du använder har fel om hur myndigheterna agerar. Om psykiskt våld anmäls så utreds det som detta. Polisen bollar inte bara över en anmälan om brott till någon annan myndighet.

Mönster "försvinner" inte i en utredning om brott som kräver just ett mönster. Faktum är att vid såna brott, vilka polisen är mycket vana vid (tänk t.ex. grov (kvinno)fridskränkning), så är det just mönster de specifikt letar efter och tittar på.

Du förlitar dig alldeles för mycket på AI/LLM. De är notoriskt värdelösa när det gäller juridiska frågor, så jag skulle råda dig att sluta använda dem så mycket. Vilket du förstås kommer strunta i, eftersom även det här inlägget visar tydliga spår av AI-skrivet språk, men nu kan du i alla fall inte säga att ingen har sagt något om det till dig.
Citera
2026-07-02, 14:25
Medlem
ExtremaMittens avatar
Ja, polis och åklagare kan utreda mönsterbrott. Fridskränkningsbrotten bygger just på mönster.

Men du missar problemet.

I teorin utreds psykiskt våld. I praktiken kommer många ärenden efter separation sannolikt först sorteras som vårdnadstvist, konflikt, samarbetssvårighet, ord mot ord eller barnets vilja.

Det är där mönstret riskerar att försvinna.

Ett kontaktstopp ser familjerättsligt ut. En falsk anklagelse ser svårbevisad ut. Ett kontrollerat samtal ser trivialt ut. Barnets plötsliga rädsla ser frivillig ut.

Sammantaget kan det vara psykiskt våld.

Sannolik tidig praxis blir nog restriktiv. Åklagare kommer driva tydliga fall med upprepade hot, kontroll, förödmjukelser, övervakning, dokumenterade beskyllningar och konkret skada. Vaga påståenden kommer falla.

Det är inte AI-juridik. Det är skillnaden mellan en anmälan som avfärdas och en anmälan som går att pröva.

Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Låt mig ge lite tydligare kritik då: du/den AI du använder har fel om hur myndigheterna agerar. Om psykiskt våld anmäls så utreds det som detta. Polisen bollar inte bara över en anmälan om brott till någon annan myndighet.

Mönster "försvinner" inte i en utredning om brott som kräver just ett mönster. Faktum är att vid såna brott, vilka polisen är mycket vana vid (tänk t.ex. grov (kvinno)fridskränkning), så är det just mönster de specifikt letar efter och tittar på.

Du förlitar dig alldeles för mycket på AI/LLM. De är notoriskt värdelösa när det gäller juridiska frågor, så jag skulle råda dig att sluta använda dem så mycket. Vilket du förstås kommer strunta i, eftersom även det här inlägget visar tydliga spår av AI-skrivet språk, men nu kan du i alla fall inte säga att ingen har sagt något om det till dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in