Igår, 05:52
Medlem
Madagascars avatar
Jag läser att det råder brist på drivmedel i ryssland pga av ukrainas attacker på ryska raffinaderier, oljedepåer etc.

https://omni.se/rysslands-varsta-branslekris-i-modern-tid-efter-ukrainas-attacker/a/JOvm78, idag

Är det sant att det råder stor drivmedelsbrist? Det är kanske en överdrift? Eller kanske ett högst temporärt tillstånd?

Kan detta bli Putins bane? (att hans regim faller) Jag tänker mig att Putin köpt sitt folks stöd genom att ge folket billig energi - och om han nu misslyckas med detta kanske det kommer stå honom dyrt.
Senast redigerad av Madagascar Igår kl. 05:55.
Citera
Igår, 06:04
Medlem
Mailmanss avatar
I 3 år har tidningarna skrivit att det går skit för Putin och Ukraina slår tillbaka. Trots det så ser Ryssland ut att vinna detta kriget.

Ingen idé att lyssna på media då dom har en agenda och har ljugit massa om kriget i 3 år
Citera
Igår, 06:06
Medlem
dude2ks avatar
Enligt media här i Väst så har kriget gått bra sen dag ett. Så man ska nog ta det med en nypa salt!
Citera
Igår, 06:11
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
I 3 år har tidningarna skrivit att det går skit för Putin och Ukraina slår tillbaka. Trots det så ser Ryssland ut att vinna detta kriget.

Ingen idé att lyssna på media då dom har en agenda och har ljugit massa om kriget i 3 år

Och hur "mäter" du denna vinst?

Att Ryssland knappt lyckas ta några meter mark per månad?
En miljon döda/sårade?
Drivmedelsransonering i Ryssland?
Att Ryssland ser sina raffinander regelbundet sprängda?
Att Ryssland tigger drivmedel från Kazakstan?
Att Ryssland ljuger om sin inflation?
Att Ryssland förlorat krigsmaterial till ett uppskattat värde mellan $80-$120 miljarder?

Berätta.
Citera
Igår, 06:16
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Och hur "mäter" du denna vinst?

Att Ryssland knappt lyckas ta några meter mark per månad?
En miljon döda/sårade?
Drivmedelsransonering i Ryssland?
Att Ryssland ser sina raffinander regelbundet sprängda?
Att Ryssland tigger drivmedel från Kazakstan?
Att Ryssland ljuger om sin inflation?
Att Ryssland förlorat krigsmaterial till ett uppskattat värde mellan $80-$120 miljarder?

Berätta.

Vart är din källa på allt detta?
Citera
Igår, 06:21
Medlem
Madagascars avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Enligt media här i Väst så har kriget gått bra sen dag ett. Så man ska nog ta det med en nypa salt!
Jo, jag funderar över om påståendet är en överdrift.

Men nedan är nytt... Enligt Reuters har ryssland börjat importera drivmedel av Indien:

July 1 (Reuters) - Russia has started seaborne imports of gasoline from India, two industry ​sources said on Wednesday, in an effort to mitigate fuel shortages triggered by ‌Ukrainian attacks on its energy infrastructure.
Fuel shortages are being felt across Russia's 11 time zones with rationing, long queues at filling stations and a record gasoline price increase.

https://www.reuters.com/business/energy/russia-buys-gasoline-india-tackle-shortages-sources-say-2026-07-01/, igår
Senast redigerad av Madagascar Igår kl. 06:31.
Citera
Igår, 06:21
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag läser att det råder brist på drivmedel i ryssland pga av ukrainas attacker på ryska raffinaderier, oljedepåer etc.

https://omni.se/rysslands-varsta-branslekris-i-modern-tid-efter-ukrainas-attacker/a/JOvm78, idag

Är det sant att det råder stor drivmedelsbrist? Det är kanske en överdrift? Eller kanske ett högst temporärt tillstånd?

Kan detta bli Putins bane? (att hans regim faller) Jag tänker mig att Putin köpt sitt folks stöd genom att ge folket billig energi - och om han nu misslyckas med detta kanske det kommer stå honom dyrt.
Definiera regim. Faller putin blir det väl en ny president, men blir det en ny regim för det?
Citera
Igår, 06:25
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Vart är din källa på allt detta?

Västerländska underättelsetjänster och diverse rapporter från dessa.

Det är inget du kommer hitta på Russia Today eller Sputnik News tyvärr, så på sedvanligt vatnik manér kommer du avfärda allt som inte stödjer det ryska narrativet som propaganda.
Citera
Igår, 06:27
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Definiera regim. Faller putin blir det väl en ny president, men blir det en ny regim för det?
När Putin faller blir det en ny regim men det blir inte Putins regim. Även sverige har en regim (en demokratiskt vald regim) - jag definierar den som regeringen och dess kontroll över myndigheterna.

(När Putin faller tror jag att det blir stor skillnad i Ryssland. Det kommer ta lång tid för en ny regim att etablera sig och ta kontrollen över landet. Jag tror en ny regim kommer behöva snabbt avveckla kriget i Ukraina.

Jag vet att många inte håller med mig i mina prognoser om vad som händer när Putin faller. Men detta blir OT i den här tråden.)
Senast redigerad av Madagascar Igår kl. 06:36.
Citera
Igår, 06:35
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Märkligt. På vilket sätt ser Ryssland ut att vinna?
Citera
Igår, 06:37
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
När Putin faller blir det en ny regim men det blir inte Putins regim. Även sverige har en regim (en demokratiskt vald regim) - jag definierar den som regeringen och dess kontroll över myndigheterna.

(När Putin faller tror jag att det blir stor skillnad i Ryssland. Det kommer ta lång tid för en ny regim att etablera sig och ta kontrollen över landet. Jag tror en ny regim kommer behöva snabbt avveckla kriget i Ukraina.

Jag vet att många inte håller med mig i mina prognoser om vad som händer om Putin faller. Men detta blir OT i den här tråden.)
Regimer som ändå bygger grundlagar och juridik, som både i Sverige och Ryssland. Så anser jag att regimer överlever byten av tats- och regeringschefer. Försvinner Putin blir det någon annan istället. En del blir annorlunda förstås, men på kort sikt inga större förändringar. Finns ingen väg ut ur kriget för Ryssland så det fortsätter
Citera
Igår, 06:42
Medlem
Madagascars avatar
Det här intressanta påståenden om nya Ukrainska förmågor (långdistansdrönare):

Last week, Ukraine also used long-range drones to hit two oil facilities in Kerch in Crimea and the port of Kavkaz, used to bring fuel to the Russian front lines.

Long-range drones also hit the Slavyansk and the Yaroslavl oil refineries, about 300 and 700 kilometres (190 and 435 miles) from the front line, respectively. Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy said in the aftermath of the attack on Sunday that this meant “fewer resources serving Russia’s war machine”.

https://www.aljazeera.com/news/2026/6/30/how-severe-is-russias-energy-shortage-because-of-ukrainian-strikes, förrgår
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in