2026-07-01, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlapBass
Det är sannolikt väldigt vanligt. Det vanligaste är nog att viss problematik lyser igenom men att barnen inte är fullt ärliga med hur illa situationen faktiskt har varit för att de precis som du tänker vill skydda föräldrarna. Det är en komplex situation tyvärr..
Tror tom att vissa barn fått till sig vad som får sägas och inte sägas på träffar med myndigheter, skola osv. ”Om dom frågar det här så låter du mamma förklara. Ett barn ska inte behöva svara på sådana frågor och tanten vi träffade senast var ju faktiskt inte särskilt snäll. Hon visste inte vad hon gjorde och det är inte hennes fel”.
Citera
2026-07-01, 18:52
Avstängd
Turkmostafas avatar
Citat:
Det är vanligt att dessa personer självskadar innan de ens fångats upp av vården så du har fel i ditt tänk här.
Nej det börjar på vårdcentralen eller bup med medicinering.
Citera
2026-07-01, 18:53
Avstängd
Citat:
Vad är ens poängen med att du deltar i en diskussion om psykologi när du inte har några poänger? Förstår om du inte är intresserad av psykologi eller tror det är fake, du får tro som du vill. Men varför hänger du då i psykologiforum?
Vem är du som ifrågasätter min frihet vart jag får delta i ett diskussionsforum?

Varför ska jag svara på din fråga när du har redan avfärdat det som nonsense? Säg bara att du inte gillar mitt svar kör inte med sånt här manipulativ ord bajs.

Yttrandefrihet heter det idiot.
Citera
2026-07-01, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s500lang
Ja, varför? Det är ganska vanligt nuförtiden.

Vill de ha uppmärksamhet eller medlidande?

Kanske någon form av protest?

Vad tror ni?

Jag såg den första för ca 15 år sedan på en arbetsplats. När såg ni er första?

När det psykiska lidandet är stort är det ett sätt att tillfälligt pausa från det eftersom det svider från såren...
Citera
2026-07-01, 19:02
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabka
Det är väl samma sak isf (en reaktion från omgivningen, menar du väl).

Vissa skadar sig själva
för ångestlindring (hjärnavbildnings-studier har visat att självskada lugnar nervsystemet temporärt -smärtan förflyttas från känslorna till det fysiska).
Vissa vill väl visa hur ont de har det på insidan genom att signalera för omgivningen att de mår så dåligt att är beredda att orsaka skador över hela kroppen.
Självskadande hos flickor och kvinnor är särskilt vanligt vid emotionellt instabilt personlighetssyndrom (EIPS tidigare kallat Borderline personlighetsstörning) men förekommer också vid autism och ADHD (alla tre kan göra att patienten har svårt att reglera sina känslor).
Tror självbestraffning är en annan anledning att man trycker knivar i armarna eller bränner sig.

Sen skadar sig flickor och kvinnor på fler sätt:
Sväljer bestick och batterier, dunkar sönder skallen i väggen, kastar sig från höga höjder, kväver sig med sladdar osv.
Impulsivitet + självhat + snabba och starka känslokast och en hjärna som inte kan reglera känslorna är en dålig cocktail och kan i värsta fall orsaka oavsiktligt suicid
Blä
De mår psykiskt dåligt vilket de flesta unga tjejer tycks göra numera. Finns det några exempel på att någon som inte har något dåligt mående i botten ägnar sig åt detta. Finns det exempel på att snygga, populära tjejer som är duktiga i skolan ägnar sig åt detta? Om inte, så är väl frågan besvarad. Folk som mår riktigt djävla dåligt tar livet av sig, tjejer som mår lite normalt tonårstjejdåligt skär sig.
Citera
2026-07-01, 19:36
Medlem
SlapBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turkmostafa
Nej det börjar på vårdcentralen eller bup med medicinering.

Nej där har du fel, jag har personlig efarenhet av att det inte är så det funkar. Jag är inte för övermedicinering men världen är mer komplex än det ni påstår.
Citera
2026-07-01, 19:39
Medlem
SlapBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Vem är du som ifrågasätter min frihet vart jag får delta i ett diskussionsforum?

Varför ska jag svara på din fråga när du har redan avfärdat det som nonsense? Säg bara att du inte gillar mitt svar kör inte med sånt här manipulativ ord bajs.

Yttrandefrihet heter det idiot.

Jag sa aldrig att du inte får, jag bara poängterade att ditt beteende är meningslöst, kan du formulera ett inlägg utan flera förolämpningar föresten? Annars kan det vara något du behöver öva på om du ska lyckas kommunicera med andra människor smärtfritt.
Citera
2026-07-01, 19:47
Avstängd
Turkmostafas avatar
Citat:
Nej där har du fel, jag har personlig efarenhet av att det inte är så det funkar. Jag är inte för övermedicinering men världen är mer komplex än det ni påstår.
Jag har också erfarenhet psykisk misär så blir det akutpsyk för unga det där det börjar.
Citera
2026-07-01, 19:51
Medlem
SlapBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turkmostafa
Jag har också erfarenhet psykisk misär så blir det akutpsyk för unga det där det börjar.

Hur kommer det sig då att det finns massor av exempel på unga som självskadar innan de ens kommit i kontakt med vården?
Citera
2026-07-01, 19:52
Medlem
Det är ett sätt att hantera ångest smärta sorg trauma
Att tänka på något annat
Att få bort tankarna från det jobbiga
Citera
2026-07-01, 20:17
Medlem
lagfrukts avatar
Varför kallduschar de inte istället? Varför skära sig, för att skrämma andra människor?
Citera
2026-07-01, 20:18
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
Varför kallduschar de inte istället? Varför skära sig, för att skrämma andra människor?

Kallduschar leder till adrenalin, det är inte ångestlindrande. Kan dock funka en stund om man är trött och deprimerad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in