2026-07-01, 23:09
Medlem
Bajsmoderatorers avatar
Perfekt om man är miljonär eller muslim, vilket del av dessa tillhör du?
Citera
2026-07-01, 23:09
Medlem
KFCnoggers avatar
Tycker Fransmän är ett konstigt och underligt folk.

"I Frankrike är det ett kulturellt ideal att vara en flâneur – en person som vandrar runt utan mål, dagdrömmer på caféer och bara observerar livet. För en stressad svensk kan detta se ut som att de är helt disträ och oproduktiva."
Senast redigerad av KFCnogger 2026-07-01 kl. 23:13.
Citera
2026-07-01, 23:16
Medlem
Kaptenjoe123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmoderatorer
Perfekt om man är miljonär eller muslim, vilket del av dessa tillhör du?

Förhoppningsvis miljonär, annars är nog Mellanöstern ett mer realistiskt alternativ.
Citera
2026-07-01, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loraael-Beautyy
Hej

Bestämt mig för att flytta till Frankrike först i 6 månader och därefter för gott.

Vad är dina ups and downs?
Vilka jobb är lättast att få eller vilken stad har lättast för att anställa där?

Förstår franska ganska väl och lär mig prata också.

Vad ska man tänka på?
Södra Frankrike är betydligt trevligare än Parisregionen, men som flera har påpekat så måste man välja område med stor omsorg. Jag har själv bott periodvis i Montpellier på 1990-talet och trivdes väldigt bra där, men idag finns det flera områden som bör undvikas även dagtid. På den tiden var det ofarligt att besöka arabkvarteren.

Fundera över vilka yrken som du kan använda din språkliga kompetens i. Att kunna kommunicera med Skandinaver och engelskspråkiga är en merit. Kom bara ihåg att Frankrike är strikt hierarkiskt. Chefen är chef på riktigt. Och du kommer att sakna den Svenska byråkratin som i jämförelse med Frankrike är extremt smidig och välfungerande.

Ett tips som jag själv använt mig av: Om det kör ihop sig fullständigt med någon lägre tjänsteman som vägrar hjälpa dig, då skall du kontakta den personens chef. Gärna två eller tre nivåer högre upp, då blir det omöjliga plötsligt möjligt. Tjänstemannen kommer dessutom att be om ursäkt för att det blev ett så beklagligt missförstånd. Och då ler du vänligt och säger att det var ju bra att det hela löste sig så smidigt. (Man kan gott bjuda på att rädda ansiktet på idioten, huvudsaken är ju att man fick gjort sitt ärende.)
Citera
2026-07-01, 23:46
Medlem
Frankrike har flest kommuner i hela Europa. 34.000st ganska najs mycket att välja emellan att bo osv

Det är min input. Annars vet jag inte så mycket om france.
Citera
2026-07-02, 00:03
Medlem
Var beredd på sjukt höga temperaturer i södra Frankrike under juni - aug. Var i södern 2 v förra året och höll på att smälla av pga värmen....38 - 40 grader dagtid och kring 28 nattetid.... och i år verkar det lika illa.....så glad att jag inte har någon resa planerad dit igen....men lycka till!
Citera
2026-07-02, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Södra Frankrike är betydligt trevligare än Parisregionen, men som flera har påpekat så måste man välja område med stor omsorg. Jag har själv bott periodvis i Montpellier på 1990-talet och trivdes väldigt bra där, men idag finns det flera områden som bör undvikas även dagtid. På den tiden var det ofarligt att besöka arabkvarteren.

Fundera över vilka yrken som du kan använda din språkliga kompetens i. Att kunna kommunicera med Skandinaver och engelskspråkiga är en merit. Kom bara ihåg att Frankrike är strikt hierarkiskt. Chefen är chef på riktigt. Och du kommer att sakna den Svenska byråkratin som i jämförelse med Frankrike är extremt smidig och välfungerande.

Ett tips som jag själv använt mig av: Om det kör ihop sig fullständigt med någon lägre tjänsteman som vägrar hjälpa dig, då skall du kontakta den personens chef. Gärna två eller tre nivåer högre upp, då blir det omöjliga plötsligt möjligt. Tjänstemannen kommer dessutom att be om ursäkt för att det blev ett så beklagligt missförstånd. Och då ler du vänligt och säger att det var ju bra att det hela löste sig så smidigt. (Man kan gott bjuda på att rädda ansiktet på idioten, huvudsaken är ju att man fick gjort sitt ärende.)

Jag tror inte jag kommer sakna så mycket av Sverige på gott och ont. Har levt till och från nu i Frankrike och trivts väldigt bra. Aldrig hamnat i konflikt med människor i varken Sverige eller Frankrike så det kommer nog bli bra om jag får tro på alla besök jag har gjort och alla gånger jag har varit där.

Jag letar jobb i hela Frankrike men helst vill jag ha södra Frankrike där mannen jag blev kär i finns. Vill bara inte ha hans hjälp med jobb och boende utan vill klara mig på egen hand.

Kommer väldigt bra överens med den franska befolkningen. Har väldigt roligt när jag är där och vi dricker tillsammans och många är väldigt trevliga och hjälpsamma
Citera
2026-07-02, 02:14
Medlem
Citat:
Hej

Bestämt mig för att flytta till Frankrike först i 6 månader och därefter för gott.

Vilka jobb är lättast att få eller vilken stad har lättast för att anställa där?

Vad ska man tänka på?

Har flyttat utomlands, inte Frankrike, men kan väl ge allmänna råd.

- Språket är A och O. Påbörja kurs omgående för aktiv inlärning. Fransk musik, franska tv-serier för passiv inlärning.

- I början är allt fantastiskt. Sen kommer en dipp med kulturkrock. Sen vänjer man sig. Antingen flyttar man hem eller så uppskattar man sitt nya land men utan de rosaskimrande glasögonen på.

- Köp en karta. Sätt upp på väggen. Studera den. Lär dig alla län/regioners namn utantill och deras huvudstäder, lär sig vad som är unikt/stoltheten för varje plats. Försök resa till olika varje gång. När du väl träffar fransoser från något obskyrt ställe kan du briljera med att du vet något om deras hemjord. Det gör dem stolta.

- Det är bra att vilja stå på egna ben. Men för att etablera dig behöver du starta någonstans. Ta hjälp. Ta jobbet. Därifrån kan du lära dig språket och knyta egna kontakter. Det här han leda till ett annat jobb som du letat rätt på egen hand/genom dina egna kontakter.
Citera
2026-07-02, 02:28
Medlem
Jag har själv inte jobbat i Frankrike, så har inte tips på exakta företag. Men jag har en del före detta kollegor, som inte är fransmän, som idag arbetar i Frankrike.

I grund och botten handlar det om du har en relevant utbildning och om du talar och skriver franska flytande. Om något av det inte stämmer så behöver du fokusera på vad du har erfarenhet av. Om du talar och skriver flytande svenska, engelska och iaf motsvarande B2 nivå CEFR för franska så är antagligen bästa alternativet att söka jobb på regionalt eller huvudkontor för ett multinationellt företag.

De flesta sådana jobb är dock i Paris. För södra Frankrike är det nog Lyon och Toulouse som kan vara alternativ, om det inte är rena turist eller restaurangjobb du letar efter.
Citera
2026-07-02, 06:18
Medlem
void-exes avatar
Frankrike är lite som kaffe i regn.. bättre än man tror, men aldrig riktigt som planerat.
Jobb fås ju sällan rakt på CV, mer genom språk, tålamod och att “vara där” länge nog.
Paris är fart och friktion, Lyon mer balans, Marseille ren karaktär.
Ups & downs: mycket frihet, men också mycket byråkrati och väntan.
Tänk mindre “flytta in”, mer ; bli en del av något som redan pågår.
Citera
2026-07-02, 06:46
Medlem
Citat:
Hej

Vad ska man tänka på?

Extremt hög arbetslöshet. Din SGI nollas om du är utanför Sverige i mer än sex månader. Du är 30+ med dåliga kunskaper i franska. Stanna i Sverige.
Citera
2026-07-02, 06:46
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ja jag har märkt att man är extremt dåligt på engelska i såna orter men samtidigt så trivs jag väldigt bra där.

Ansökt om allt egentligen såsom servitris, städjobb, kundtjänst osv. Beredd på att jobba med allt där.

Hur gammal är du? Ta en STCW och nån annan kurs och börja som stewardess på lyxjakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in